Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

فردا روز دیگریست بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس، عدد حجم مبنا را یک کمک‌ کننده برای تایید نوسانات قیمتی متناسب با حجم معاملات دانست و درباره چگونگی اجرای حجم مبنا برای شرکت‌ های فرابورسی در بازارهای مذکور توضیح داد...

محسنی: زیر ساخت‌ های فنی فرابورس برای اجرای قانون حجم مبنا آماده است

بورس24 : بهنام محسنی معاون بازارهای خارج از بورس فرابورس؛ در گفت‌ و گویی گفت: تمامی موارد فنی آماده است و از فردا شاهد اعمال این قانون در تمامی نمادهای بازار اول، دوم و بازار پایه فرابورس خواهیم بود.

او عدد حجم مبنا را یک کمک‌ کننده برای تایید نوسانات قیمتی متناسب با حجم معاملات دانست و درباره چگونگی اجرای حجم مبنا برای شرکت‌ های فرابورسی در بازارهای مذکور توضیح داد.

بر اساس مصوبه هفتم اسفندماه سازمان بورس مقرر کرد قانون حجم مبنا در بازارهای اول، دوم و بازار پایه فرابورس اجرا شود، درحالی‌که تاکنون حجم مبنا در فرابورس ایران عدد یک بود و عملا حجم مبنا اجرا نمی‌شد.

بر اساس این مصوبه سازمان و طبق فرمول اجرای حجم مبنا در بورس تهران، حجم مبنا برای شرکت‌های فرابورسی نیز معادل 4 در 10,000 تعداد سهام هر شرکت -که سرمایه ثبت شده هر شرکت ملاک است- اعمال شود.

حداقل ارزش مبنا در بازارهای اول و دوم فرابورس عدد 50 میلیارد ریال و در بازار پایه در تابلو زرد عدد 20 میلیارد ریال، در تابلو نارنجی عدد 10 میلیارد ریال و در تابلو قرمز عدد 5 میلیارد ریال به عنوان حداقل ارزش مبنا در نظر گرفته و اعمال می‌شود.

حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌ها با سرمایه 20 هزار میلیارد ریال یا بالاتر، عدد 120 میلیارد ریال محاسبه می‌شود و برای شرکت‌هایی با سرمایه کمتر از 20 هزار میلیارد ریال، عدد 100 میلیارد ریال به عنوان حداکثر ارزش مبنا تعیین خواهد شد.

چگونگی تعیین قیمت‌ ها و ارزش حجم مبنا:

در پایان چهارشنبه هر هفته و براساس آخرین قیمت پایانی در آخرین روز معاملاتی هفته، اعداد مربوط به حداقل و حداکثر حجم مبنا مورد محاسبه قرار می گیرد و به نسبت قیمت پایانی و برای هفته بعد نیز اعمال می شود.

البته استثنائا از این هفته که حجم مبنا در روز دوشنبه اعمال می‌شود، مبنای قیمت پایانی نماد معامله در روز چهارشنبه هفته گذشته ملاک حجم مبنا قرار می‌ گیرد و در سامانه معاملاتی اعمال می‌ شود و از فردا معاملات بر مبنای حجم مبنای اعمال شده خواهد بود تا پایان روز چهارشنبه که مجدد بر اساس شرایط برای هر نماد، به‌ روزرسانی برای هفته بعد صورت می گیرد.

منبع: فرابورس 

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24