Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

شعارهای آن ها مسئولان دولت را هدف گرفته بود و این که علیرغم وعده های مکرر آن ها و دعوت بی سابقه مردم به بورس ، سنگین ترین زیان تاریخ بازار سرمایه ایران به مردم تحمیل شده است...

تلاش برای خاموش کردن کوره پول سوزی بورس

بورس24 : امروز کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی جلسه ای با تعدادی از فعالان بازار سرمایه برگزار کرد تا رکود بی سابقه بورس و دلایل تداوم زیان دهی این بازار را پس از گذشت حدود 18 ماه بررسی کند.

در هم اندیشی فعالان بازار سرمایه با اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس چه گذشت؟

هر چند از این جلسات در طول 18 ماه گذشته زیاد برگزار شده و نتیجه مشخصی در بر نداشته است اما بازهم مهمترین موارد مطرح شده در این نشست شامل ابهامات بودجه ۱۴۰۱ از جمله نرخ خوراک پتروشیمی ها ، افزایش نرخ بهره مالکانه ، رشد شدید نرخ سوخت صنایع فولادی ، عدم اجرای بسته حمایتی دولت توسط سازمان برنامه و بودجه و ابلاغ نشدن رسمی آن علیرغم تصویب در هیات وزیران ، پیش بینی ناپذیر بودن اقتصاد و متغیرهای اقتصادی و کاهش توجه سرمایه گذاران به تحلیل ، حمایت نکردن عملی مجلس و دولت از بورس ، عدم موافقت با کاهش برخی محدودیت ها از جمله حجم مبنا و رشد دامنه نوسان ، فروش گسترده اوراق دولتی و عدم انتشار تقویم مشخصی برای تامین مالی دولت از بازار سهام ،  عدم اطلاع رسانی درست دولت درباره توافق احتمالی و احیای برجام  ، حذف اجباری بودن اعلام پیش بینی سود و بی تفاوتی به حقوق سهامدار در مجامع بود.

وقتی از برخی شرکت کنندگان این جلسه سوال می کنیم که 4 ساعت بحث چه نتیجه ای داشت ، پاسخ هیچ است.یعنی طبق معمول حرف ها و نقطه نظرات نوشته شد اما تصمیمی گرفته نشد!

اعتراض و فریاد سهامداران

اما این نشست در حالی برگزار شد که شمار قابل توجهی از سهامداران زیان دیده در مقابل مجلس دست به اعتراض زده بودند.

شعارهای آن ها مسئولان دولت را هدف گرفته بود و این که علیرغم وعده های مکرر آن ها و دعوت بی سابقه مردم به بورس ، سنگین ترین زیان تاریخ بازار سرمایه ایران به مردم تحمیل شده است.

شاخص بورس از سال 97 تا مرداد 99 بیش از 25 برابر شد که نشان دهنده شتاب رشد بازار سرمایه حتی بیشتر از تورم و رشد نرخ ارز است ، همزمان با این رخداد حسن روحانی رئیس جمهور و فرهاد دژپسند وزیر اقتصاد در کنار سایر چهره های دولتی از مردم برای حضور در بورس دعوت کردند که طبق آمار غیر از 49 میلیون سهامدار عدالت حدود 7 میلیون نفر در سال 99 وارد بازار سرمایه شدند!

اما دولت میزبان خوبی برای مردم در بورس نبود و بزرگترین ثروت سوزی تاریخ بازار سرمایه ایران رقم خورد ، تا جایی که شاخص بورس که نشان دهنده میانگین بازده نقدی و قیمت سهام است نصف شده و افت ارزش برخی سهم های کوچک و متوسط به سطوح باورنکردنی 80 تا 90 درصد می رسد، به عنوان مثال 100 میلیون تومان سرمایه وارد شده در برخی سهم های کوچک حالا 20 میلیون تومان شده و طبق شاخص 55 میلیون تومان!در حالی که در همین پروسه زمانی نرخ کالا و خدمات در کشور دوبرابر شده است.

سقوط بازار سرمایه در یک ماه گذشته شتاب بیشتری به خود گرفت که ریشه آن به بودجه 1401 و افزایش شدید هزینه های نرخ خوراک پتروشیمی ها ، بهره مالکانه معادن ، نرخ گاز صنایع فولادی ، رشد شدید درآمدهای مالیاتی و ده ها چالش دیگر بر می گردد.

امروز سهامداران مقابل خانه ملت جمع شده بودند تا برای اندک سرمایه باقی مانده خود تقلی کنند تا شاید کوره پول سوزی بورس برای مدتی خاموش شود!

شما سهامداران حاضر در مقابل مجلس بیش از 200 نفر عنوان شده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24