Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نماد شستا بازگشایی شد، نمادی که بعد از غیبتی چند هفته ای به روند معاملات بازگشته و با توجه به سهم آن در بازار سرمایه نقش مهمی در روزهای پیش روی بورس خواهد داشت.

چرا بازگشایی «شستا» مهم بود؟

بورس24 : در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نماد شستا بازگشایی شد، نمادی که بعد از غیبتی چند هفته ای به روند معاملات بازگشته و با توجه به سهم آن در بازار سرمایه نقش مهمی در روزهای پیش روی بورس خواهد داشت.

بعد از افزایش سرمایه

شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی افزایش ۱۰۵۲ سرمایه خود را ۳۰ آذر ماه ثبت کردو بعد از 12 دی ماه  و با برگزاری مجمع عمومی فوق العاده و تصویب افزایش سرمایه نماد آن  متوقف شد.  این افزایش سرمایه با سهام جایزه، روز ۲۷ بهمن ماه روی پرتفوی سهامداران اعمال شد. به سهامداران تعداد ۱۰۵۲ سهم به ازای هر سهم ۱۰۰ تومان سهام جایزه تعلق گرفت. این نماد که با قیمت پایانی ۱۱۰۰ تومان بسته شده بود،به واسطه افزایش سرمایه  با قیمت جدید ۹۵ تومان بازگشایی شد.

نگرانی از هنگ هسته

اختلال در سامانه معاملات کارگزاری ها و یا هنگ کردن هسته معاملات موضوعی بوده که در روزهای اخیر بسیار رخ داده است، به همین دلیل بسیاری انتظار داشتند که با بازگشایی شستا اختلالات را شاهد باشند. با این حال بی رمقی کلی که بر بازار سایه انداخته و همچنین اقداماتی که کارگزاری صبا تامین رانجام داده مانع از این اتفاق شده بود. با افزایش سرمایه شستا کدهای معاملاتی در این سهم به شدت افزایش یافته است در نتیجه انتظار می رفت حجم بالای سفارش های ارسالی از سوی سهامداران و فعالان بازار، هسته معاملات را با اخلال و کندی مواجه کند. اتفاقی که رخ نداد. بررسی ها نشان می دهد به واسطه هماهنگی های کارگزاری عامل با نهادهای نظارتی در شرکت بورس و سازمان بورس و همچنین اقداماتی در  جهت بهبود زیرساخت های سخت افزاری و نرم افزاری موجب شد این خطر مرتفع گردد.

واکنش ها به شستا

بازگشایی شستا با استقبال حقیقی های بازار از این نماد همراه بود. در اولین روز از بازگشایی 50 میلیارد تومان پول حقیقی به این نماد وارد شد، اگرچه این میزان مبلغ کمی نسبت به ارزش این سهم به حساب می آید. به طور کلی شستا در روز چهارشنبه و در آخرین روز معاملاتی 2.3 درصد افت را تجربه کرد. اما باید در نظر داشت که این نماد نیز مانند دیگر سهام متاثر از فضای کلی بازار بود و افت آن حتی کمتر از حد انتظارات بود. به عنوان نمونه شاخص صنعت چندرشته ای در طول مدت متوقف بودن نماد شستا در حدود 7 درصد کاهش داشته است در نتیجه  شستا نیز از این قاعده مستثنا نبود و در بازگشایی بخشی از این افت را تجربه کرد و کمتر از انتظارات  اصلاح قیمت داشت که با توجه به روند بازار سهام شرکت های این گروه، طبیعی بود.

روند صعودی شستا 

برخی براین باورند که در  روزهای پایینی سال، نماد شستا یک نماد اثر گذار بر روند کلی بازار خواهد بود. با این حال قیمت سهام در بازار، براساس انتظارات سرمایه گذاران و عرضه و تقاضا تعیین می شود، بنابراین باید منتظر ماند و دید که سرمایه گذاران در روزهای آتی نسبت به قیمت فعلی شستا چه واکنشی نشان خواهند داد. با این حال تحلیل گران بازار اتفاق نظر دارند که روند این سهم در بلند مدت صعودی خواهد بود. تحلیل تکنیکال این نماد نیز نشان می دهد که هرچند روند بلند مدت قیمت هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی صعودی است اما قیمت در کانال کوتاه مدت نزولی خود قرار دارد. در این کانال نزولی، ناحیه حمایت -مقاومت تاریخی 950 تا 900 تومانی مهمترین ناحیه با پتاسیل بازگشت روند قیمت سهم تلقی می‌گردد. در بازگشایی نماد شستا هم، قیمت به ناحیه واکنش داد و موفق به شکست کف 90 تومانی نشد.  مهمترین ناحیه حمایت مهم بعدی سهم، در صورت افت قیمت محدوده 850 تومانی  است که علاوه بر مانع روانی قیمت رند، منطبق با روند بلندمدت  صعودی سهم است.

نمودار شستا

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24