Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

برای امروز هم احتمالا بازار با فشار عرضه کار خود را آغاز نماید اما با توجه به نزدیک شدن شاخص‌ها به سطوح حمایتی، برچیده شدن صفوف فروش بسیاری از نمادها، تحرکات صندوق توسعه و برخی از حقوقی‌ها، این امیدواری وجود دارد که در نیمه دوم بازار معاملات بهتر و تهاجمی‌تری را در سمت خریداران شاهد باشیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 3 خرداد 1401 / ایستادگی در برابر عرضه‌ها

بورس24 : بورس تهران معاملات سومین روز کاری هفته را متعادل و حتی با رگه‌های ضعیفی از تقاضا آغاز کرد اما رفته‌رفته با گذر از دقایق ابتدایی فشار عرضه‌ها بالا گرفت تا جایی که نمادها یک به یک سرخ‌پوش شده و با فشار فروش راهی قیمت‌های درصد منفی شدند. در نتیجه این رویداد شاخص کل افت جدی 25 هزار واحدی را ثبت کرد و به سطح حمایتی یک میلیون و 550 هزار واحد نزدیک شد. همچنین شاخص هم‌وزن با کاهش دمای نزدیک به 9 هزار واحدی به کانال 432 هزار واحدی عقبگرد داشت. محدوده 425 – 430 هزار واحد برابر با پولبک به خط روند نزولی شکسته شده، مهمترین سطح حمایتی شاخص هم‌وزن محسوب می‌شود.

اما در بازار روز گذشته ارزش معاملات افزایشی بود و به رقم بیش از 7.500 میلیارد تومانی رسید و این در شرایطی است که باری دیگر خروج پول از بازار شدت گرفته و روز گذشته بیش از 1.200 میلیارد تومان نقدینگی از تالار شیشه‌ای خارج شد. نکته مهم اینکه در پایان ساعت معاملات تعداد نمادهای دارای صف فروش به کمتر از 200 نماد رسید و از طرف دیگر حمایت‌های خوبی برای متعادل‌سازی از سوی حقوقی‌ها به ویژه صندوق توسعه و تثبیت و برخی از حقیقی‌ها صورت گرفت که امیدوارکننده است. در این گزارش به جای پرداختن به وضعیت صنایع، نگاهی دقیق‌تر به تحولات رخ داده در کلیت بازار خواهیم داشت. به نظر سه عامل در شدت گرفتن عرضه‌های روز گذشته موثر بوده است.

عامل نخست اظهارنظر سازمان خصوصی‌سازی در مورد نرخ واگذاری بلوک شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا است که اگرچه نرخ‌های اعلام شده تکذیب شد اما به هر جهت پول ترسو به سرعت اخبار منفی را منعکس می‌نماید. بعدازظهر روز یکشنبه معاون سازمان خصوصی‌سازی در صدا و سیما حاضر شد و قیمت هر سهم بلوک سایپا را حدود 270 تومان و نرخ هر سهم بلوک ایران‌خودرو را 350 تومان اعلام کرد. به نظر بحث خریداران این بلوک‌ها به مراتب اهمیت بیشتری نسبت به نرخ‌های واگذاری داشته باشد. چراکه اگر خریداران این بلوک‌ها بتوانند با چانه‌زنی وضعیت این دو شرکت‌ بزرگ را بهبود ببخشند، اثرات آن بر روی تابلوی معاملات منعکس خواهد شد. ضمن اینکه طی مدت اخیر هم انواع و اقسام شیطنت‌ها توسط برخی از حقوقی‌ها و سهامداران درصدی رخ داده است. و گویا روز گذشته هم سهامداران اصلی در پی فروش در راستای کنترل قیمت برآمده‌اند ! بنابراین برخی معتقدند که تحولات رخ داده در صنعت خودروسازی عمدی است و به زودی خودروسازان مسیر تعادل را در پیش خواهند گرفت. هر چند که این موضوع سبب برچیده شدن اعتماد عمومی شده است. اما ظاهرا کمترین اهمیت را از نگاه دولت دارد ...

عامل دوم اخبار مرتبط با ترور شهید حسن صیاد خدایاری، عضو سپاه قدس است. از قدیم الایام هر بار که اخبار منفی سیاسی به بازار مخابره شده، معامله‌گران نیز گارد فروش گرفته‌اند. بنابراین یکی از دلایل شدت گرفتن عرضه در بازار روز گذشته را می‌توان به تحولات سیاسی و البته تیر و تار شدن فضای مذاکرات وین پیوند زد. هر چند که در بازار ارز تحول بااهمیتی رخ نداده است و از طرف دیگر بر طبق آخرین سفر مورا به تهران و مصاحبه مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، دریچه مذاکرات دیپلماتیک باز است اما به هر جهت آنچه از تحولات سیاسی هفته‌های اخیر برداشت می‌شود این است که احتمالا فضا به همین شکل (توقف موقت مذاکرات) ادامه پیدا کند به خصوص که روسیه هم مدتی است درگیر جنگ با اوکراین است و به هر جهت یک پای اصلی ماجرا در بحث توافق و یا برجام‌، نیز روس‌ها هستند. بنابراین پیش‌بینی ما این است که دلار پس از مقداری نوسان در سطوح فعلی، به سمت سقف تاریخی 32 هزار تومانی به حرکت در آید.

و اما عامل سوم که به نظر نقش پررنگ‌تری در ریزش و عقبگرد بازار دارد، واکنش معامله‌گران به صورت‌های مالی 12 ماهه شرکت‌ها است. همانطور که روز گذشته هم اشاره شد، با وجود افزایشی بودن مبلغ فروش اما در برخی از شرکت‌ها حاشیه سود ناخالص کاهشی بوده است. در واقع تورم در بخش بهای تمام شده به صورت مالی شرکت‌ها نفوذ کرده است. هر چند که برخی معتقدند شرکت‌ها در راستای ممانعت از دست‌درازی دولت، اقدام به ایجاد انحراف در گزارش‌های خود نموده‌اند. لذا ایجاد نگرانی در این حوزه و تکرار احتمالی آن در صورت‌های مالی 3 ماهه موجب شده تا برخی از فعالان بازار فرار را بر قرار ترجیح دهند. البته تصور ما این است که احتمالا در گزارش‌های بعدی فضا تغییر خواهد کرد اما به هر جهت در شرایط فعلی دود این اتفاقات به چشم سهامداران رفته است و باید هر چه سریعتر تدابیر جدیدی اندیشیده شود.

و نکته پایانی که باید به آن اشاره داشت این است که هنوز هم سطح P/E و P/S بازار در سطح جذابی قرار دارد و از طرف دیگر خبرهایی درخصوص حضور وزارت اقتصاد در مجامع شرکت‌های بزرگ در راستای تقسیم سود حداکثری به گوش می‌رسد که می‌تواند مانعی برای افت جدی بازار باشد. ضمن اینکه فراموش نکنیم با تصمیمات اخیر دولت، یک تورم جدی دیگر از انتظار اقتصاد کشور خواهد بود و همین موضوع می‌تواند به مرور تعادل را برقرار نماید.

برای امروز هم احتمالا بازار با فشار عرضه کار خود را آغاز نماید اما با توجه به نزدیک شدن شاخص‌ها به سطوح حمایتی، برچیده شدن صفوف فروش بسیاری از نمادها، تحرکات صندوق توسعه و برخی از حقوقی‌ها، این امیدواری وجود دارد که در نیمه دوم بازار معاملات بهتر و تهاجمی‌تری را در سمت خریداران شاهد باشیم. البته این موضوع الزاما به معنای برگشت بازار نخواهد بود و به فرض برقراری تعادل، احتمالا برای یک دوره کوتاه‌مدت معاملات نوسانی و رفت و برگشتی را در راستای کف‌سازی شاهد باشیم.

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24