Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : دستاورد حذف محدودیتی به نام حجم مبنا در نمادهای بازارپایه فرابورس ایران چه بود؟ میثم فدائی مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در گفت و گوی آنلاین با بورس 24 در خصوص لزوم حذف حجم مبنا برای نماد های بازار پایه و تاثیر آن بر پرچیده شدن صف های خرید و فروش گفت: در شرکت های بازار پایه ، به دلایل مختلفی همچون عوامل بازار، اقتصاد کلان و عوامل بنیادی شرکت‌ها، بعضی از نمادها بیش از یک سال در صف فروش و نیازمند تعدیل قیمت بودند.

کدی در فرابورس مسدود نمی شود / تخلفات معامله گران به کانون کارگزاران سپرده می شود

بورس24 : دستاورد حذف محدودیتی به نام حجم مبنا در نمادهای بازارپایه فرابورس ایران چه بود؟

میثم فدائی مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در گفت و گوی آنلاین با بورس24 در خصوص لزوم حذف حجم مبنا برای نماد های بازار پایه و تاثیر آن بر پرچیده شدن صف های خرید و فروش گفت: در شرکت های بازار پایه ، به دلایل مختلفی همچون عوامل بازار، اقتصاد کلان و عوامل بنیادی شرکت‌ها، بعضی از نمادها بیش از یک سال  در صف فروش و نیازمند تعدیل قیمت بودند.

وی افزود:  برخی از سهام  در بازار پایه ، مدت طولانی تا  بیش از یک سال در صف هستند و به قیمت واقعی خودشان نرسیده اند  به همین دلیل  تصمیم گرفته شد، در شرکت هایی که سهام آن ها بیش از ۲۰ روز متوالی صف خرید یا فروش هستند و هیچ وقت صف تعدیل نشده است  ، حجم مبنا در این نماد ها حذف شود تا به تعادل برسند و سهم از حالت صف بودن خارج  شود.

مشکل صف نشینی  در بازار پایه حل شد

فدایی افزود: با اجرای طرح حذف حجم مبنا در حال حاضر بیش از حدود ۱۰ سهم از ۲۵ سهمی که مشمول این قانون بودند طی ۷ روز معاملاتی گذشته متعادل شده و در یک برهه‌ای صف فروش آن ها جمع آوری شده است، یعنی هر سهامداری که خواسته،   طی ۷ روز گذشته توانسته است از سهم  خارج شود و تجربه نسبتا خوبی بود البته متاسفانه قیمت  برخی  از سهم ها تعدیل نشده است اما امیدواریم  بتوانیم به نقطه‌ای برسیم که نقدشوندگی بازار تضمین شود و همه سهم های بازار پایه از مشکل صف های خرید و فروش خارج شوند.

به گفته وی، برای سایر نمادها و سایر بازارها که نوسان ۵ درصدی دارند ، کمتر با مشکل صف خرید یا فروش مواجه هستیم و به ندرت سهم هایی داریم که  یک ماه صف فروش یا خرید باشند و دستورالعمل گره معاملاتی که دو برابر دامنه نوسان معمول است، معمولاً در آن ها کارساز بوده و نکته خاصی نداریم. اما در سهام بازارهای پایه به دلیل این که دامنه نوسان کمی داشتند، وضعیت بحرانی بود و در بسیاری  از موارد هم سهم معامله نمی شد.

پذیرش سه شرکت بازار پایه ای و گشایش نماد آن ها

مدیر عامل شرکت فرابورس ایران در خصوص  پذیرش شرکت های بازار پایه ای گفت: یکی از اولویت‌های اصلی در هیئت پذیرش فرابورس ایران ، بحث پذیرش شرکت های بازار پایه  و ورود به بازارهای اصلی است  که خوشبختانه در طی دو ماه گذشته  ،  نماد «ساروج» ، بیمه «تعاون» و پتروشیمی تخت جمشید «شجم» علاوه بر این که در بازارهای اصلی پذیرش شدند، نماد آن ها بازگشایی شد و خوشبختانه خبر خوبی برای سهامداران این سه شرکت بود. در همین راستا ، سهام  شرکت های دیگری  را پذیرش کردیم و گشایش نماد آن ها  در هفته‌های آینده  انجام خواهد شد. امیدواریم تا قبل از پایان سال روند گشایش تعداد زیادی از شرکت‌هایی که پذیرش گرفتند، سرعت بگیرد.

به گفته وی، علاوه بر این در دی ماه  بحث جابجایی نمادهای بازار پایه وجود دارد  که سعی خواهد شد با دقت نظر کافی شرکت ها را به سوی بازار بالاتر ( تابلو زرد بازار پایه) بیاوریم و کم‌کم شرکت‌ها را با افزایش شفافیت به بازارهای اصلی برگردانیم.

پذیره نویسی ها به پایان رسید

بالاترین مقام فرابورس ایران با اشاره به موضوع پذیره نویسی سهام در فرابورس ایران گفت: در خصوص شرکت ها، باید این دو مفهوم پذیره‌نویسی و  مفهوم عرضه اولیه از هم جدا شود. پذیره نویسی زمانی است که ‌ شرکتی تشکیل نشده باشد. به طور مثال ، در سال جاری ، فرابورس ایران ۴ شرکت بیمه‌ای را  که مدت زیادی  در انتظار مجوز بودند و مجوز آن ها در حال انقضا بود را  در آذر ماه و دی ماه ، پذیره نویسی کرد که ان شاءالله  این شرکت ها ، جزء شرکت‌های ناشر بازار سرمایه خواهند بود.

بازگشایی «تجلی» ؛ بزودی

 وی با اشاره به پذیره نویسی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات  افزود: شرکت پروژه محور تجلی (در قالب افزایش سرمایه )را در فرابورس ایران تشکیل دادیم که به حمدالله افزایش سرمایه این شرکت ثبت شده و نماد آن به زودی بازگشایی می شود.  

فدایی گفت: در خصوص «اردر بوک» یا دفتر سفارشات ، تا پیش از این در فرابورس ایران  به ازای هر یک ریال یک ردیف سفارشی داشتیم و این باعث می شد ، سهمی  که قیمت بسیار بالایی  دارد ، بیش از ۱۰ هزار  ردیف سفارش در سمت خرید و ۱۰ هزار  ردیف سفارش در سمت فروش داشته باشد ، لذا تصمیم گرفته شد «اردر بوک» را برای همه مردم نمایش دهیم به طوری که برای سهام  زیر ۵۰۰ تومان «یک ریال»، بین ۵۰۰ تا ۲۰۰۰ تومان «۱۰ ریال» و بالای ۲۰۰۰ تومان «۵۰ ریال» بسیاری از این ردیف های سفارش حذف شود.این کار باعث می شود که علاوه بر این که هر ردیف قیمتی دارای سفارش‌های پربارتری باشد ، شفافیت معاملاتی آن نیز  افزایش پیدا کند.

تخلفات به کارگزاران سپرده می شود

فدایی در مورد موضوع تعهد نامه ها در شرکت ها گفت: موضوع تعهدنامه ها یکی از مسائل چالش برانگیز در امنیت سرمایه‌گذاری بازار سرمایه بود که طی نامه ای به کارگزاران قرار بر این شد، تخلفات منطبق با قانون بازار اوراق بهادار توسط کارگزاران بررسی گردد و کارگزاران کدهایی که متخلف هستند را با مسئولیت خودشان بازگشایی کنند.

 مدیر عامل فرابورس ایران گفت: در خصوص این تخلفات طرح‌هایی را به هیئت مدیره  فرابورس پیشنهاد خواهیم داد و در صورت   تصویب ، برخی از تخلفاتی که برای معامله‌گران در بازار سرمایه آزار دهنده است( از جمله سفارش‌های یک سهمی که در بعضی از نمادها وجود دارد و موجب  اختلال روانی سرمایه‌گذاران می شوند) توسط کارگزاران اخطار داده شود و خود کارگزاران با این مسائل برخورد کنند.

 (IPO CALENDAR )در راه است

بالاترین مقام اجرایی فرابورس ایران در خصوص عرضه های اولیه و سیاست جدید فرابورس گفت: سیاست ما بر این است که عرضه های اولیه ای که انجام می‌دهیم طبق برنامه (تقویم IPO) باشد.  IPO CALENDAR فرابورس ایران را ان شاءلله طی هفته‌های آتی منتشر خواهیم کرد و ما هیچ عرضه ای را بدون این که حداقل یک ماه قبل به عموم مردم اطلاع رسانی کنیم، انجام نخواهیم داد. یعنی تمام عرضه های اولیه دارای زمان عرضه مشخص حداقل یک ماه هستند و عرضه های اولیه ای بدون اطلاع نخواهیم داشت. بورس های معتبر دنیا هم معمولا در خصوص IPO همین سیاست را دارند.

وی در پاسخ به این سوال که سه ماه به پایان سال مانده است، در مورد عرضه های اولیه امسال برنامه چگونه است؟ گفت: در عرضه «سغدیر» سه اتفاق افتاد اولی این بود که یک ماه قبل از عرضه تاریخ مشخص بود. از طرفی سفارشات به صورت دارک و پنهان انجام شد  و همچنین سقف قیمتی برداشته شد یعنی بر اساس کف قیمت ، هر سهامداری با توجه به تحلیل خود از سهام ، قیمت خرید می گذارد.

 او در خصوص عرضه های اولیه  دو هفته آینده گفت:  در مورد عرضه های غیر از فرایند IPO CALENDAR ، اولا" سعی می کنیم عرضه های اعداد کوچک باشند و ثانیا" وقت مناسبی را برای تحلیل سرمایه‌گذاران خواهیم داشت که بتوانند شرکت را تحلیل کنند.همچنین از سهامداران شرکت‌ها خواهش کردیم که منابع حاصل از عرضه را در بازار نگه دارند و در راستای حمایت از بازار سرمایه‌گذاری کنند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24