Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

مدیرعامل هلدینگ انرژی سپهر: برنامه ریزی ما به این شکل است که سال آینده دنا را به بهره‌برداری برسانیم و سال بعد آن هم سیراف را به بهره‌برداری برسانیم. درحال حاضر سیراف ۵۲ درصد پیشرفت دارد.

چند خبر جذاب از زیرمجموعه «وسپهر»

بورس24 : شرکت سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات زیرمجموعه هایی مختلفی دارد که در طرح ها و پروژه های زیادی سرمایه گذاری کرده اند. یکی از این زیرمجموعه ها، هلدینگ انرژی سپهر است که با بهروز عباسی مدیر عامل این هلدینگ در خصوص استراتژی ها و برنامه های این شرکت زیر مجموعه "وسپهر" به گفتگو نشستیم.

*شرکت پتروشیمی سبلان که در سال ۱۴۰۰ به بهره‌برداری رسیده در حال حاضر با چند درصد ظرفیت در حال فعالیت است؟ آیا این شرکت در سال جاری سود‌ده خواهد بود؟

 سبلان به دلیل مشکلاتی که در ابتدا برای آن پیش آمد ( کمبود اکسیژن ) نتوانست به موقع به بهره‌برداری برسد .  در حال حاضر  با ظرفیت حدود ۶۰ درصد در حال تولید است و در آبان ماه هم شرکت دماوند انرژی قول داده  که با بالابردن واحد اکسیژن شماره ۴ آن بتواند اکسیژن کامل را برساند و ما به ظرفیت ۱۰۰ درصد برسیم.

*شرکت صنایع پتروشیمی دنا در حال  حاضر چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

پیشرفت این شرکت در حال حاضر حدود 76.6 است و در اواسط سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

*طرح سرمایه‌گذاری سیراف انرژی در حال حاضر چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

برنامه ریزی ما به این شکل است که سال آینده دنا را به بهره‌برداری برسانیم و سال بعد آن هم سیراف را به بهره‌برداری برسانیم. درحال حاضر سیراف ۵۲ درصد پیشرفت دارد،  درست است که ظرفیت تولید این مجموعه متانولی ۱ میلیون 650 هزار تن  و با سبلان و دنا برابر است، ولی به دلیل اینکه یوتیلیتی‌ها را در خودش دارد، بسیار پلنت بزرگ‌تری است . سبلان و دنا هرکدام ۷ هکتار هستند، فاز یک سیراف ۲۰ هکتار ، یعنی در مجموع ۵۳ هکتار است ( فاز یک که  واحد متانول ۱ میلیون و ۶۵۰ هزار تنی است، در ۲۰ هکتار اجرا می‌شود.)

برای اطلاع از گزارشات بورس امروز  روی لینک کلیک کنید.↪️

برای مشاهده نقشه بازار بورس امروز روی لینک کلیک کنید↪️

برای اطلاع از اینده بازار بورس ایران از اینجا کلیک کنید ↪️

*طرح اوره آمونیاک لاوان در حال حاضر چند درصد پیشرفت فیزیکی داشته و چه زمانی به بهره‌برداری می‌رسد؟

شرکت شیمیایی لاوان  قرار است حدود ۱ میلیون تن اوره و آمونیاک تولید کند. شرکت لاوان در زمینی به مساحت ۲۵ هکتار  اجرا خواهد شد البته با توجه به  اختلاف حقوقی با ام‌پی‌سی ، پرونده در حال حاضر در جریان است. امیدواریم که خیلی زود تعیین تکلیف شود تا با سرعت این طرح را هم پیش  ببریم. در حال حاضر این طرح ۱۳ درصد پیشرفت دارد و دانش فنی آن را با قیمت ۱۶ میلیون دلار خریداری کرده‌ایم و هزینه‌های زیادی را هم در طرح انجام داده‌ایم، خریداری زمین کرده‌ایم و استحصال زمین را انجام داده‌ایم، ولی به دلیل مشکلات حقوقی فعلا طرح متوقف است و پیشرفتی نمی‌کند.( اول باید مشکل حقوقی آن حل شود و سپس با زمان‌بندی جدید  طرح را ادامه می‌دهیم.)

*آیا طرح پتروشیمی گناوه دشتستان در حال حاضر فعال است؟ دلیل توقف این طرح در ماه‌های اخیر چه بوده است؟

توقف این طرح در ماه‌های اخیر نیست، واقعیت این است که‌  ابتدا یک طرح الفین درزیرمجموعه‌های آن برقرار بوده و مجوز خوراک داشته است، طرح بالادستی آن اجرا نشده بود و اصولا هیچ وقت خوراک نداشته است. ما برای اینکه این طرح را که خیلی از مقامات محلی و مردم آن منطقه چشم امید داشتند و فکر کردند اقتصاد آنجا را تغییر می‌دهد، زنده کنیم، تصمیم گرفتیم طرح را به یک طرح اوره آمونیاک تغییر دهیم. متاسفانه در هفته های گذشته به ما اعلام کردند که با این درخواست ما مخالفت شده است. حال برای آن طرح با توجه به اینکه ما تعهدی نسبت به مردم آن منطقه داشته‌ایم و می‌خواهیم هرطوری که هست سرمایه‌گذاری را در آن منطقه انجام دهیم، تصمیم بر این شده‌ است که در پائین دست در واحدهای اچ‌دی‌اف یا اف پی‌وی یا سایر واحدهایی که در حوزه پائین دست هستند، طرح‌های توجیهی را بررسی کنیم و مجددا درخواست‌ را بفرستیم که بتوانیم مجوز بگیریم، درواقع این طرح از همه طرح‌های دیگر ما عقب‌تر است و مجوزی را در مورد این طرح داریم که عملا امکان‌پذیر نیست و ما نیاز داریم که مجوز را تغییر دهیم، هنوز این طرح عملا مجوزی ندارد.

*باتوجه به زمان بندی طرح‌های یاد شده آیا گروه انرژی سپهر در سال مالی جاری به سوددهی خواهد رسید؟ برای سال بعد چطور؟

ما سرمایه‌گذاری کردیم و امیدوار بودیم که این اتفاق بیفتد.  سال آینده هم به همین شکل است، البته در انتهای سال احتمالا وضعیت بهتر خواهد شد، چون محصول دنا هم به بازار  عرضه می‌شود، بنابراین سال بعد هم تا انتهای سال توقع ما این است که وضعیت بهتر شود.

*آیا برآوردی از ارزش روز طرح‌های در دست احداث دارید؟

هزینه تمام شده پتروشیمی  سبلان  حدود ۴۵۰ میلیون یورو بوده است .بازار عددی را که برای این‌ها در نظر می‌گیرد، دوبرابر این است.( با توجه به ارزش افزوده  مجوزات و فعالیت  انجام شده ) همین طور برای دنا برآورد ما همین مقدار است، ولی سرمایه‌گذاری ارزی که سیراف خواهد داشت حدود ۵۵۰ میلیون یورو است و ما فکر می‌کنیم حدود ۶۰۰ تا ۶۵۰ میلیون یورو در نهایت هزینه تمام شده آن شود. اقتصاد طرح   در فاز ۲ ، خوب  است، باتوجه به اینکه عملا ما نیاز نداریم یوتیلیتی را خودمان تامین کنیم، برآورد‌مان به حدود ۴۵۰ تا ۵۰۰ میلیون یورو است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24