Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عسگری مارانی: مقررات فعلی درباره پرداخت سود سهامداران باید به طور کلی بازنگری شود چرا سود سهامدار را از طریق سجام واریز نمی کنند؟ چرا چند ماه پول سهامداران را نگه می دارند؟ چرا برای پرداخت سود، بین حقیقی و حقوقی تفاوت قائل می شوند؟

اعتراض همیشگی سهامداران در فصل مجامع: چرا سودهای نقدی دیر پرداخت می شود؟

بورس24 : فصل مجامع رو به پایان است و تا کنون بخش عمده ای از شرکت ها مجامع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 30 اسفند 99 را برگزار کرده اند. برخی از شرکت ها مبالغ بالایی را به عنوان سود در مجامع تقسیم کردند و درصد بالایی از سود های محقق شده را به سهامداران خود دادند. اما برخی دیگر از شرکت ها درصد کمی از سودهای واقعی سال 99 را به عنوان سود تقسیمی اختصاص دادند.

دو موضوع قابل تامل در این خصوص وجود دارد. نخست این که چرا همه شرکت ها کل مبلغ یا دست کم بخش زیادی از سودهای محقق شده را در مجامع تقسیم نمی کنند؟ و اساسا چرا باید نقدینگی زیادی از این محل در شرکت ها باقی بماند؟ دوم این که چرا شرکت ها سودهای تقسیمی را در اسرع وقت به حساب سهامداران واریز نمی کنند و در شرکت نگاه می دارند؟ چرا عمده شرکت ها بخش قابل توجهی از DPS های سهامداران را در روزهای پایانی مهلت قانونی یعنی فرصت 8 ماهه به حساب سهامداران واریز می کنند؟ و سومین مورد که از مطالبات مهم سهامداران است این است که هنوز بسیاری از آن ها DPS های سنوات گذشته را دریافت نکردند.

5 راهکار جهت بهبود دریافت سودهای نقدی سهامداران

علیرضا عسگری مارانی کارشناس خبره بازار سرمایه و از قدیمی ترین سهامداران این بازار در گفت و گو با خبرنگار بورس24 در خصوص شکایات مطرح شده از سوی سهامداران درباره عدم دریافت سود نقدی سالهای گذشته شرکت ها و پایین بودن سودهای تقسیمی مجامع، ابراز داشت: نخستین مساله ای که باید مصداق یابد این است که سازمان بر تمام ناشران ابلاغ کند که شرکت ها باید کلیه سود سهامداران را بر اساس جداول زمانبندی به حساب آن ها واریز کنند تا این موضوع جنبه رسمی و قانونی پیدا کند. ضمنا هر ناشری که از انجام این امر سر باز زند برایش تخلف محسوب شود. تا مدیران شرکت ها نسبت به این امر حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی با اشاره به این که ثبت نام در سامانه سجام در سال های اخیر اجباری شده، شرکت هایی را که به بهانه عدم ثبت نام سهامداران در سجام نسبت به پرداخت سود آن ها امتناع می کنند را دارای اشکال دانست و گفت: سپرده گذاری مرکزی باید با ارسال یک پیامک به کلیه سهامداران به آن ها اعلام کند که هر کسی که در سجام حساب بانکی خود را معرفی یا به روز نکرده باید نسبت به این امر اقدام کند.

او در ادامه به سومین گام مهم در این خصوص اشاره کرد و اظهار داشت: باید در سازمان بورس، واحد شکایات بخشی را به این امر اختصاص دهد. ناشران باید دائما مورد کنترل قرار گیرند که آیا وظایف خود را در این خصوص انجام می دهند یا خیر؟ اگر شرکتی نسبت به پرداخت به موقع سود سهامداران کوتاهی کند واحد شکایات سازمان باید قبل از شکایات مردمی موضوع را به ناشران اعلام نماید.

مارانی افزود: چهارمین گام مهم در خصوص احقاق حقوق سهامداران در زمینه سودهای تقسیمی این است که اگر ناشری به هر دلیلی قصد واریز سود سهامدار را در سامانه سجام ندارد زمانی که مبالغ را به حساب دیگری واریز می کنند باید با ارسال یک پیامک به سهامداران اطلاع رسانی کند. ضمن این که سود صاحبان سهام یا تقدم استفاده نشده و سود سال های گذشته به گونه ای پیگیری و انجام شود که زمان واریز، سهامدار در جریان امور قرار گیرد تا از نظر مالیاتی نیز مشکلی پیش نیاید.

این کارشناس خبره بازار سرمایه در ادامه تصریح کرد: زمانی که کلیه موارد بالا انجام شد کانون نهادهای سرمایه گذاری که وظیفه رسیدگی به شکایات مردمی و شرکت ها را بر عهده دارد برای عدم پرداخت سود سهام باید شکاست ناشر را بعنوان متخلف در هیات داوری قرار دهد.

تا زمانی که سود سهامدار پرداخت نشده باید از کلیه منافع شرکت برخوردار شود

او ادامه داد: مهمتر از همه آن که گردش کار با توجه به بزرگ شدن بازار سرمایه نیازمند این است که از الف تا ی این موارد در سازمان بورس، کانون نهادهای سرمایه گذاری و ناشران مورد بازنگری قرار گیرد و دستورالعمل ها به گونه ای تدوین شود که موجب آسودگی خیال سهامداران باشد.

وی گفت: مشکل اصلی این است که اختیار پرداخت سودهای نقدی به هیات مدیره داده شده است. از تبعات این موضوع ماندن پول در حسابهای شرکت و پرداخت با تاخیر آن به سهامداران است. باید از سوی هلدینگ های بالادستی و همچنین سازمان بورس نظارت هایی صورت گیرد که چرا وقتی شرکتی نقدینگی دارد سود سهامداران را با تاخیر پرداخت می کند؟ زمانی که پول در حساب شرکت ها باقی بماند هم از لحاظ قانونی و هم شرعی سهامداران تا زمان دریافت سودشان، در منافع آن شرکت سهیم هستند. بنابراین باید در کل سیستم فعلی بازنگری جدیدی صورت گیرد.

هزینه طرح شکایت کاهش یابد

او مواردی را نیز در خصوص حمایت از سهامدارانی که قصد ارائه شکایت از شرکت هایی که سود سهامداران را با تاخیر پرداخت می کنند، مطرح کرد و ابراز داشت: باید هزینه طرح شکایت سهامداران در کانون نهادها تا حدی پایین بیاید که حتی افرادی که سود کمی طلب دارند نیز برای ارائه شکایت اقدام کنند. اما اگر هزینه طرح شکایت و داوری بالا باشد ممکن است برای افرادی که طلب سود سهامشان کم است، صرفه اقتصادی نداشته باشد و از این رو از ارائه شکایت از شرکت ها صرف نظر کنند.

مارانی با تاکید بر این که باید فرهنگ پرداخت سود سهامداران اصلاح شود، بیان داشت: نباید سهامداری که 100 سهم از یک شرکت را دارد با مالک 100 هزار سهمی آن شرکت تفاوتی داشته باشد. در واقع سهامدار حقیقی و حقوقی نیز نباید با هم متفاوت در نظر گرفته شوند. اما متاسفانه برنامه زمانبندی پرداخت سود سهامداران به گونه ایست که افرادی که دارای تعداد سهام بیشتری هستند یا حقوقی ها بسیار دیرتر از سایر سهامداران سود خود را دریافت می کنند.

به راستی هدف شرکت ها از نگهداری نقدینگی چیست؟

او با تعبیر این موضوع که مدیران ناشر درکی از سهامدار ندارند، گفت: برخی از هلدینگ ها و شرکت های سرمایه گذاری در فاصله زمانی کمی بعد از مجمع سود نقدی را پرداخت می کنند اما زیرمجموعه های همین هلدینگ ها و سرمایه گذاری ها با تاخیر زیادی نسبت به پرداخت سود سهامداران اقدام می کنند که این رفتار اشتباهی است. در واقع زیرمجموعه ها نیز باید در نحوه پرداخت سود از هلدینگ ها و سرمایه گذاری ها پیروی کنند.

وی تاکید کرد: شرکت ها به چه منظور نقدینگی اضافی را نگاه می دارند؟ نقدینگی نباید در شرکت ها باقی بماند و طلب سهامداران باید در اسرع وقت پرداخت شود. زمانی که شرکتی قصد افزایش سرمایه را داشت باید با حساب و کتاب این کار را انجام دهد. موضوع سود نقدی باید به عنوان یک بند مهم در بندهای حسابرسی لحاظ شده و مورد پیگیری قرار گیرد تا پول مازاد در شرکت ها باقی نماند. اگر شرکتی توانایی مالی و نقدینگی کافی دارد چرا سود سهامدار را با تاخیر پرداخت می کند؟ و برعکس. آیا شرکت ها نقدینگی لازم برای تقسیم سود را دارند یا خیر؟

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24