Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تاخیر در خروج نقدینگی از بورس با اهرم افزایش سرمایه از تجدید ارزیابی دارایی پیش بینی های دو خبره از بورس پائیز و زمستان

شاخص ۴٠٠ هزار واحدی چقدر در دسترس است؟

بورس24 : شاخص کل بورس در حالی وارد کانال ۳۰۰ هزار واحدی شده بود که از ابتدای امسال بازدهی بیش از ۷۰ درصدی را تا همین هفته پیش به ثبت رساند . بازدهی و کسب سود که در هیچ کدام از بازارهای رقیب بورس مشاهده نمی‌شود.حال تردیدها بین فعالان بازار برای ادامه رشد قیمت های سهام یا اصلاح قیمت ها و حتی ریزش قیمت ها بیش از گذشته است .بازار در ۶ ماهه دوم سال چگونه خواهد بود؟ برای پاسخ به این سوال عوامل مهم و تاثیرگذار بر جریان بازار را بررسی کرده و با دو تن از کارشناسان بازار سرمایه به گفت و گو نشسته ایم.

پیمان حدادی کارشناس بازار سرمایه در این خصوص به بورس24 گفت: قطعاً مهمترین عامل رشد قیمت ها چه در بازار سرمایه و چه در بازارهای دیگر طی یک سال گذشته افزایش قیمت ارز بوده است .ولی طی چند ماه گذشته قیمت ارز روند نزولی  همراه با ثبات نسبی را سپری کرده است.

 وی ادامه داد: کاهش قیمت ارز و ثبات آن از دو منظر بر بازار سرمایه موثر است اول آنکه جذابیت در سایر بازارها از دست رفته و نقدینگی به سمت بازار سرمایه می آید که این به نفع بازار سرمایه است چنان که طی ماه های گذشته شاهد آن بوده ایم. دوم آنکه این کاهش قیمت ارز بر فروش آتی شرکت های بورسی در ۶ ماهه دوم سال تأثیر منفی خواهد داشت که این به زیان بازار است.کاهش شکاف قیمتی بین قیمت ارز بازار آزاد و سامانه نیما یکی از عواملی بوده که به رشد قیمت‌های سهام کمک شایانی کرده است ولیکن این شکاف به حداقل خود رسیده است و دیگر نمی‌تواند عامل محرکی برای بازار سرمایه به حساب آید.

نگرانی از جنگ تجاری آمریکا و چین

وی افزود: عامل مهم دیگر تاثیر گذار بر قیمت های سهام شرکت ها، بازارهای جهانی است. چرا که فروش بیش از نیمی از شرکت های بازار سرمایه ایران متاثر از بازارهای جهانی است . به اوج رسیدن جنگ تجاری بین ایالات متحده آمریکا و چین باعث نوسانات زیادی در قیمت های نفت و کامودیتی ها شده است. رشد قیمت اونس طلا و افزایش تقاضا برای ین ژاپن و فرانک سوئیس بیش از پیش چشم انداز آتی قیمت های کامودیتی ها و نفت را منفی کرده است .این موضوع خیلی نمی تواند برای بازار سرمایه ایران خبر خوبی باشد. ولی نکته ای که نگرانی ها از این موضوع را کم می کند پایین بودن ضریب p/e شرکت‌ها است.یعنی فعالان بازار سرمایه چشم انداز نه چندان روشن بازار های جهانی را هم اکنون در قیمت های سهام این شرکت‌ها بورسی دیده اند. در نتیجه در روزهای بد بازارهای جهانی خیلی نمی‌توان انتظار کاهش شدید قیمت سهام‌ شرکت‌های مربوطه را داشت کما اینکه طی هفته‌های گذشته نیز شاهد آن بوده‌ایم.

این کارشناس بازار عنوان کرد: در مسائل سیاسی نیز همچون دو عامل گذشته اتفاقات خوب و بد آمیخته هم هستند. عزل جان بولتون، تغییر رفتار هرچند اندک ترامپ علیه ایران و احتمال لغو برخی تحریم های نفتی از رخدادهای مثبت ماجرا است. اما از سوی دیگر قطعیت درست ایران در عدم مذاکره مجدد و درخواست بازگشت آمریکا به برجام نیمه دیگر لیوان است که تاثیرگذاری عوامل سیاسی بر ادامه روند بازار سرمایه را مبهم تر از گذشته کرده است.

وی تاکید کرد: در عوامل بنیادی بازار نیز گزارشات سه ماهه شرکت ها بسیار مطلوب بود. هر چند بازار برای قطعیت بیشتر نسبت به بنیاد خود به دنبال گزارشات ۶ ماهه شرکت‌ها است .روند تولید و فروش ماهانه شرکت ها مثبت است که البته در این بین در گزارشات مردادماه نیز سیگنال‌هایی از کاهش این روند مثبت وجود داشت.در بازارهای کالاهای داخلی نشانه‌هایی از رکود وجود دارد که بازار خودرو نمونه بارز آن است .در بورس کالا نیز شرایط امیدوارکننده‌ای از معاملات را شاهد نیستیم. از این رو به نظر گزارشات شهریور ماه عامل احتیاط را بیش از گذشته در دستور کار فعالان بازار قرار خواهد داد.

بازارهای موازی جذابیت ندارند

حدادی گفت: در بازارهای رقیب فعلاً جذابیتی وجود ندارد.  از این رو نقدینگی هم جایی بهتر از بازار سهام را نمی شناسد و این اتفاق خوبی برای بازار سرمایه است. حتی در روزهای اخیر رئیس جمهور و وزیر اقتصاد نیز به این موضوع اشاره داشته‌اند. اما نکته مهم این است که هیچ بازاری نقدینگی پایدار ندارد و نقدینگی مدام در حال تغییر بازارها است .برای ماندگاری و ثبات نقدینگی نیاز به اصلاحات و سیاست‌‌های خاصی است. اگر به ضریب  p/e کل بازار یا ارزش دلاری بازار دقت کنیم به این نتیجه می‌رسیم که حبابی اصلاً در بازار سرمایه وجود ندارد . اما در این بین هستند شرکت هایی که با زیان های بسیار، رشد قیمت سهم چندین برابری داشتند. تغییرات مقررات بازار پایه یکی از سیاست‌های درستی بود که در جهت حفظ نقدینگی موجود در بازار سرمایه اتفاق افتاد. چرا که وقتی می‌توان به دنبال پایداری و ماندگاری نقدینگی بود که در آن بازار شاهد رفتارهای هیجانی نباشیم و نقدینگی بتواند به بازار اعتماد کند .

 وی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر کاهش زمان توقف نمادها که نتیجه آن افزایش تعداد معاملات و افزایش سرعت گردش نقدینگی است یکی دیگر از عوامل پایداری نقدینگی می تواند باشد. کاهش زمان توقف نمادها یکی دیگر از سیاست‌های اصلاحی صحیح بود که توسط مسئولین بازار انجام شد. در کنار این سیاست‌ها، موضوع افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها می تواند عاملی برای به تاخیر انداختن خروج نقدینگی از بازار باشد.

پیمان حدادی گفت: در مجموع با توجه به عوامل بررسی شده شاید در ۶ ماهه دوم سال ، بازار سرمایه به اندازه نیمه اول سال جذابیت یا بازدهی نداشته باشد، اما ریزش قیمت‌ها هم خیلی منطقی و قابل تصور نیست. خاطرنشان می‌کند اصلاح قیمتی با ریزش قیمتی متفاوت است و اصلاح قیمت جزء ذات هر بازاری است.

 بازار رشد می کند اگر تنش های سیاسی بیشتر نشود

در ادامه حمید میرمعینی دیگر کارشناس و فعال بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازار و همچنین ادامه روند آن گفت: بازار سرمایه تاکنون توانسته رشدی منطقی را داشته باشد، این رشد به دلیل افزایش سودآوری شرکت ها در سال جاری اتفاق افتاد، علاوه بر آن برنامه های تجدید ارزیابی شرکت ها نیز عاملی بر رشد قیمتی  سهام در 6 ماهه دوم خواهد بود.

وی تاکید کرد: بازار سرمایه می تواند به رشد خود ادامه دهد اگر تنش های سیاسی بیشتر نشود و حداقل به صورت فعلی به ثبات برسد. یعنی با شرایط فعلی و عدم افزایش تنش های سیاسی شاخص بورس و فرابورس می تواند در نیمه دوم سال جاری نیز رشد خوبی را تجربه نماید.

این کارشناس بازارهای مالی در خصوص تاثیر جنگ تجاری و کاهش قیمت کامودیتی ها نیز عنوان کرد: درست است که در نیمه اول سال جاری شاهد کاهش قیمت کامودیتی ها بودیم اما به نظر می رسد در نیمه دوم سال و با توجه به سیاست های پیش رو از فشار جنگ تجاری کاسته شده و بازار کامودیتی می تواند با افزایش قیمت ها رو به رو شود، به همین دلیل این موضوع نیز می تواند عامل دیگری بر رشد شاخص بورس باشد.

میرمعینی تاکید کرد: ضمن این که هنوز در برخی شرکت ها تاثیر افزایش نرخ ارز لحاظ نشده است و این موضوع نیز عامل موثر دیگری به حساب می آید، ضمن این که سرمایه های زیادی به بورس وارده شده اند که به نظر نمی رسد قصد خروج از آن را داشته باشند. به همین دلیل رسیدن شاخص به رقم 400 هزار واحدی با شرط ثبات شرایط سیاسی دور از انتظار نیست.

منبع خبر: سازمان خبری-تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24