Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

طی روزهای گذشته بار دیگر بر لزوم رسیدن قیمت فولاد و سیمان به نرخی مشخص تاکید شده است، موضوعی که البته با نیت حمایت از مصرف کننده مطرح می شود اما عملا ایجاد رانت و زیان تولیدکننده و سهامداران تنها ماحصل این رویکرد است؛ در همین زمینه دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام می کنند که تجربه قیمت گذاری دستوری و تبعات آن آنقدر در اقتصاد تکرار شده که مجلس قطعا مخالف قیمت گذاری فولاد و سیمان است.

دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس: مجلس مخالف قیمت گذاری دستوری سیمان و فولاد است

بورس24 : طی روزهای گذشته بار دیگر بر لزوم رسیدن قیمت فولاد و سیمان به نرخی مشخص تاکید شده است، موضوعی که البته با نیت حمایت از مصرف کننده مطرح می شود اما عملا ایجاد رانت و زیان تولیدکننده و سهامداران تنها ماحصل این رویکرد است؛ در همین زمینه دو عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اعلام می کنند که تجربه قیمت گذاری دستوری و تبعات آن آنقدر در اقتصاد تکرار شده که مجلس قطعا مخالف قیمت گذاری فولاد و سیمان است.

سید علی موسوی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به عرضه سیمان در بورس کالا گفت: عرضه اخیر سیمان در بورس کالا، چهره واقعی خیلی از توزیع کنندگان این محصول در کشور را نمایان کرد، افرادی که به واسطه حذف رانت های چند هزار میلیارد تومانی به طرق مختلف علیه بورس کالا تاختند تا بتوانند کماکان سیمان را به شیوه سنتی و غیرشفاف معامله کنند که خوشبختانه در اجماعی ملی این جوسازی ها ناکام ماند.

موسوی افزود: این افراد به‌خوبی می‌دانند که با ورود کل محصول سیمان به بورس کالا، دیگر امکان کسب سودهای کلان با خرید سیمان ارزان و دولتی از درب کارخانه و فروش در بازار آزاد به مردم را نخواهند داشت؛ این افراد در برخی رسانه‌ها، مدام از معایب عرضه بورسی می‌گویند و می‌خواهند به هر روش ممکن، مانع افزایش عرضه سیمان در بورس شوند.

دلالان قیمت سیمان را ۴۰۰ درصد افزایش دادند

به گفته این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس، واسطه های بازار سیمان در ماه های گذشته از فرصت قطعی برق کارخانه ها استفاده کرده و توانستند، قیمت‌ سیمان را تا ۴۰۰ درصد افزایش دهند اما امروز شاهد هستیم پس از چند ماه تلاش برای رشد عرضه سیمان در بورس کالا، قیمت این محصول به تعادل رسیده است.

نماینده مردم ملکان در مجلس اذعان کرد: بورس کالا فضایی است که می‌تواند به دلیل شفافیت بالا، بازارهای کالایی را به تعادل برساند و این بستر معاملاتی نیز در تمام دنیا به‌عنوان یک بازار مهم کالایی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

به گفته او در بورس کالا ابزارهای مختلفی وجود دارد که از آن برای خرید و فروش کالاها، می‌توان بهره گرفت. حتی برای افرادی که نقدینگی کافی برای خرید کالا ندارند نیز ابزارهایی پیش‌بینی‌شده که می‌توانند با پرداخت بخشی از پول، کالا را تحویل گرفته و در زمان مقرر اقدام به پرداخت کل وجه معامله کنند؛ ابزارهای مهم و مدرنی در بورس وجود دارد که به روند معاملات سهولت می‌بخشد.

قیمت گذاری دولتی و دستوری کنار می رود

موسوی در ادامه این گفت و گو اظهار داشت: از سوی دیگر، بورس کالا دارای شفافیت زیاد است به طوریکه برای انجام معامله در بورس، خریدار و فروشنده باید اطلاعات خود را در سامانه ثبت کنند، همچنین نوع کالای عرضه‌شده مشخص و اطلاعات مربوط به آن نیز ثبت می شود. در این میان قیمت کالا نیز براساس رقابتی برابر، کشف می شود لذا رانتی مانند آنچه در قیمت‌های مصوب دولتی و نرخ گذاری دستوری وجود دارد در بورس کالا مشاهده نمی شود و از این رو ما با قیمت گذاری دستوری مخالف بوده و بر عرضه کل محصولات در بورس کالا اصرار داریم.

او تاکید کرد: شیشه‌ای بودن تالار معاملات، همه‌چیز را روشن و شفاف می‌کند. در این بازار، اگر کسی به‌عنوان مصرف‌کننده وارد شود اما مصرف‌کننده نباشد به‌راحتی قابل‌شناسایی است بنابراین، دلالان به دلیل ترس از شناسایی شدن در بورس حاضر نمی‌شوند.

موسوی در پایان گفت: ضمن آنکه به دلیل واقعی بودن قیمت‌ها و کنار رفتن قیمت گذاری دستوری، اصلاً انگیزه‌ای برای دلالان باقی نمی‌ماند که بخواهند وارد چرخه خرید کالا از بورس شوند؛ لذا با عرضه سیمان در بورس، بازار آن چند واسطه بزرگ ومعروف، کساد شده است.

هراس از شفافیت بورس

بهزاد رحیمی دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز در گفت‌وگو با سنا اظهار داشت: اغلب مخالفان بورس کالا، از شفافیت هراس دارند؛ در این زمینه طی چند ماه گذشته نیز همین افرادی که از شفافیت گریزانند تمام تلاش خود را به کار بستند تا در مقابل عرضه سیمان در بورس مانع‌تراشی کنند که با ابلاغیه بسیار مثبت وزارت صمت مواجه شدند.

رحیمی گفت: اخیراً وزارت صمت در ابلاغیه ای به سازمان های صمت استان ها اعلام کرده که همه تولیدات سیمان باید وارد بورس کالا شده و در این بازار معامله شوند که شک نکنید با اجرایی شدن کامل این سیاست، به‌زودی نظمی مثال زدنی بر بازار سیمان کشور حاکم می شود.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تاکید می کند که برای تحقق کارایی حداکثری بورس کالا در بازار سیمان، باید تمام تولیدات از طریق بورس معامله شده و عرضه در بازار سنتی متوقف شود تا کل فروش های این صنعت از طریق یک کانال شفاف اجرایی شود.

نماینده کردستان، بانه و سقز در مجلس متذکر شد که سودجویان و فرصت‌طلبانی که از خلأهای بازار سنتی برای رانت‌خواری استفاده می‌کنند، برای برقرار ماندن سودهای بی‌ضابطه خود از بازارها،همچنان بورس را هدف قرار می‌دهند.

راه علاج تلاطم‌های بازار، بورس کالاست

به گفته دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس، ما همیشه توقع ایجاد تعادل قیمت از بورس را داریم که در این زمینه موضوع مهم تنظیم صحیح حجم عرضه و تقاضاست که به تعادل بازار و قیمت ها منتهی می شود. پس با عرضه کل سیمان کشور در بورس کالا و ورود کل عرضه و تقاضای این محصول در این بستر شفاف، بدون شک بازار خود به خود تنظیم شده و نیاز به هیچ اقدامی در حوزه قیمت نیست.

رحیمی گفت: اکنون برای قیمت‌گذاری بسیاری از کالاها که قیمت‌گذاری نامشخص و نامتعادلی دارند راه علاج بورس کالاست و معتقدیم بورس می‌تواند این وضعیت را سامان دهد و قطعاً، اثرگذاری داشته باشد. بنابراین، آنچه در روزهای گذشته از سوی برخی افراد به‌صورت جوسازی علیه بورس مشاهده شده با انگیزه مقابله با شفافیت رخ داده و قطعاً، منافع خاصی از این جوسازی‌ها، دنبال می‌شود.

او تاکید می کند که قیمت گذاری دستوری در بازار کالاها باید جای خود را به عرضه های گسترده در بورس کالا بدهد.

شفافیت آماری، مزیت بزرگ بورس

نماینده کردستان، بانه و سقز در مجلس با اشاره به شفافیت آماری بورس کالا گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت سیمان در ماه نخست عرضه در بورس در محدوده ۲۲ هزار تومان ثابت بوده است و تلاطم قیمتی خاصی حتی با آزادسازی این محصول ایجاد نشده بود. در این میان پس‌ از آنکه دولت با مداخله در بازار انرژی و قطعی برق کارخانجات سیمان، زمینه توقف تولید را فراهم کرد، بازار نیز ناآرام شد و قیمت‌ها بالا رفت؛ به این ترتیب بررسی دقیق موضوع نشان می دهد که اگر شرایط عرضه مستمر کالاها در بورس ایجاد شود به هیچ عنوان شاهد التهاب قیمتی نخواهیم بود.

دخالت دستوری در قیمت، ممنوع

دبیر دوم کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: ما سال‌هاست عرضه محصولات فولادی را در بورس داریم و بازار این محصولات به دلیل عرضه های مناسب هیچ‌گاه دچار تکانه‌های شدید نشد مگر آنکه دولت در روند قیمت دخالتی کرده است، در این زمینه مجلس مخالف هر نوع قیمت گذاری فولاد و سیمان برخلاف روند طبیعی بازار است زیرا تاکید می کنم با تنظیم عرضه و تقاضا در بورس کالا، قیمت ها همواره در آرامش و تعادل کشف می شود.

منبع: سنا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24