Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

بورس 24 : مدیر عامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری نیرو برنامه های جدید این شرکت بورسی را اطلاع رسانی کرد. حسنعلی تقی زاده که با خبرنگار بورس 24 سخن می گفت ، با بیان این که تفاوتی که کشور ما و سایر کشورهای دنیا دارند در نهاد رگولاتوری و تنظیم گر برق است ، افزود : به طور کلی برای این که تغییر و تجدید ساختار در اقتصاد برق ناکارآمد ما ایجاد شود ما نیازمند به وجود این نهاد رگولاتوری هستیم.

گفت و گوی خواندنی بورس 24 با مدیرعامل «ونیرو» / وارد بازار رمز ارز می شویم

بورس24 : مدیر عامل جدید شرکت سرمایه‌گذاری نیرو  برنامه های جدید این شرکت بورسی را اطلاع رسانی کرد.

حسنعلی تقی زاده که با خبرنگار بورس24 سخن می گفت ، با بیان این که تفاوتی که کشور ما و سایر کشورهای دنیا  دارند در نهاد رگولاتوری و تنظیم گر برق است ، افزود :  به طور کلی برای این که تغییر و تجدید ساختار در اقتصاد برق ناکارآمد ما ایجاد شود ما نیازمند به وجود این نهاد رگولاتوری هستیم.

وی افزود:در حال حاضر این نهاد وجود ندارد و به جای آن یک هیئت تنظیم بازار است که متاسفانه به دلیل وابستگی به وزارت نیرو تعادل و تضاد منافع ایجاد می شود.

نهاد رگولاتوری خواهیم داشت ، به زودی

تقی  زاده گفت️: ۵۰ درصد تولید برق توسط بخش خصوصی و مابقی توسط وزارت نیرو تولید می شود هیئت تنظیم بازار مقررات ناظر بر اقتصاد کشور را به گونه ای تنظیم می کند که منافع وزارت نیرو به خطر نیفتد.

به گفته وی، طبق قانون هر جا کالایی نرخ تکلیفی داشته باشد شورای رقابت موظف است نسبت به تاسیس نهاد رگولاتوری از سوی دولت اقدام کند و در مجلس این موضوع تصویب شود از سوی سندیکای برق تلاش های بسیار زیادی انجام شده و اعتقاد کارشناسان ما این است که باید این نهاد تشکیل شود تا بتوانیم یک اقتصاد کارآمد داشته باشیم که خوشبختانه حدود ۱۰ روز گذشته ایجاد این نهاد رگولاتوری در کمیسیون انرژی مجلس در دستور کار قرار گرفت.

مدیر عامل ونیرو گفت: ️ در مورد آزاد سازی برق ما ناچار هستیم که این آزادسازی را انجام دهیم چرا که در حال حاضر به موجب عدم این آزادسازی انباشت مطالبات در وزارت نیرو به وجود آمده و بخش خصوصی انگیزه خود را در تولید نیروگاه جدید از دست داده است.

بورس انرژی قیمت‌ها را شفاف می‌کند

وی گفت: پیشنهاد ما به دولت این است که سوخت را برای نیروگاه ها به بخش خصوصی آزاد کنند و به قیمت واقع بینانه دلاری بفروشند اما در نقطه مقابل بازاری همچون بورس انرژی ایجاد شود تا نیروگاه ها با رقابت برق بفروشند تا قیمت ها شفاف داینامیک و کاملا واقعی باشد.همچنین ابتدا آزادسازی را از صنایع شروع کنند و برای برق مشترکین خانگی از محل درآمد فروش سوخت نیروگاه‌ها یارانه مستقیم داده شود.

وی گفت:  در حال حاضر ۸۶ هزار مگا وات با ظرفیت نصب شده برق داریم که بیش از ۵۰ درصد آن در اختیار بخش خصوصی است. سال گذشته بیشترین عددی که نیروگاه ها توان تولید داشتند حدود ۵۳هزار مگاوات بوده که فاصله زیادی با ظرفیت نصب شده دارد. سال گذشته در پیک مصرف حدود ۶۴ هزار مگاوات مصرف برق داشتیم یعنی بیش از ۱۰۰۰ مگاوات کمبود برق وجود داشته است.

وی افزود:️ در بهترین حالت شاید هزار مگاوات برق قبل از پیک مصرف وارد مدار شده باشد که ظرفیت تولید نهایتاً به ۵۵ هزار مگاوات برسد. ما هر ساله حدود ۵ درصد افزایش مصرف داریم که به دلیل رشد مصرف مشترکین خانگی مصرف صنایع نیروگاهی کاهش توان تولیدی نیروگاه ها و فرسوده بودن شبکه توزیع ممکن است با کمبود برق مواجه شویم.

زیر خاکی در زیر مجموعه های ونیرو

وی گفت:سرمایه گذاری نیرو چند شرکت به صورت مستقیم در اختیار دارد اولین و مهمترین شرکت ایرسا است، همچنین شرکت ساختمانی ساتراپ در اختیار ونیرو است که فعالیت آن در حال حاضر محدود بوده اما طبق برنامه ریزی در آینده فعالیت بیشتری خواهد داشت.

تقی زاده گفت:️ شرکت بازرگانی خلیج هم از این پس در زمینه صادرات و واردات برق و سایر کالاها به سرمایه گذاری نیرو کمک خواهد کرد و این فعالیت ها در بازرگانی خلیج فارس انجام می شود.

به گفته‌ وی، شرکت ایرسا چند شرکت زیر مجموعه در اختیار دارد نخستین شرکت زیرمجموعه ایرسا انرژی گستر جم است که مالکیت در نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی یزد و ۳۵۰ مگاواتی خوی را در اختیار دارد که این نیروگاه ها در مدار هستند️.شرکت انرژی بادی آبان پروژه ۵۰ مگاوات احداث نیروگاه بادی را در برنامه خود دارد.همچنین شرکت انرژی خورشیدی در اختیار شرکت تا ۵۰ مگاوات تولید در آینده خواهد داشت.

وی گفت:️ شرکت شمال و جنوب آریان زنجان که ۵۴۶ مگاوات نیروگاه احداث دارد شامل دو واحد گازی و یک واحد بخار است واحد گازی آن آماده سندروم بوده و نصب و احداث آن به پایان رسیده است در مورد واحد بخار هم معمولاً پس از یک سال سنگین شدن واحد گازی وارد مدار می‌شود به طور کلی می توان گفت تاکنون ۶۵ درصد این نیروگاه پیشرفت فیزیکی داشته که ۳۵ درصد آن مربوط به واحد بخار است. در حال حاضر صادرات برق توسط وزارت نیرو صورت می‌گیرد  البته ما از طریق مراجع قانونی و سندیکا به دنبال صادرات برق هستیم.️ برای احداث نیروگاه ۲۶۴ میلیون یورو با بهره ۵ ساله تسهیلات دریافت شده که حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان باید اقساط صندوق توسعه ملی را پرداخت کنیم.

وی گفت: بر اساس سه سناریو درآمد شرکت را بررسی کرده در سناریوی اول طی ۵ سال ۱۲ هزار میلیارد در سناریوی دوم ۱۴ هزار میلیارد و طبق سناریوی سوم ۱۵ هزار میلیارد درآمد مطمئن خواهیم داشت و نگران نوسانات نرخ ارز نیستیم.

تقی زاده گفت: ارزش ذاتی نیروگاه هزار میلیارد تومان است و حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان اقساط به صندوق توسعه ملی داریم در کمترین حالت ۱۲ هزار میلیارد تومان درآمد مجتمع را خواهیم داشت و در نظر بگیرید که این نیروگاه شرکت ایرسا صددرصد متعلق به و نیرو است.

ماینر نصب‌میکنیم،ترید هم ایضا"

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری نیرو در خصوص نصب ماینر برای شرکت گفت: برنامه ما نصب ماینر و استفاده از برق مازاد شرکت است تا بتوانیم ارز دیجیتال تولید کرده و ترید ارز دیجیتال در دستور کار شرکت که از این محل سود بسیار مناسبی عاید شرکت خواهد شد.

اوراق تبعی برای تضمین سهام منتشر می‌شود

تقی زاده در مورد انتشاراوراق تبعی گفت: یکی دیگر از برنامه‌های گردش شرکت انتشار اوراق توجه فروشند که به این صورت سهام شرکت بیمه خواهد شد و به سهامداران این هزینه را می‌دهد که حداقل نرخ سود بانکی را دریافت می کنند.

شرکت سرمایه‌گذاری بورسی تاسیس می‌کنیم

وی گفت: تشکیل یک شرکت سرمایه گذاری بورسی یکی از برنامه های ونیرو است که فعالیت اصلی آن خرید و فروش سهام باشد و بتواند از طرفی برای حمایت سهم و نیرو به ما کمک کند.

افزایش قیمت سهم و سود آوری به صورت همزمان

تقی زاده با بیان این که دو هدف اصلی در ونیرو دنبال می شود ، گفت: در هدف اول افزایش P/S و کاهش P/E زیر ۱۵ در دستور کار است.همچنین در هدف دوم برنامه رشد قیمت سهم به نزدیکی نرخ ۸۵% NAV در دستور کار است یکی از ایراداتی که شرکت های نیروگاهی دارند این است که NAV بالایی دارند ولی سودشان کاهش یافت البته برنامه ما رشد هر دو خواهد بود.

ونیرو ، چند نیروگاه احداث می‌کند؟

وی گفت: یکی از برنامه های ما احداث ۵۰۰ مگاوات نیروگاه بادی با استفاده از ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید سوخت صرفه جویی شده است.همچنین هزار مگاوات نیروگاه سیکل ترکیبی با روش BOTدر دستور کار است.قرارداد BOT یعنی نرخ فروش برق به صنایع به شکل عرضی که برای شرکت های نیروگاهی مفید خواهد بود. همچنین خرید هزار مگاوات نیروگاه گازی از دولت و تبدیل آن به نیروگاه سیکل ترکیبی از دیگر برنامه‌های شرکت است.

نیم نگاه بنیادی

سرمایه گذاری نیرو دارای پرتفوی بورسی به ارزش 178 میلیارد و پرتفوی غیر بورسی به ارزش970 میلیارد تومان می باشد. از نکات مهم پرتفوی غیر بورسی شرکت بوده که سرمایه گذاری های عظیمی در حوزه نیروگاهی دارد از مهمترین خبرهای شرکت احتمال دریافت قطعی حکم دادگاه در خصوص وام ارزی زیر مجموعه شرکت بوده که در این صورت 6 هزار میلیارد تومان زیان تسعیر ارز کاسته می شود افتتاح واحد های جدید نیروگاهی به خصوص در شرایط فعلی کشور وکمبود برق و احتمال آزاد شدن رقابت برای فروش برق و همچنین برنامه ورود شرکت به حوزه ماینر که ارز آوری و سود بالایی دارد.همگی چشم انداز مثبت بسیار خوبی برای ونیرو را ایجاد کرده است.

طبق اطلاعات منتشره در سامانه کدال ، شرکت سرمایه گذاری نیرو(سهامی عام) از طریق مالکیت 100 درصدی در شرکت توسعه مدیریت نیروگاهی ایرسا(سهامی خاص) اقدام به سرمایه گذاری و گسترش فعالیت خود در حوزه انرژی و نیروگاهی نموده است.

شرکت فوق الذکر مالک 100 درصدی شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب بوده و ماموریت این شرکت احداث و بهره برداری از نیروگاه سیکل ترکیبی با ظرفیت اسمی 546 مگا واتی آریان در استان زنجان می باشد.

 نیروگاه سیکل ترکیبی آریان زنجان با ظرفیت اسمی 546 مگاوات دارای 2 واحد گازی (هر کدام 183 مگا وات) و 1 واحد بخار با ظرفیت 180 مگا وات می باشد. در تاریخ 1401.03.10 واحد گازی (183 مگا وات) راه اندازی و با شبکه سراسری برق سنکرن شد.

ظرفیت اسمی تولید این واحد گازی از تاریخ سنکرون تا پایان سال 1401 حدود1.3  میلیارد کیلو وات ساعت بوده و ظرفیت عملی تولید تا پایان سال 1401 حدود1.08میلیارد کیلو وات ساعت می باشد.

در آمد ناشی از تولید این واحد گازی در 2 سناریو محتمل می باشد که به شرح ذیل ارائه می گردد: سناریوی اول : با فرض اینکه در 6 ماهه اول سال 1401 براساس ظرفیت بند 5-1-1 مصوبه نحوه خرید و فروش برق ابلاغ شده طی صورتجلسه 329 هیئت تنظیم بازار و نرخ جدول شماره 6 ابلاغیه صورتجلسه فوق الذکر و اصلاحیه نرخ جدول شماره 6 ابلاغی، طی بند 1 صورتجلسه شماره 360 ، انرژی تولید شده فروخته شود ، میزان تولید از تاریخ سنکرون تا 1401.6.31حدوداً 378 میلیون کیلووات ساعت بوده و نرخ فروش براساس این سناریو ، بطور متوسط 270.3ریال به ازاء هر کیلو وات ساعت می باشد و در مجموع منجر به درآمدی معادل 230.1 میلیارد ریال می گردد. میزان تولید در 6 ماهه دوم سال 1401 حدوداً648 میلیون کیلو وات ساعت بوده و نرخ فروش در بازار رقابتی ( متوسط 800 ریال) به ازاء هر کیلو وات ساعت در نظر گرفته می شود. درآمد 6 ماهه دوم سال 1401 با در نظر گرفتن ضریب بار 75 درصد، حدود 390 میلیارد ریال خواهد بود .

مجموع در آمد سال 1401 براساس این سناریو 1.620 میلیارد ریال خواهد شد . (حدود 24 درصد درآمد شرکت سرمایه گذاری نیرو) سناریوی دوم: با توجه به اینکه شرکت توسعه انرژی شمال و جنوب (مالک نیروگاه آریان زنجان) با شرکت برق حرارتی قرارداد خرید تضمینی برق (ECA) دارد، می توان شروع اجرای قرارداد ECA را با شرکت برق حرارتی صورتجلسه نمود و به بهره برداری تجاری رساند . با این فرض ( بهره برداری تجاری با واحد گازی ) تا پایان سال 1401 حدود1.08 میلیارد کیلو وات ساعت میزان تولید واحد گازی بوده و با نرخ متوسط 3.500 ریال ( به ازاء هر کیلو وات ساعت) می توان انرژی را بفروش رساند. با فرض 80درصد ضریب بار ( میزان فروش) درآمد شرکت تا پایان سال1401 بالغ 3.000 میلیارد ریال خواهد شد.(حدود 37 درصد درآمد شرکت سرمایه گذاری نیرو ) منافع شرکت ایجاب می نماید بهره برداری تجاری ، پس از تکمیل شدن سیکل نیروگاه ( وارد مدار شدن واحد بخار) صورت گیرد بنابراین احتمال اجرای سناریوی اول بیشتر است و به تصمیم هیئت مدیره سرمایه گذاری نیرو بستگی دارد.

توضیح تکمیلی اینکه نرخ فروش برق تحت قرارداد خرید تضمینی وابستگی مستقیم به راندمان نیروگاه دارد و در صورتیکه در حالت سیکل کامل ( راه اندازی واحد بخار) بهره برداری تجاری شروع شود در مقایسه با حالتی که با واحد گازی 1 بهره برداری تجاری شروع گردد ، تفاوت درآمدی بالغ بر30.000 میلیارد ریال ایجاد خواهد شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24