Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

فرهاد ذاتعلی‌فرد مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس و عضو هیئت مدیره شرکت مدبران اقتصاد: پروژه لردگان را بعد از  سال ها به سرانجام رساندیم، پروژه گچساران در آستانه بهره‌برداری است، پروژه بید‌بلند راه اندازی شد و فاز ۲ آن به زودی در  یکی دو سال آینده وارد مدار تولید می‌شود. ان شاءالله تا یک سال آینده فاز اول پروژه هنگام افتتاح خواهد شد، پروژه پالایش گاز یادآوران ان‌جی‌ال ۲۱۰۰ که یک انقلابی در تامین خوراک پتروشیمی‌‌ها است هم راه خواهد افتاد.

ترفند «فارس» برای دریافت تسهیلات ارزان قیمت

بورس24 : فرهاد ذاتعلی‌فرد مدیر سرمایه‌گذاری هلدینگ خلیج فارس و عضو هیئت مدیره شرکت مدبران اقتصاد درخصوص وضعیت بزرگ ترین هلدینگ بازار سرمایه ایران گفت: مجمع هلدینگ حدود یک ماه گذشته برگزار شد و بر اساس تصمیمات اخذ شده، هلدینگ ۴۴ درصد از سود خود را تقسیم کرد، که در اسرع وقت با تصمیم شرکت سپرده‌گذاری و با زمان‌بندی‌های هلدینگ ابتدا به  سهامداران حقیقی  و سپس  سهامداران حقوقی از طریق  همین سامانه سجام پرداخت می شود. 

وی گفت: هلدینگ، یک چند سال است که از  پوسته صرفا تولید خودش خارج شده است و در حال حاضر سه  وجه در هلدینگ خلیج فارس فعال  است،  وجه تولیدی  که  موتور محرکه  و چهارچوب هلدینگ است، بخش ارتباط با بانک‌ها و نهادهای بازار پول ، که در هلدینگ به نحو احسن اجرا می‌شود.

تسهیلات ارزان قیمت برای پروژه های " فارس" 

به گفته وی برخی  از انتقادات سهامداران هم بود که چرا هلدینگ  پول در حساب‌های خود نگه داشته و چرا هلدینگ ۶۰ هزار میلیارد تومان پول در حساب ها دارد؟ در این مورد خاص باید گفت؛ هلدینگ مجموعه‌ای از چندین شرکت تولیدی است که علاوه بر اینکه نظارت سهامداران را داریم، نظارت نهادهای حمایتی در بازار سرمایه را هم داریم. تنها پولی هم که هلدینگ از شرکت‌های خود می‌تواند دریافت کند، جز سود سهام نیست.

وی افزود: بازار پول اهرمی است که و به واسطه این اهرم ، تسهیلات ارزان قیمت برای پروژه‌ها دریافت می شود ، همچنین اگر  هلدینگ  ۶۰ هزار میلیارد تومان پول در بانک‌ دارد، ۱۳۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات گرفته است. فکر نمی کنم شرکتی در بازار سرمایه و در شرکت‌های داخلی موفق شده باشد این حجم  تسهیلات بگیرد. پولی که در بانک‌ها است به معنای این نیست که ما نمی‌توانیم با پول‌مان کار کنیم بلکه  این وجه را اهرم کرده‌ایم، تا تسهیلات بسیار ارزان قیمتی به نسبت بازار پول برای پروژه‌ها دریافت می‌کنیم و ان شاءالله پروژه‌ها با سرعت  مناسبی پیش برود.

اجرای این پروژه های هلدینگ خلیج فارس رو به اتمام

ذاتعلی فرد گفت: ابهام دیگری هم درمورد پروژه‌های هلدینگ بود که پروژه‌های هلدینگ طولانی اجرا می‌شود، ولی در  فضای کسب و کاری که در داخل ایران است تجهیزات را به سختی تامین می‌کنیم،  مقداری تنگناهای مالی بین‌المللی داریم به همین دلیل این پروژه‌ها دیر اجرا می‌شود. به نسبت میانگین شرکت‌های در سایز هلدینگ، پالایشگاه گاز بید‌بلند با حجم پروژه‌ تقریبا ۳۰ میلیارد دلار ، در بازه زمانی حدودا ۵ سال اجرا شد که رکورد خوبی در اجرای پروژه‌ها بود. همچنین  پتروشیمی گچساران  چندین سال متوقف و  روی درصد پیشرفت ۵۰ درصد باقی مانده بود،  حدود ۲ سال و نیم است که این پروژه به پیشرفت بالای ۹۵ درصد رسیده که نشان می‌دهد  در مجموعه هلدینگ غیرتی است که این پروژه‌ها در اسرع وقت اجرا شود.

این مقام مسئول گفت: ما منکر نقص در اجرا نیستیم، ولیکن سهامداران باتوجه به محدودیت‌ها ما را بسنجند.  پروژه لردگان را بعد از  سال ها به سرانجام رساندیم، پروژه گچساران در آستانه بهره‌برداری است، پروژه بید‌بلند راه اندازی شد و فاز ۲ آن به زودی در  یکی دو سال آینده وارد مدار تولید می‌شود. ان شاءالله تا یک سال آینده فاز اول پروژه هنگام افتتاح خواهد شد، پروژه پالایش گاز یادآوران ان‌جی‌ال ۲۱۰۰ که یک انقلابی در تامین خوراک پتروشیمی‌‌ها است، هم راه خواهد افتاد.

وی گفت: ان شاءالله اگر این پروژه‌ها با همین روند افتتاح شوند، فکر می‌کنم که در طی ۳ سال آینده  با ارز فعلی ، چیزی حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد به سود دلاری هلدینگ اضافه شود.

وی گفت: هلدینگ از شهریور ماه ۹۸ پیش از اینکه بازارگردانی به صورت اجباری شود، داوطلبانه صندوق بازارگردانی تأسیس کرد و با مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد ، همه نمادهای زیر مجموعه هلدینگ را بازارگردانی کرد،  با افتخار تا به حال در مجموعه هلدینگ ما تخلف بازارگردانی نداشته‌ایم، به غیر از زمان‌هایی که ایراد سیستم بوده ، که در حد خیلی جزئی که با یک توضیح مرتفع شده است.

وی گفت: در تلاشیم که مشکلات شرکت‌ها را حل کنیم که بازارگردانی با همان استاندارد‌های خود بدون اتلاف منابعی که متعلق به خود سهامداران  هلدینگ است، انجام شود.

بازارگردانی سه قلوهای " فارس" طبق تعهد پیش می‌رود

وی درخصوص بازگشایی سه پتروشیمی ممسنی، کازرون و دهدشت گفت: در رابطه با این۳ نماد ، با بازگشایی این نمادها  موافق نبودیم، ولیکن با توجه به تصمیمات نهادهای ناظر و شرکت فرابورس در بازگشایی در هلدینگ اطاعت کردیم، کار بازارگردانی را انجام دادیم و قطعا هیچ روزی از  بازارگردانی کوتاه نیامدیم. هیچ نوع تخلف یا اخطار در بازارگردانی این ۳ نماد ثبت نشده و فکر می‌کنم که اگر بازار سرمایه روبه بهبود برود این ۳ نماد هم شرایط بهتری  پیدا خواهند کرد و با افتتاح پروژه گچساران سود خوبی عاید  سهامداران  این ۳ نماد می‌شود، ما هم در مجموعه هلدینگ و مدبران اقتصاد خدمت‌گذارسهامداران  هستیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24