Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 : یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: کلیت بازار سرمایه به سمت صنایعی گرایش داشته باشد که اولا تغییرات سود خوبی در 12 ماهه داشته باشند در ثانی بتوانند تصویر خوبی از سال جاری و سود امسال نیز به همراه داشته باشند...

تحلیل آخرین وضعیت بازار سهام به روایت محسن نظری

بورس24 : یک کارشناس بازار سرمایه پیش بینی کرد: کلیت بازار سرمایه به سمت صنایعی گرایش داشته باشد که اولا تغییرات سود خوبی در 12 ماهه داشته باشند در ثانی بتوانند تصویر خوبی از سال جاری و سود امسال نیز به همراه داشته باشند.

محسن نظری در گفتگو با برنامه چبورس با اشاره به این که بازار سرمایه طی چند ماه گذشته با رویدادهای مهمی همراه بوده و همین امر سبب افزایش انتظارات آتی شده است، گفت: به طور کلی این بازار بر مبنای انتظارات سهامداران از وضعیت آینده صنایع و شرکت ها با نوسان همراه می شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در پیش بودن صورت های مالی 12 ماهه شرکت ها که بسیار پر اهمیت بوده وچشم اندازی از سود سال جاری به دست می دهد نشان از تداوم روند فعلی بازار سهام دارد. همچنین گزارش عملکرد 2 ماهه شرکت ها که فروش شرکت ها به خصوص در زمینه نرخ گذاری را صعودی پیش بنیی می کند، خود می تواند برای بازار پر اهمیت باشد.

وی اضافه کرد: وضعیت تورمی در کالاهای اساسی که انتظار می رود شرکت ها با رشد نرخ فروش همراه و تاثیرات مثبت از این تغییرات بپذیرند هم دلیل دیگری برای تداوم روند متعادل و صعودی این بازار در روزها و هفته های پیش رو باشد. با این حال به نظر می رسد کلیت بازار سرمایه به سمت صنایعی گرایش داشته باشد که اولا تغییرات سود خوبی در 12 ماهه داشته باشند در ثانی بتوانند تصویر خوبی از سال جاری و سود امسال نیز به همراه داشته باشند. برای مثال صنعت پالایشی با رشد قیمت های جهانی نفت به نزدیک 120 دلار و افزایش شدید حاشیه سود این شرکت ها قطعا هم گزارشات خوبی برای 12 ماهه 1400 و هم گزارشات بسیار بهتری برای امسال خواهند داشت.

نظری ادامه داد: در این بین تخمین های خوبی هم از تحقق سود این شرکت ها در گزارشات 12 ماهه و جهش حداقل 30 تا 40 درصدی سود پالایشی ها برای سال جاری سخن گفته می شود که چنین امری باعث افزایش انتظارات بازار و توجه ویژه به این گروه خواهد شد. یا این که در خودرویی ها بازار همچنان در انتظار مشخص شدن ارزش گذاری بلوک 20 درصدی ایران خودروو 40 درصید سایپا است که به نظر می رسد طبق شایعات و شنیده ها قیمت گذاری خوبی در این بلوک ها صورت گرفته و شاید موج صعودی خوبی با مشخص شدن ارزش گذاری این دو بلوک شاهد باشیم؛ به خصوص این که شنیده می شود کنسرسویم هایی از بانک ها و سرمایه گذاری ها و شرکت های صنایع غذایی برای خرید این بلوک ها صف کشیده اند.

این کارشناس بازار سرمایه اذعان داشت: در برخی گروه ها مانند صنایع غذایی هم به نظر بهتر است مرز بندی هایی در این گروه انجام شود و برخی از شرکتها که خود تولید کننده کالاهای اساسی بوده و از سوی دیگر تقاضای بالا و در اولویتی دارند (برای مثال در این صنعت تولید کننده های روغن تخم مرغ و یا تولید کننده محصولات کشاورزی و مواد خوراکی اساسی) می توانند با تغییرات جدی در سود و قیمت خود همچنان همراه شوند.

وی افزود: در این بین تحلیل بنیادی و شناسایی شرکت هایی که دارای سیکل کامل تولید مواد اولیه تا محصول هستند به کمک خواهد آمد، اما برخی دیگر از صنایع علی رغم دریافت افزایش نرخ فروش محصولات شاهد جهش نرخ مواد اولیه و بازار به شدت رقابتی هستند و محصولات این شرکت ها نیز در پله دوم اهمیت از نظر مصرف کننده قرار می گیرد؛ مانند شرکت های تولید کنننده بیسکوییت و مواد غذایی از این دست. بنابراین به نظر می رسد بهتر است در این گروه نیز مرز بندی هایی نیز برای سرمایه گذاری داشت.

نظری تصریح کرد: با بررسی صنایع بورسی بیشتر به صنایع فولادی و معدنی می رسیم که این شرکت های یکی از بهترین صورت های مالی 12 ماهه را ارائه خواهند داد و برای سال جاری نیز وضعشان مناسب است؛ به خصوص این که شاهد کاهش عوارض صادراتی در این گروه نیز بوده ایم.

وی گفت: همچنین از نظر بنیادی شرکت های این گروه صورت های مالی 12 ماهه خوبی خواهند داشت و عملکرد ماهانه شرکت ها نیز تا خرداد مثبت است، اما احتمال قطعی برق در فصول گرما سبب افت تولید و فروش احتمالا گزارشات نه چندان چشمگیر می شود؛ پس توصیه می شود تا خرداد ماه از فرصت هایی که در این گروه وجود دارد کمال استفاده توسط سهامداران برده شود.

این کارشناس بازار سرمایه در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: این روزها بخشی از فعالان بازار سرمایه نیم نگاهی هم به وقوع احتمال دیگری دارند و آن احیا برجام خواهد بود. در زمینه احیا برجام جو روانی عمدتا بر گروه هایی شرکا میگیرد که از این امر نفع بالایی می برند؛ برای مثال صنایع بانکی و خودرویی در نوک پیکان این اقبال هستند. در گروه خودرو احتمال ورود شرکای جدید خارجی و افزایش تیراژ و به طوری کلی متحول شدن این صنعت و در گروه بانکی نیز برقراری مبادلات ارزی و شناسایی سود های بالا از این طریق می تواند برجام را برای این دوصنعت به فرصت بسیار خوبی تبدیل نماید.

گفتنی است ؛ ویژه برنامه تحلیل چبورس عصر سه شنبه هر هفته با اجرای مهدی حاجی وند از رسانه های بورس24 پخش می شود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24