Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

ربیعی در خصوص تصمیم دولت برای حذف سقف رقابت در بورس کالا هم گفت: در بورس کالا مطرح بود که با دلار ۴۲۰۰تومانی از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته تقاضای کاذبی شکل گرفته که ناشی از افزایش ظرفیت تولید کشور نبود که حدود سه برابر سال گذشته قیمت ها رشد داشت.این نشان می داد که بخش زیادی از این تقاضا مایل بوده است که محصولات پتروشیمی و همینطور سایر محصولات فلزی را با دلار ۴۲۰۰تومان خریدار کنند و یا در بازار آزاد می فروختند یا پس از صادرات محصول ارز حاصل را یا وارد نمی‌کردند یا اگر وارد می کردند با دلار آزاد وارد می کردند. ربیعی گفت: این موجب شده بود که تولید کنندگان واقعی محصولات پایین دستی پتروشیمی از این اتفاق گله مند شوند که باید کالاهای پتروشیمی با قیمت های چند برابر کالاهای پتروشیمی در اختیارشان قرار می گرفت.

واکنش هلدینگ خلیج فارس به حذف دامنه رقابت پتروشیمی ها / مدیرعامل «فارس» : واسطه ها حذف شدند ، بازار متعادل می شود

بورس24 : مدیر عامل بزرگترین هلدینگ پتروشیمی کشور در خصوص وضعیت رتبه بندی جدید جهانی تولید و ظرفیت شرکت های پتروشیمی و حذف سقف رقابت در بورس کالا شفاف سازی کرد.

جعفر ربیعی مدیر عامل شرکت هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در خصوص وضعیت این هلدینگ طبق برآورد موسسه جهانی ICISبه خبرنگار بورس24 گفت: موسسه رتبه بندی ICISیک موسسه بین المللی است که در مورد آمار و ارقام شرکت های پتروشیمی فعالیت دارد و هر ساله یکی از رتبه بندی هایی که در شرکت های پتروشیمی انجام می دهد، را منتشر می کند.

وی گفت: این شرکت ها، شرکت های پتروشیمیایی هستند که بر اساس میزان فروش شرکت های بزرگ در سال، میزان اطلاعات این شرکت ها را جمع آوری می کنند و بر اساس همین رتبه بندی، ۱۰۰شرکت بزرگ دنیا را معرفی می کنند.

به گفته وی؛ در سال ۲۰۱۶ هلدینگ خلیج فارس در رتبه بندی موسسه ICISرتبه ۴۴ را در بین ۱۰۰شرکت نخست دنیا کسب کرد و فروش سالانه هلدینگ در حدود ۸.۵میلیارد دلار در سال بوده است.

ربیعی گفت: امسال بر اساس اطلاعاتی که این موسسه جمع آوری کرده،جمع کل فروش محصولات هلدینگ خلیج فارس بالاتر از ۱۰میلیارد دلار بوده است و به رتبه ۳۸ از میان ۱۰۰شرکت بزرگ پتروشیمیایی دنیا رسیده است.

وی افزود: یعنی حدود ۶ رتبه رشد داشته ایم. در این رتبه‌بندی همه شرکت های بزرگ کشور های اروپایی و آمریکای شمالی و خاورمیانه حضور دارند.ما در بین کشور های غرب آسیا بعد از سابیک عربستان رتبه دوم را داریم. که شرکت نفت و گاز پارسیان هم در میان این ۱۰۰رتبه قرار گرفته است.

ربیعی گفت: خوشحالیم که اقدامات خوبی انجام شده و جایگاه هلدینگ ارتقا داشته است و به نظر می رسد با انجام شدن پروژه های هلدینگ در سال ۲۰۱۸ رتبه ما بیشتر هم خواهد شد.

در مورد حذف دامنه رقابت پتروشیمی ها

ربیعی در خصوص تصمیم دولت برای حذف سقف رقابت در بورس کالا هم گفت: در بورس کالا مطرح بود که با دلار ۴۲۰۰تومانی از ابتدای سال جاری نسبت به سال گذشته تقاضای کاذبی شکل گرفته که ناشی از افزایش ظرفیت تولید کشور نبود که حدود سه برابر سال گذشته قیمت ها رشد داشت.این نشان می داد که بخش زیادی از این تقاضا مایل بوده است که محصولات پتروشیمی و همینطور سایر محصولات فلزی را با دلار ۴۲۰۰تومان خریدار کنند و یا در بازار آزاد می فروختند یا پس از صادرات محصول ارز حاصل را یا وارد نمی‌کردند یا اگر وارد می کردند با دلار آزاد وارد می کردند.

ربیعی گفت: این موجب شده بود که تولید کنندگان واقعی محصولات پایین دستی پتروشیمی از این اتفاق گله مند شوند که باید کالاهای پتروشیمی با قیمت های چند برابر کالاهای پتروشیمی در اختیارشان قرار می گرفت.

تصمیم دولت بجا و درست بود...

به گفته وی؛ ما همواره طی مذاکراتی که با وزارت صنعت معدن و تجارت و بورس کالا داشتیم درخواست داشتیم که یا اجازه بدهند به صورت مستقیم با تولید کنندگان کالاهای پایین دستی قرارداد مستقیم ببندیم و یا اجازه بدهند قیمت محصولات در بورس کالا با قیمت واقعی عرضه شود و به این ترتیب رانتی که بین دلار آزاد و ۴۲۰۰تومانی وجود دارد برداشته شود و کسانی که در بورس کالا با تقاضای کاذب وارد می شوند، حذف شوند.

وی گفت: من معتقدم با قیمت گذاری واقعی در بورس کالا واسطه ها حذف می شوند و شاید در بسیاری از موارد قیمت مواد اولیه که به دست تولید کنندگان واقعی می رسد از وضعیت موجود کمتر شود، که شرکت های پایین دستی با قیمت های پایین تری بفروشند لذا این تصمیم کاملا درست بوده و ما هم این تعهد را داده ایم که محصولات پتروشیمی را حداقل با ظرفیت سال گذشته عرضه نمائیم.در برخی موارد حتی محصولات ما بیش از حجم سال گذشته عرضه می‌شود و ما متعهد هستیم که بازار داخل را پاسخ بدهیم.

ربیعی گفت: در مورد ارز هم پیشنهاد بازار ثانویه داده شد و از ۱۶ مرداد امسال بازار ثانویه به راه افتاد و بازار ثانویه تقاضای واردات کشور را پاسخ می دهد و با اعلام بانک مرکزی نرخ ارز به ازای هر دلار در محدوده ۸هزار تومان است که در بازار ثانویه تقاضای اصلی پاسخ داده می شود، اما این که در بازار های سیاه قیمت دلار بالاست، بحثی جداست.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24