Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

سهام شرکت هپکو تنها نماد بازار سرمایه است که از ابتدای سقوط ٩٩ تا به حال حتی یک بار هم به تعادل نرسیده و هر وقت که این نماد باز بوده و مورد معامله قرار گرفته، صف فروش داشته. اما رویدادهایی در حال وقوع است که به احتمال فراوان، این آخرین بازمانده سقوط ٩٩ هم رنگ تعادل را خواهد دید.

داستان آخرین بازمانده سقوط ٩٩ ؛ افزایش سرمایه ای که «هپکو» را نجات می دهد

بورس24 : نماد هپکو در پایان معاملات روز چهارشنبه 17 شهریور ماه به منظور برگزاری مجمع عمومی عادی به طور فوق العاده متوقف شد و در مجمعی که 21 شهریور ماه برگزار کرد صورت های مالی سال مالی منتهی به 30 اسفند 99 را به تصویب رساند.

شرکت در سال 99 بیش از 1،344 میلیارد ریال زیان خالص محقق کرد که بر اساس سرمایه فعلی هپکو زیان هر سهم 64 ریال است.

حالا هیات مدیره این شرکت در نظر دارد سرمایه هپکو را از 21،121،894 میلیون ریال به 33،084،224 میلیون ریال افزایش دهد. این افزایش سرمایه حدود 57 درصدی از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و به منظور اصلاح ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش جهت تداوم و گسترش فعالیت شرکت برنامه ریزی شده که اواسط مرداد ماه به تصویب هیات مدیره رسیده و اکنون منتظر اظهار نظر حسابرس و بازرس قانونی شرکت است.

نماد تپکو از 25 بهمن ماه 99 که پس از یک توقف 7 ماهه بازگشایی شد تا کنون تقریبا 99 روز معاملاتی را تجربه کرده که در کلیه این روزهای معاملاتی سهامدارانش برای فروش آن صف کشیده اند. اما این فشار فروش نه تنها کمکی به وضعیت معاملاتی این نماد نکرده بلکه خروج از سهم را برای سهامداران دشوارتر کرده است.

به هر رو سهامداران هپکو با هر گونه تحلیل و استراتژی که وارد این سهم شده و آن را خریده اند بهتر است این موضوع را در نظر داشته باشند که ایجاد صفوف فروش سنگین کمکی به روند معاملاتی این سهم نمی کند.

با توجه به این که مهمترین مشکل شرکت هپکو کمبود نقدینگی است و اکنون با افزایش سرمایه ای که با هدف بهبود ساختار مالی و تامین سرمایه در گردش جهت تداوم و گسترش فعالیت شرکت در دست دارد، بهتر است سهامداران هپکو قبل از هرگونه تصمیم هیجانی و نشستن در صفوف فروش سنگین تپکو در روز بازگشایی نماد، این اقدام شرکت را مد نظر قرار دهند.

طی 99 روز معاملاتی که نماد تپکو در 7 ماه اخیر و پس از بازگشایی تجربه کرده و در بسیاری از این روزهای معاملاتی بیش از 300 میلیون صف فروش را به یدک کشیده، در مجموع تنها 66 میلیون سهم از صفوف فروش آن خریداری شده که تقریبا 43 میلیون آن ظرف دو روز معاملاتی اخیر یعنی 16 و 17 شهریور ماه از صف فروش خریداری شده است. یعنی بجز دو روز معاملاتی اخیر، طی 97 روز معاملاتی قبل از آن به طور میانگین در هر روز معاملاتی که 7 ماه به طول انجامیده تنها 237 هزار سهم از صف فروش آن خریده شده است. البته دقت داشته باشید که این تعداد به صورت میانگین محاسبه شده و در بسیاری از روزها تعداد سهم هایی که از صف فروش خریداری شده بسیار پایین تر از این رقم بوده، به طوری که در برخی از روزها تنها 1،000 سهم از تپکو فروش رفته است.

بنابراین قطعا رفتار هیجانی و نشستن در صفوف فروش طولانی مدت نمی تواند کمکی به بهبود معاملات تپکو کند. مضاف بر این که سنگین تر کردن صف های فروش زمان به تعادل رسیدن معاملات این سهم و روان شدن آن را به تعویق خواهد انداخت. بنابراین بهتر است سهامداران به دور از رفتارهای هیجانی با در نظر قرار دادن موضوع افزایش سرمایه 57 درصدی هپکو از قرارگیری در صفوف فروش خودداری کرده و اجازه دهند تا معاملات تپکو روان و متعادل شود، سپس برای سهام خود استراتژی تعیین نمایند.

البته در این میان، مسئولان سازمان تامین اجتماعی هم وعده حمایت از سهم را داده اند چراکه این سازمان سهامدار 52 درصدی هپکو است و با افت قیمت سهام این شرکت، خود تامین اجتماعی هم زیان می کند. امروز مدیر سرمایه گذاری سازمان تامین اجتماعی در این رابطه به بورس24 گفت: سهام هپکو جزء اموال سازمان تامین اجتماعی است و ذی نفعان آن بیمه شدگان و مستمری بگیران ( نیمی از جمعیت کشور) هستند و نمی توانیم سهم را رها کنیم. ما در این سهم ۵۲.۲۵ درصد سهام داریم و برای حمایت از سهامداران خرد که سهم کمی ندارند باید بازارگردانی کنیم. از طرفی با توجه به افت شدید قیمت سهم پس از ارتقاء از بازار نارنجی به زرد و بازگشایی بدون دامنه نوسان در روزهای اخیر نیاز به حمایت دیده می شود. در مورد قیمت سهم هم با توجه به تحلیل‌هایی که داشتیم برآورد هایی کرده ایم و نخواهیم گذاشت قیمت سهم افت زیادی داشته باشد.

منبع خبر: سازمان تحلیلی - خبری بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24