Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

نماد سایپا از روز سه شنبه 18 آبان تا تاریخ 4 آذرماه به دستور ناظر بازار متوقف شده آن هم درحالی که بیش از 700 هزار قرارداد اختیار خرید سایپا در روز چهارشبنه 26 آبان ماه سر رسید می شود و برای انجام فرایند تسویه این قراردادها، فروشندگان می بایست معادل 700 میلیون برگه سهم سایپا را به خریداران این قراردادها به قیمت اعمال درج شده در قراردادشان بفروشند.

بلاتکلیفی سایپا در آپشن

بورس24 : این روز ها در حالی که مقام ناظر بازار به درستی معاملات نماد های ایران خودرو و سایپا را جهت جلوگیری از رانت اطلاعاتی و ضایع شدن حقوق سهامداران به حالت تعلیق در آورده شاهد شکل گیری اتفاقی عجیبی در  قراردادهای  اختیار خرید سایپا   هستیم که موجب خدشه دارشدن تحلیل پذیر بودن بازار سرمایه و نگرانی بسیاری از فعالین بازار سرمایه شده است.

موضوع از این قرار است که نماد سایپا از روز سه شنبه 18 آبان تا تاریخ 4 آذرماه به دستور ناظر بازار متوقف شده آن هم درحالی که بیش از 700 هزار قرارداد اختیار خرید سایپا در روز چهارشبنه 26 آبان ماه سر رسید می شود و برای انجام فرایند تسویه این قراردادها، فروشندگان می بایست معادل 700 میلیون برگه سهم سایپا را به خریداران این قراردادها به قیمت اعمال درج شده در قراردادشان بفروشند.

این امر در حالیست که همیشه بخش عمده ای از فعالان بازار اختیار که هدفشان  پوشش ریسک معاملات سهام خود بوده، در همین یک هفته باقی مانده تا تاریخ سررسید اقدام به انجام معاملات معکوس جهت بستن قرارداد های خود می کردند تا در شرایط تسویه فیزیکی یا نقدی قرار نگیرند.

حال آنکه با توجه به متوقف شدن  ناگهانی نماد خساپا و به تبع آن  قراردادهای اختیار خرید سایپا دقیقا یک هفته قبل از  زمان سررسید دیگر امکان "بستن  موقعیت های باز " برای فعالین این قراردادهای اختیار معامله وجود ندارد و همین امر موجب آشفتگی زیادی در میان فعالان این بازار شده، زیرا علاوه بر این که امکان بستن قراردادها وجود ندارد بخش عمده ای از فرشندگان هم امکان تامین سهام سایپا جهت اعمال قراردادهای خود را ندارند و مجموعه این شرایط می تواند موجب نکول بسیاری از فروشندگان و زیان سنگین آنها شود. همچنین از سوی دیگر خریداران هم با شرایط بغرنجی مواجه هستند چرا که در این مدت زمان کم تامین نقدینگی لازم برای اعمال قرارداد ها و تسویه حساب با فروشندگان بسیار سخت شده و همین امر موجب سوخت شدن قراردادها و سرمایه این فعالان ریسک گریز بازار سرمایه می شود.

حال در  اینجا می توان سه سوال مهم را مطرح کرد؛

1. در حالی که خریداران و فروشندگان اختیار خرید سایپا به دلیل توقف ناگهانی نماد معاملاتی سایپا و به تبع آن قراردادهای اختیار سایپا نتوانسته اند موقعیت های خود را ببندند یا سهام مورد نیاز را تامین کنند آیا انجام تسویه فیزیکی بدون رضایت طرفین خریدار و فروشنده معامله و در شرایطی که مجبور به تسویه قرار داد های خود هستند، صحیح است؟!

2. آیا با انجام تسویه نقدی و فیزیکی قراردادهای اختیار سایپا در حالی که هیچ فرصتی برای اعمال استراتژی های معاملاتی در یک هفته پایانی قراردادها وجود نداشته، باز هم می توان انتظار داشت معامله گران به بازار اختیار معامله سهام به عنوان یک ابزار پوشش ریسک اعتماد کنند؟

3. آیا داد و ستد بیش از 700 میلیون برگه سهم سایپا در روز چهارشنبه 26 آبان در حالی که ناظر به جهت جلوگیری از رانت و نوسان، نماد سایپا  را بسته، موجب ایجاد شائبه رانت معاملاتی نخواهد شد؟

شاید تمدید زمان قراردادهای اختیار سایپا، راه حلی موقت برای این مورد خاص باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24