Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان: صنعت سیمان ایران با این مازاد ۲۰ میلیون تنی ظرفیت که در حال حاضر دارد حتما پاسخگوی تأمین سیمان مورد نیاز برای پروژه مسکن ملی خواهد بود. 

آرایش صنعت خاکستری برای تزریق 20 میلیون تن سیمان به مسکن ملی

بورس24 : حامد اصل روستا، رئیس هیات مدیره انجمن کارفرمایان صنعت سیمان و مدیرعامل  شرکت سرمایه گذاری و توسعه صنایع سیمان، در گفت و گویی با بورس24 به سوالات در زمینه نرخ سیمان و تقاضای آن در چند سال آتی پاسخ داد.

*آیا افزایش نرخ سوخت سیمانی ها و تاثیر بسیار بالای نرخ سوخت بر بهای تمام شده سیمانی ها این امر منجر  به درخواست افزایش نرخ مجدد در این گروه نمی شود؟

با توجه به اینکه بورس کالا از خردادماه سال ۱۴۰۰ وارد ساز و کار عرضه کالای سیمان شده  است ، تعیین قیمت سیمان بر مبنای عرضه و تقاضا خواهد بود و بخشنامه هایی که اخیراً از طرف سازمان بورس و مجموعه بورس کالا ارسال شده است، لذا تعیین قیمت پایه و میزان کف عرضه،  در بورس کالا بر اساس اهرم های عرضه و تقاضا صورت می پذیرد.

برای دیدن نبض بازار بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

این سازوکار ایده آل بازار سرمایه است چراکه آغازی است بر خروج از قیمتگذاری دستوری که این خروج از قیمتگذاری دستوری، مورد نظر دولت و رییس جمهور است.

برای اطلاع از بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

*سهم سیمانی ها از اجرای طرح مسکن ملی چه میزان است؟ آیا تاکنون تقاضایی از این سو به شرکت های سیمانی وصول شده است؟

با توجه به اینکه سیمان در داخل کشور تولید می گردد و مازاد بر تقاضای مورد نیاز کشور ظرفیت تولید می باشد و بر این اساس منع قانونی برای واردات سیمان خارجی وجود دارد ، همچنین سیمان تولیدی کشور پاسخگوی مصرف پروژها علی الخصوص پروژه مسکن ملی دولت محترم خواهد بود و بر اساس متراژ واحدهای طراحی شده که قاعدتا بر اساس الگوی مصرف  نزدیک به ۶۰ و ۷۰ متر خواهد بود ، صنعت سیمان با این مازاد ۲۰ میلیون تنی ظرفیت که در حال حاضر دارد حتما پاسخگوی تأمین سیمان مورد نیاز این پروژه خواهد بود.  در هر استان زمانی که ساخت پروژه مسکن ملی را آغاز نمایند تقاضای سیمان تعیین و هر منطقه بر حسب نیاز از کارخانه‌های مقیم و معین استان خود سیمان مورد نیازش را تامین می نماید و به هیچ عنوان کمبودی برای این پروژه پیش بینی نمی شود.

*با توجه به قیمت پایین سیمان داخلی و قیمت بالای سیمان در منطقه آیا راهکاری برای افزایش صادرات و بهره بردن از این نرخ ها در دستور کار هست؟

صنعت سیمان هم در سال‌های اخیر منطبق با فرمایشات مقام معظم رهبری و اجرای دستورالعمل اقتصاد مقاومتی اهتمام جدی به امر صادرات سیمان و کلینکر داشته و این موضوع را ادامه خواهد داد در اینجا دو نکته مشاهده می گردد، اول اینکه ان شاءالله بتوانیم سیمان و کلینکر صادراتی را هم با استفاده از ساز و کار بورس کالا عرضه نمائیم که قیمت‌ها واقعی تر و نزدیک به قیمتهای بین المللی شود و منفعت بیشتری برای کارخانجات سیمان و سهامداران عمده  داشته باشد، نکته دوم این است که می‌بایست صنعت سیمان با همراهی نهادهای نظارت کننده بر امر اجرای ساختمان درکشورمثل سازمانهای نظام مهندسی ساختمان، فرهنگ سازی مناسبی برای مصرف سیمان داشته باشد.

برای گرفتن سبد سهام پیشنهادی  خود روی لینک کلیک کنید↪️

به طور مثال ما امروز سیمان های پرمقاومت و با زمان گیرش پایین را در بخش های غیر سازه ای استفاده می کنیم  که به نوعی به منابع ملی و صنعت آسیب رسان است ان شاءالله باید بتوانیم فرهنگ سازی ایجاد کنیم که هر سیمان را در محل خاص خودش استفاده کنیم چراکه کارخانجات سیمان هم توان تولید دارند و استاندارد مورد نیاز را اکثر کارخانجات دارند چنانچه بخواهیم مثال بزنیم اگر بتوانیم از سیمانهای پوزولانی و آمیخته که در میان مدت مقاومتشان به مقاومت سیمان تیپ می رسد و نفوذ پذیری پایین در مقابل یون های مخرب دارند استفاده کنیم بخصوص در بخش فونداسیون خب این هم تامین مقاومت سازه می کند هم دوام ساختمان ها را بالاتر می‌برد و این امر برای ساختمان هایی که ساخته می شود بسیار خوب است بنابراین می توانیم علاوه بر تامین کلیه نیاز داخلی سیمان ، به امر صادرات هم به نحو مناسبی بپردازیم. این موضوع می تواند با حفظ منابع ملی و کاهش مصرف سوخت نقش مهمی در کاهش بهای تمام شده داشته باشد و از طرفی ظرفیتی هم برای صنعت سیمان و صادرات بیشترایجاد می کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24