Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور 74 درصد از سهامداران امروز تشکیل شد. این مجمع که بخش زیادی از آن صرف چانه زنی درباره تقسیم سود شد، در نهایت رای به تقسیم 135 تومان سود نقدی داد.

تقسیم سود 135 تومانی در مجمع «شبندر»/ رقم تقریبی سود سه ماهه این شرکت اعلام شد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 شرکت پالایش نفت بندرعباس با حضور 74 درصد از سهامداران امروز تشکیل شد. این مجمع که بخش زیادی از آن صرف چانه زنی درباره تقسیم سود شد، در نهایت رای به تقسیم 135 تومان سود نقدی داد. مابقی سود برای طرح توسعه شرکت کنار گذاشته شد.

در این مجمع مدیرعامل شرکت اصرار داد که به خاطر طرح توسعه شرکت فقط 10 درصد سود تقسیم شود. اما نماینده های سهامداران عمده مخالف این کار بودند. آن ها اعلام کردند طرح توسعه شرکت هنوز به تایید نهایی سهامداران نرسیده و بنابراین فعلا شرکت طرحی در حال اجرا ندارد و باید حداکثر سود را تقسیم کند.

پیش بینی شد که پروژه شرکت در نیمه دوم امسال استارت بخورد و زمان به بهره برداری رسیدن آن 3 سال در نظر گرفته شده است.

نامور مدیر عامل شبندر تاکید کرد: ادامه حیات این شرکت صرفا منوط به اجرای طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین است.

مدیر مالی شرکت در توضیحاتش اعلام کرد که با توجه به افزایش کرک اسپرد شرکت طی سه ماهه ابتدای امسال بین 13 تا 14 هزار میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرده، حال آن که سود خالص کل سال 1400 مبلغ 22 هزار میلیارد تومان بود.

خبر تکمیلی...

شرکت پالایش نفت بندرعباس صبح امروز مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی منتهی به 29 اسفند 1400 را برگزار کرد که با حضور 74 درصد از سهامداران به رسمیت رسید.

اهم مطالب ارائه شده:

طرح ملی افزایش ظرفیت تولید و بهبود کیفیت بنزین با احداث واحدهای جدید به مرحله اجرا  درامده است.

استفاده از آب دریا در حجم زیاد برای خنک کردن دستگاه و تهیه آب شیرین و استفاده از اسکله نفتی جهت پالایش نفت خام سنگین از جمله مزیت های رقابتی شرکت است.

با وجود محدودیت های ناشی از کرونا و وجود تحریم ها شبندر موفق شده تا از بودجه فراتر رود. در برنامه ما تولید 304 هزار و 712 بشکه پیش بینی شده بود اما موفق شدیم 8 درصد بالاتر از برنامه و به میزان 328 هزار و 141 بشکه تولید کنیم.

19 درصد از پالایش نفت خام کشور در سال 1400 توسط شبندر انجام شد.

برنامه های مهم شرکت:

 از مهم ترین پروژه های شرکت طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین شرکت است که ادامه فعالیت و حیات شرکت به این طرح وابسته است. طرح روغن سازی پایه ۲ و۳، احداث ۶ دستگاه مخزن جدید ذخیره سازی بنزین و نفت گاز، احداث یک رشته خط لوله ۳۰ اینچ نفت خام و اتصال آن به مخازن ذخیره سازی نفت خام پالایشگاه و آزادسازی اسکله نفت خام جهت صادرات فرآورده‌های نفتی از برنامه های آتی شرکت است.

یکی از پروژه های انجام شده شرکت طراحی، خرید، نصب و راه‌اندازی یک دستگاه تولید آب صنعتی با ظرفیت تولید 6 هزار مترمکعب آب در روز است.

چنانچه طرح ارتقای کیفیت محصولات سنگین با محوریت کک اسفنجی اجرا شود از خروج ارز از کشور جلوگیری خواهد کرد. تولید محصول استراتژیک کک اسفنجی با کیفیتی که صنایع آلومینیوم سازی کشور در نظر دارند و همچنین موجب رفع نیاز کشور به واردات این محصول، افزایش ظرفیت تولید فرآورده های نفتی دارای ارزش افزوده بیشتر، کاهش حداکثری میزان نفت کوره تولیدی از جمله دستاوردهای این طرح خواهد شد.

در ابتدا 4،2 میلیارد دلار هزینه برای این طرح پیش بینی شده بود. قرار بود 64 درصد از سرمایه مورد نیاز را کنسرسیومی متشکل از شرکت های ژاپنی تامین کنند و مابقی توسط خود شرکت تامین شود. پس از دریافت مجوزهای لازم برای اجرای این طرح متاسفانه به دلیل شدت یافتن تحریم ها این کنسرسیوم خارجی رفت. در نتیجه مجبور شدیم تا الگوی پالایشی جدیدی را تعریف کنیم. بر اساس بررسی های انجام شده دیدیم که نیاز کشور به کک اسفنجی ضروری است و این محصول در کشور تولید نمی شود. در حال حاضر بالغ بر 350 هزار تن از این محصول از خارج وارد می شود.

برای اجرای این پروژه 2,2 میلیارد یورو سرمایه گذاری لازم است. 5 تا کنسرسیوم داخلی در این مناقصه شرکت کردند. اما با توجه به این که هیچ یک توان اجرای یکپارچه این طرح را نداشتند، طرح به سه بخش احداث واحدهای فرایندی جدید، احداث واحدهای جانبی و احداث مجتمع روغن سازی ۲ و ۳ تقسیم شد. بر اساس برنامه ریزی های انجام شده باید 75 درصد از منابع مورد نیاز توسط کنسرسیوم و 25 درصد مابقی توسط پالایشگاه تامین شود.

دستاوردهای شرکت در سال 1400:

شرکت موفق به تولید ۸۳۸ متر مکعب گاز مایع در روز، 6 هزار و 93 متر مکعب بنزین معمولی، 4 هزار و 638 متر مکعب بنزین یورو، 2 هزار و 563 متر مکعب در روز نفت سفید و سوخت جت، 5 هزار و 133 متر مکعب در روز نفت گاز معمولی و 11 هزار و 367 متر مکعب در روز نفت گاز یورو  شد.

در سال 99 به ازاء هر بشکه در روز سود ناخالص شرکت 5,7 دلار بود که در سال 1400 به 9,3 دلار افزایش یافت. سود خالص نیز از 6,2 دلار در روز به 8,2 دلار صعود کرد. فروش فرآورده ها هم از 41,62 دلار در هر بشکه به 72,04 دلار رسید.

مصوبات مجمع

در پایان این توضیحات و پس از قرائت گزارش حسابرس و پاسخگویی مدیران شرکت به بندهای مهم، صورت های مالی 1400 شبندر تصویب شد. اما تقسیم سود با چانه زنی های زیادی همراه بود. پیشنهاد هیات مدیره تقسیم 10 درصدی سود بود. مدیر مالی به دلیل پروزه ای که شرکت در نظر دارد با تقسیم 20 درصدی سود موافق بود تا بخش زیادی از نقدینگی در شرکت باقی بماند. اما نمایندگان سهامداران عمده با این موضوع مخالف بودند و تقاضای تقسیم حداکثری سود را داشتند. به اعتقاد آن ها با توجه به این که طرح پیشنهادی شرکت هنوز به طور کامل مورد تائید سهامداران قرار نگرفته بنابراین نگهداری نقدینگی در شرکت ضرورتی ندارد. نماینده پالایش و پخش اما بر ضرورت حمایت از شرکت تاکید کرد. برخی از سهامداران خرد نیز نظرات خود را در خصوص تقسیم 50 درصدی سود ارائه دادند. در نهایت پس از رایزنی های فراوان مجمع با تقسیم 135 تومان سود نقدی به ازاء هر سهم موافقت کرد. سود واقعی هر سهم شبندر برای سال 1400 مبلغ 169 تومان بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24