Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در نقد مواضع اخیر برخی افراد مبنی بر ضرورت تثبیت قیمت سیمان و فولاد گفت: اگر منظور این افراد، بازگشت به قیمت‌گذاری و ورود دولت به بازار سیمان به شکل سیاست‌گذاری دستوری است، کمیسیون اقتصادی مجلس مخالف این دیدگاه و سخنان است.

مهدی طغیانی اعلام کرد؛ مخالفت کمیسیون اقتصادی مجلس با قیمت گذاری دستوری فولاد و سیمان

بورس24 : سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در نقد مواضع اخیر برخی افراد مبنی بر ضرورت تثبیت قیمت سیمان و فولاد گفت: اگر منظور این افراد، بازگشت به قیمت‌گذاری و ورود دولت به بازار سیمان به شکل سیاست‌گذاری دستوری است، کمیسیون اقتصادی مجلس مخالف این دیدگاه و سخنان است.

مهدی طغیانی اظهار داشت: ثابت نگهداشتن دستوری قیمت، فساد آور است همان‌طور که تلاش‌های ناکام برای تثبیت نرخ ارز و قیمت سایر کالاها طی سال‌های گذشته به بروز و گسترش فسادهای متعدد دامن زد و پرونده‌های قضایی متعددی را درپی آورد.

منطق بازار را اجرا کنیم

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس یادآور شد: آنچه در بحث قیمت کالاها به‌ویژه کالاهای ضروری، منطقی و اصولی می‌دانیم این است که با پذیرش منطق بازار، تلاش کنیم موانع برطرف و قیمت‌ها به‌صورت منطقی در نظام بازار تعیین شود. یعنی با همان سازوکارهای پذیرفته ‌شده در بازار و منطق عرضه و تقاضا در بازار کالاهای ضروری و از جمله سیمان، اجرایی شود؛ در واقع باید به خروجی عرضه و تقاضا در بورس کالا اعتماد کنیم.

تغییر قیمت‌ها، ربطی به بورس ندارد

طغیانی خاطرنشان کرد: طی چندماه گذشته، مشکل عرضه سیمان در بازار به دلیل قطعی برق را داشتیم و این مشکل، قیمت‌ها را در بازار متلاطم و غیرمنطقی کرد. بعضی این اتفاق را به بورس کالا نسبت می‌دادند درحالی‌که بورس یک مکانیسم حراج است و ربطی به تعیین قیمت یا بالا و پایین رفتن قیمت‌ها ندارد. کما اینکه دیدیم در هفته‌های گذشته با رفع موانع تولید و افزایش عرضه‌ها در بورس به‌تدریج بازار آرام‌ شد و اکنون به سطح قیمت‌های قبل از قطعی برق رسیده است.

دو نرخی شدن و خریدوفروش حواله، پیامد قیمت‌های دستوری

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: با این تفاسیر هر تأکیدی با مضمون تثبیت قیمت سیمان یا فراخواندن دولت برای ورود دستوری به بازارها، منطقی نیست و خسارات و لطمات زیادی به دنبال دارد.

طغیانی ادامه داد: انواع و اقسام رانت‌ها، دو نرخی شدن‌ها، خریدوفروش حواله‌ها و فسادهای ناشی از آن، نتیجه سیاست‌هایی است که طی سال‌های گذشته و حتی دهه‌های قبل، تجربه کرده‌ایم.

خرید سیمان برای پروژه‌های دولتی با تخصیص بودجه

به گفته نماینده اصفهان در مجلس، اگر دولت به‌عنوان یک خریدار عمده، می‌خواهد وارد بازار شود و با نرخی مناسب سیمان را به پروژه‌های خود تزریق کند، این موضوعی است که باید همه جوانب آن و راهکارهای ضد رانت آن بررسی شود؛ اما یک اتفاق در این روند قطعا نباید رخ دهد و آن، تعیین قیمت مصوب برای برخی افراد متقاضی سیمان است که این روند به معنای سیاست مداخله‌ای و دستوری است و قطعا موفق نخواهد بود.

منبع: کالاخبر

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24