Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 226
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 223

گفت و گوی دو ساعته بورس 24 با محسن جلالی عضو هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری منطقه زنجان و قزوین

همه چیز درباره «وبرق»

بورس24 : «تجدید ارزیابی دارایی  های مجموعه در حال بررسی است ، این مهم در صورت تصویب، در تاریخ بورس ایران بی سابقه خواهد بود ، هلدینگ می تواند، در قالب تولید کننده به حوزه رمز ارز وارد شود ، مجموعه هم از لحاظ مجوز وهم از لحاظ تولید دارای ارزش بالایی است ، شرکت از منظر تولید ارزشی، همچون فرآورده های معدنی ایران است ، شرکت سرمایه گذاری و بنده به دنبال تعامل و داشتن دارایی مستقل و به نوعی تهاتر برای وبرق هستم که در این فضا، تجدید ارزیابی دارایی و به روز رسانی ارزش خالص دارایی ها، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد اما، تجدید ارزیابی صرفا منوط شده به برخی رخدادها، که من به عنوان یک عضو هیات مدیره مجموعه مخالف آن می باشم.»

این ها اظهارات محسن جلالی یکی از مالکان و عضو هیات مدیره «وبرق» در گفت و گو با بورس24 است...

درباره شرکت سرمایه گذاری کارکنان صنعت برق در منطقه زنجان و قزوین سهامداران می خواهند، بیشتر بدانند. سهم و مالکیت اشخاص و شرکت ها در این مجموعه به چه شکلی است؟

این شرکت 20 درصد سهام توزیع برق قزوین و 20 درصد نیز سهم از توزیع برق زنجان را در اختیار گرفته. به گونه ای که این شرکت ها هیچ ارتباطی هم با یکدیگر ندارند. این شرکت با گذشت زمان تبدیل به سهامی عام می شود، به بازار پایه می آید و بخش خصوصی، مالکیت آن را برعهده می گیرد.

پس اکنون 20 درصد سهام را در اختیار دارید. مابقی سهام یعنی 80 درصد دیگر برای کیست؟

80 درصدی وجود ندارد. در کل استان ها، 40 درصد توانیر و 60 درصد آب و برق صبا است، که انحصارا، 2 استان قزوین و زنجان هستند.

یعنی 20 درصد ما ، توانیر 40 درصد و 40 درصد را نیز آب و برق صبا در اختیار دارد. البته  قرار نبوده که چنین حالتی هم باشد ولی رخ داده است. در سال 85 توانیر که نیمه دولتی شد و این شرکت نیز تعاونی بوده و سهامی عام شد؛ در قالب حاکمیت شرکتی خصوصی سازی رخ داد و به شکل امروز رسید.  

به عنوان سهامدارعمده به فکر مالکیت بیشتر هستید؟

در حال حاضر به دنبال کسب امتیاز از این شرایط نیستیم. ما شرکتی استراتژیک به شمار می رویم. این را هم بگویم، که در سال 91 سازمان خصوصی سازی مجددا این مالکیت و اسناد شرکت را ارزیابی می کند و شرکت خصوصی می شود و از آنجایی که استراتژیک به شمار می رود، دست نگه داشته است.

اکنون هم شرکت سرمایه گذاری و بنده به دنبال تعامل و داشتن دارایی مستقل و به نوعی تهاتر هستم که در این فضا، تجدید ارزیابی دارایی و به روز رسانی، اجتناب ناپذیر به نظر می رسد اما، تجدید ارزیابی صرفا منوط شده به برخی رخدادها، که من به عنوان یک عضو هیات مدیره مخالف آن هستم.

البته سایر اعضا دارای حق رای بوده و می توانند از حق خود استفاده کنند. بنابراین ارزیابی را زمانی انجام خواهیم داد، که منجر به تعامل و تهاتر شود.

به نوعی حاضر نیستید، دارایی که ارزش آن افزوده شده را تجدید ارزیابی کنید و آن را به عنوان سرمایه به حساب آورید تا اصلاح ساختار انجام شود؟

حاضر هستیم، اما زمانی من سیاست و برنامه دارم که در زیر مجموعه ابتدا اصلاح ساختار مالی رخ دهد، آن موضوع یک ویترین است. شما می آیید در هلدینگ و به اسم اصلاح ساختار، قیمت سهم بالا می رود، چه اتفاقی می افتد؟

آیا این تجدید ارزیابی ارزش دارد که بعد از آن اگر 20 درصد آورده با سرمایه جدید ایجاد شد، مردم مشارکت کنند؟ بنابراین اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد، تمایل من آن است که کوتاه مدت باشد و ارزیابی زمانی ایجاد شود که منجر به تهاتر و فضای تعامل شود و اکنون سیاست هیات مدیره در حال بررسی است، که تجدید ارزیابی دارای چه حسن و معایبی بوده؛ چه میزان هزینه است و چه زمانی منجر به تهاتر خواهد شد.

تهاتری که از آن سخن می گویید در فضای نیروگاه است؟

این پیشنهاد باید 2 طرفه باشد و قطعا باید از طرف خریدار داده شود. آنها اموال، سهام و دارایی خارج از ایران نیز دارند ولی تاکنون پیشنهادی از سمت آنها نداشته ایم.

از محل سهامداری، این 2 شرکت سودی را ارائه می دهند؟

تا قبل از سال 91 سود اخذ شده و از آن زمان به بعد، صورت های مالی را نه تصویب و نه رد می کنند. به طوری که مجامع نیز به صورت فوق العاده برای انتخاب اعضا است.

فروش برق سودآوری داشته است؟

مشکل برق کشور ما در بخش توزیع است و حاکمیت نیز به این نتیجه رسیده که این دارایی باید به روزرسانی شود. حتی حاکمیت هم می گوید که نرخ برق به روز شود. انرژی هم مانند هر کالایی اگرقیمتش به روز نباشد، باعث قاچاق یا دزدی می شود.

بنابراین راهی جز آزاد سازی نرخ برق وجود ندارد، در هر صنعتی باید قیمت ها واقعی باشد، مسیر درست این است که به اقشار آسیب پذیر یارانه برق داده شود، قیمت فعلی برق همان ارز 4200 است. آزادسازی نرخ انرژی باعث ایجاد توسعه نیروگاه ها و توانمند سازی صنعت برق ایران عزیزمان خواهد شد.

در چند سال آینده با توجه به پیشرفت علم و تکنولوژی نفت و فرآورده های نفتی علی الخصوی بنزین  از راس هرم انرژی خارج می شوند , انرژی برق به سرعت جایگزین آنها خواهد شد. تا آنجایی که دولت ها سرمایه گذاری های بزرگی در صنعت برق و انرژی های تجدید پذیرو پاک سرمایه گذاری کرده اند, این مسیر درست تنها با آزاد سازی قیمت ها که منجر به انگیزه برای سرمایه گذاران بخش خصوصی خواهد شد امکان پذیر است.

اگر در سرمایه گذاری در صنعت برق به سمت آزادسازی نرخ انرژی نرویم دیگر خاموشی به مدت یک ساعت و 2 ساعت نیست!

برای مشاهده علت افت شاخص بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

تعیین و تکلیف سود صنایع در چه مرحله و به چه شکلی است؟

اگر در مجمع عمومی سالیانه حضور داشتید، شرکت های زیر مجموعه وبرق ، مکلف به بررسی صورت های مالی 10 ساله و حسابرسی داخلی شدند.

بررسی های کمیته حسابرسی داخلی تاکنون بیانگر آن است که نتیجه آن که سود شناسایی شده شرکت صانع روی در 10 سال اخیر واقعی نیست و هیچ تناسبی با حقیقت های صنعت روی ندارد. بنابراین با تکمیل گزارش حسابرسی داخلی هیئت مدیره مکلف است که به مراجع قضایی مراجعه و شکایت صورت پذیرد.

ارزش تخمینی شرکت را هم اکنون چه میزان می توانیم ارزیابی کنیم؟

مجموعه هم از لحاظ مجوز وهم از لحاظ تولید دارای ارزش بالایی است. میزان تولید این شرکت شباهت زیادی به فرآورده های معدنی ایران دارد. البته تفاوت بزرگی نیز هست. آنها از زنجان 100 کیلومتر فاصله دارند و ما در شهرک  روی مستقر هستیم وبا شهر 10 دقیقه فاصله داریم.

به طوری که  با خرید از بورس کالا هزینه حمل و نقل کمتری خواهیم داشت، اما اینکه چه سودی نسبت به تولید شناسایی شده باشد هنوز مبلغی مورد قبول قرار نگرفته و با توجه به اینکه مجمع صانع اخیرا برگزار شد، صورت های مالی اش نیز مورد موافقت قرارنگرفت و تصویب هم نشد.

برای اطلاع بیشتر از بهترین شرکت مشاوره سرمایه گذاری بورس در ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

 احساسی نزد سهامدار وجود دارد، که سود بسیار کم شده است؟

بازارهای مالی جایی برای احساس نیست و شرایط کنونی ما در مقایسه با شرکت های مشابه هم مورد قبول نیست.

در صورتی که بخواهیم قانونی رفتار کنیم، باید کمیته داخلی حسابرسی شرکت، صورت های مالی را بررسی کند و به محض اتمام بررسی ها نتیجه توسط هیات مدیره اعلام شود.

من به عنوان یک سهامدار، این شرایط را قبول ندارم و این شرکت از منظر تولید ارزشی همچون فرآورده های معدنی ایران دارد وسود اعلام شده توسط مدیران صانع روی تا به امروزموهوم بوده است.

بررسی این صورت های مالی چه عایدی دارد؟

فعلا مشکل در ساختار مالی دیده شده و همه جانبه تلاش داریم، تا شرایط به نحوی رقم خورده شود، تا در صورت ایجاد تخلف، حق سهامدار محفوظ بماند.

در کل نظر من این است، صورت های مالی ارائه شده شرکت صانع روی زنجان تا به امروز غیر واقعی است و حقوق سهامداران به نفع شخص یا اشخاص خاصی تضییع شده است و نباید سرمایه شرکت 8 میلیارد تومان باشد. به همین منظور پیدا کردن مشکل را تفکیک  کرده و مرحله به مرحله جلو می رویم.

شاید مدیران با قانون تجارت، صنعت ، منابع انسانی، قوانین گمرک و مالیات و...؛ آشنا نبوده باشند که این اشکال دیده شده. ازاین لحاظ تلاش می شود، تا مشکل را پیدا و از ادامه روند اشتباه جلوگیری گردد.

همچنین این شرکت یک تعهد 29 میلیون یورویی از سال 96 دارد. پس سرمایه در گردش بالا و سود قابل ملاحظه ای داشته که چنین تعهدی را داده است.

این شرکت با مجوزی به ارزش 7500 تن شمش روی در سال و قابلیت تولید 12 هزار تن شمش دارد سوال اینجاست که آیا این شرکت باید دارای سرمایه 8 میلیارد تومانی باشد؟

از نظر من راستی آزمایی صورت های مالی 10 سال گذشته صانع از هلدینگ مهم تر به شمار می رود. صانع در سال گذشته معادل 7500 تن شمش روی تولید کرده است.

خاک را از ترکیه به صورت تهاتر و یا خرید قطعی تامین کرده در صورتی که  ایران دارای خاک بسیار زیادی است و به راحتی از بورس کالا قابل تامین است. به عنوان مثال شهر یزد دارای خاکی با کیفیت مرغوب و بصرفه است.

در این شرایط باز صانع روی علاقمند بوده، که از ترکیه خاک را خریداری کند. یکی از اهداف ما در بررسی و اصلاح ساختارمالی صانع روی،  نحوه خرید تهیه مواد و ملزومات است.

برای اطلاع از اخبار بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید ↪️

شنیده شده که این شرکت امورات حق العکاری را به شرکتی محول کرده که هیات مدیره مشترک داشته است؟

این موضوع چندان دچار اشکال نیست. زیرا بر اساس ماده 129 قانون تجارت عمل کرده اند، اما جایی اشکال ایجاد می شود که بعد از حسابرسی قراردادها، خیر و صلاح سهامدار لحاظ نشده.

البته این موضوع حق العمل کاری در صانع وجود نداشته و با هیچ شرکتی نیز کار نمی کنیم و حتی خود این شرکت تولید کننده شمش روی شده، خاک را می خرد و خودش تولید می کند.

از این رو در مجمع بررسی 2 مورد تکلیف شده است. ابتدا بررسی و شفافیت معاملات ماده 129 شرکت و دیگری رفع تعهد ارزی 29 میلیون یورویی.

ریشه مشکلات از نگاه شما فساد مالی و مدیریتی است؟

با توجه به اتفاقاتی که دراین شرکت رخ داده باید گفت، که مشکلات از سوی مدیریت ناشی می شود. اگر سوء مدیریت باشد، جرم تلقی نمی شود اما از نگاه یک سهامدارامیدوارم که این شرکت دچار فساد مالی از سمت مدیریت نشده باشد، که این موضوع بعد از به روزرسانی اطلاعات روشن خواهد شد.

با اشاره به معاملات ماده 129، آیا این موضوع درهلدینگ نیز رخ داده است؟

تاکنون به موردی برنخورده ام. اگر دراین معاملات سود سهامدارمد نظر نباشد، دیگر سوء مدیریت نیست و به فساد تبدیل شده است.

امروزه صنایع جای آزمون و خطا نیست. به همین دلیل از مدیران خبره دعوت به همکاری داشته ایم. اختیارات مدیرعامل نیز محدود شده است. معاملات را به شکل با اهمیت و کم اهمیت، طبقه بندی کرده ومعتقد هستیم، هرجا قانون و نظارت باشد سود نیز وجود دارد.

در صانع بی قانونی بوده و اگر نبوده بی نظمی وجود داشته است. شاید بتوان این بی نظمی را نشات گرفته از تعاونی بودن شرکت قبل از سال 97 دانست. زیرا مدیران آن زمان چندان به قانون تجارت آشنا نبوده اند.

به عنوان مثال، این شرکت دارای یک ساختمان با 7 هزار متر بنا است. چرا باید چنین خریدی کرد و سرمایه گذاری اینگونه در یک شرکت تولیدی رخ دهد؟!

این موضوع یک انتقاد به مدیران محسوب می شود و باید سوال کرد، این ساختمان چه آورده ای برای شرکت داشته و با چه هدفی بوده است و در نهایت اینکه تخلف شده، یا سوء مدیریت است؟

در خصوص بحث دلاری که وارد شرکت شده است، چه نظری دارید؟

این نیز به بررسی نیاز دارد که از چه طریقی بوده است. نیما یا سنا بوده، ماهیت این 29 میلیون یورو چیست و نرخ سود آن چه مقدار است؟

در این خصوص نیز نمی دانیم که کج سلیقگی بوده، سوء مدیریت، یا فساد مدیران به شمار می رود؟

برای دارایی های بلند مدت شرکت چه برنامه ای دارید؟

در خصوص برخی از آنها نیاز به کنترل نیست و از سوی دیگر 10 شرکت هستند، که شکلی غیر کنترلی دارند که در این خصوص نیاز به به روزرسانی اطلاعات است.

دراین زمینه یک بازه زمانی تعیین کرده ایم. همچنین تلاش شده تا اصلاح ساختار وبرق در قالب تصمیم هیات مدیره باشد.

من تنها یک سهم دارم و اگر تنها نظر بنده را بخواهید، تجدید ارزیابی شرکت سرمایه گذاری، اگر منجر به تهاتر نشود را ترجیح می دهم. البته اولویت با اصلاح ساختار است.

به عنوان یک خریدار سهم، وبرق را ارزشمند می دانید؟ اگر ارزش ذاتی آن را بررسی کرده اید؛ آیا ارزش سرمایه گذاری دارد؟

از دیدگاه من فاصله زیادی تا ارزش ذاتی سهم وجود دارد. این شرکت، خودش را خریداری کرده و ارزش بازارش را معادل 35 درصد کاهش داده که با توجه به اطلاعات مندرج شده در کدال، بررسی آن چندان سخت نیست.

پس این دارایی به دلیل داشتن یک مشتری نمی تواند، منجر به سود شود؟

این شرکت قبل از سال 91 سودآور به شمار می رفت و اکنون شامل ماده 141 شده است. شرکت هایی که 141 ای می شوند، می توانند از برخی معافیت ها استفاده کنند.

شاید این یکی از دلایل به شمار به رود. از این روست، که تجدید ارزیابی  دارایی می تواند به این پرسش پاسخ دهد.

من تنها به عنوان یک سهامدار می توانم موضوعی را به طور شفاف اعلام کنم؛ تجدید ارزیابی دارایی در حال بررسی بوده و در صورت تصویب، بیشترین درصد را در تاریخ بورس تا به امروز خواهد داشت.

دلیل دیگری را برای عدم سودهی شرکت می بینید؟

این شرکت هم برق توزیع می کند و هم فروشنده محصول است و از آنجایی که شرکت توزیع از سال 91 سودی نداشته و از محل برگشت یارانه ها نیز مبلغی دریافت نکرده، بنابراین سودآوری از شرکت گرفته  شده است. البته می توانید نرخ تورم و...؛ را نیز اضافه کنید.

دولت در عدم سود شرکت تاثیر داشته است؟

بله. باید نگاه دولت به صنعت برق تغییر کند. ما یک نیروگاه از بخش خصوصی به شمار می رویم، که انگیزه ای برای تولید نداشته به همین منظور سعی درواقعی کردن قیمت داریم.

تقدم و تاخیر پرداخت یارانه از سوی دولت  نیز رعایت نمی شود و همین نکته منجر به کاهش سود می شود. البته پیش تر نیز تاکید شد، که عمده مشکلات این شرکت از مباحث دیگری نشات می گیرد.

وجود 3 شرکت کنترلی چه عایدی برای شما داشته. به طوری که شنیده شده شرکت اندیشمند شمال غرب به استخراج رمز ارز اقدام کرده است؟

در همین شرکت که نامش را آوردید، معادل یک هزارو 150 مهندس مشغول به کار هستند و خدمات فنی و منهدسی را انجام می دهند. به طوری که معادل 100 درصد افزایش سرمایه ازمحل سود انباشته را اعلام کرده اند و مورد قبول حسابرس واقع شده است.

در خصوص فعالیت در حوزه رمز ارز باید گفت، که شرکت دارای اساسنامه منحصر به فردی است که اجازه این کار را دارد.

هر چند که اسمی در این خصوص به صراحت آورده نشده، اما درج شده که می تواند شعب خارج از کشور داشته و به خرید و فروش اقدام کند.

به همین دلیل ورود به حوزه بازرگانی برای هلدینگ دارای اشکال نبوده و اگر روزی خواهان باشد؛ می تواند به این حوزه در قالب تولید کننده رمز ارز وارد شود، که احتمال آن نیز زیاد است. اما شرکت اندیشمند چنین اجازه ای نداشته و نمی تواند فعالیت کند.

در خصوص فعالیت شرکت اندیشمند و حضور این تعداد مهندس توضیح دهید؟

این شرکت خدمات فنی و مهندسی را انجام می دهد. کاری شبیه به شرکت مپنا دارد. پروژه اجرایی ندارد و متاسفانه چندان قانون مند نیست، به طوری که در زمان تحویل شرکت، انجام امورات اداری آنها بر فضای dos بود! که آن را تحت وب قرار دادیم.

از سویی دیگر تلاش شد، تا قراردادها به سوی هلدینگ سوق داده شود تا به ایجاد سود واقعی حرکت کند. همچنین اندیشمند سود داشته و بر روی کدال بارگذاری شده است.

این شرکت زیر مجموعه روی گستران زنجان به شمار می رود و پرتفوی 200 میلیارد ریالی داشته و 100 درصد سود از محل  انباشته ایجاد کرده و هم اکنون به خرید و فروش اقدام می کند.

مالکیت ما در اندیشمند حدود 85 درصد است و معتقد هستیم، با اصلاحات انجام شده در این شرکت می توان رشد و سود را شاهد بود.

مذاکرات و قرارداهای خارجی در این شرکت به چه نحوی است؟

فقط مذاکره داشته ایم و به نظر من تنها یک گام تا انعقاد قرارداد مانده است. زمان دقیقی را دراین خصوص نمی توان اعلام کرد، زیرا رخدادی قابل ارزش است که از شکل تفاهمنامه به قرارداد تبدیل شود. 

شنیده هایی حاکی از وجود معاملات مشکوک به گوش رسیده واینکه تعلیق اموال رخ داده است؟

خیر. قرارداد و معاملات مشکوکی وجود نداشته و تعلیق اموالی هم رخ نداده است. مدیر عامل شرکت نیز مذاکراتی را در خصوص برخی دستور العمل ها با فرابورس داشته، تا برخی مشکلات در قالب قوانین حل و فصل شود. 

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • حسین رزی
    حسین رزی

    اطلاع رسانی خیلی خوبی بود امیدوارم در زمبنه وبرق خبرهای بیشتری ار طرف بورس ۲۴ منتشر شود

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24