Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

روند آخرین تحولات در اکتشافات، استخراج، بهره برداری و مشارکت در پروژه های معدنی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اعلام شد.

تجلی در سیستان و بلوچستان سرمایه گذاری می کند

بورس24 : روند آخرین تحولات در اکتشافات، استخراج، بهره برداری و مشارکت در پروژه های معدنی شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات اعلام شد.

نادر گلشنی نسب مدیر امور معادن و اکتشافات شرکت تجلی توسعه و معادن و فلزات در خصوص آخرین تحولات در بخش معدن شرکت به خبرنگار بورس24   گفت: شرکت تجلی توسعه معادن و فلزات به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه محور بازار سرمایه ضمن سرمایهگذاری در پروژههای معدنی که رسالت تامین سرمایه و نقدینگی و هدایت سرمایه را به سمت پروژههای معدنی و صنایع معدنی کشور بر عهده دارد، از مرحله شناسایی اکتشاف، استخراج و بهرهبرداری تا مرحله احداث واحدهای فناوری و استخراج مواد معدنی، فعالیت میکند و تلاش دارد که با توسعه اکتشافات در کشور گام بلندی را در این زمینه بردارد.

وی گفت: ما در شرکت تجلی با شناسایی و تعریف پروژه‌‌های معدنی و صنایع جدید و تکمیل پروژههای در دست اجرایی که نیاز به سرمایه دارند و تکمیل و احداث واحدهای زنجیره فولاد،همچنین با احداث اسکله دپو مواد معدنی و با ظرفیت و امکان پهلوگیری کشتیهای بارگیری با ظرفیت ۵۰ تا ۱۵۰ هزار تنی ، گام بلندی را برای ارتقا صنعت و معدن کشور برمیداریم.

گلشنی نسب افزود: سهم اکتشافات معدنی کشور در تولید ناخالص ملی حدود ۱ درصد است که برازنده کشور  نیست و باتوجه به رنکینگ جهانی مواد معدنی ایران با تنوع بیش از ۸۰ ماده معدنی در رتبه هشتم ،میتواند جایگاه این توسعه اکتشافات به جایگاه پایا تری تبدیل شود.  بر این اساس قرارگیری شرکت توسعه معادن و فلزات به عنوان یکی از شرکتها یا یکی از بالهای پیشرانان پیشرفت ایران در کنار  قطبهای صنعتی کشور گلگهر،چادرملو،فولاد مبارکه شرکت ملی صنایع مس ایران،فروغ گسترش نفت و گاز پارسیان و سایر شرکتها میتواند در ارتقاء رتبه و جایگاه ایران در این زمینه کمک کند.

برای اطلاع از بورس امروز روی لینک کلیک کنید.↪️

معادن مهم تجلی در راه بهره برداری

وی گفت:در عین حال  با رصد کردن همه مزایده‌‌های معدنی کشور  بهترین موقعیتها را شناسایی میکنیم و سرمایهگذاری انجام میدهیم و با بخش خصوصی از طریق خرید یا تملک و مشارکتهای مختلف اقدام ورود به سرمایهگذاری در این بخش  میکنیم.

گلشنی نسب گفت: در همین راستا  در استانهای هدف مانند استان آذربایجان، استان سیستان و بلوچستان، استان کرمان، استان کردستان و خراسانهای جنوبی و رضوی، عناصر معدنی خاص را مورد نظر گرفتهایم و همه عناصر پلیمتال، طلا، سرب و روی، آهن، عناصر نادر خاکی، لیتیوم، منیزیم و سیلیس برای اکسید منیزیم و فریوسیلیس را برای سرمایهگذاری استفاده خواهیم کرد.

این مقام مسئول در تجلی گفت: اواخر سال گذشته در استان آذربایجان شرقی  اقدام به مشارکت ۸۵ درصدی با بخش خصوصی حقیقی برای محدوده سراجی (که یک معدن پروفیلی مس است) مشارکت به عمل آوردهایم، همچنین با خرید یک معدن دارای پروانه بهره برداری با پتانسیل سیلیس هیدروترمال با عیار حدود ۹۷ درصد برای احداث  واحد فروسیلیس  با ظرفیت ۱۸ هزار تن برنامه ریزی میکنیم. در مورد سرمایهگذاری در  تولید منیزیم و احداث کارخانه فرآوری اکسید منیزیم اقدام مشارکتی با یک بخش خصوصی حقیقی که با پروانه بهرهبرداری  در منطقه آزاد اقتصادی ماکو قرار دارد،انجام دادهایم که در حال اکتشافات تکمیلی در منطقه هستیم،گزارشات آن در شرف تکمیل و همچنین قراردادی با شرکت ایتوک برای انجام مطالعات بازار، تهیه طرحهای امکان سنجی و مکانیابی کارخانه تولید اکسید و منیزیم منعقد کردهایم که این شرکتها وظایف خودشان را انجام دادند و در شرف ارائه گزارشات نهایی هستند و پس از ارائه گزارشات نهایی شرکت تجلی توسعه معادن بر اساس مثبت بودن نتایج گزارشها اقدام به احداث کارخانه فرآوری در منطقه آزاد ماکو خواهد کرد.

گلشنی نسب افزود: در منطقه آذربایجان شرقی یک محدوده بزرگ حدود ۱۲ کیلومتر مربع را که دارای پتانسیل سیلیس، آهک و خاک نسوز با عیار بالا و میزان ذخیره حدود ۱۱۰ میلیون تن  سیلیس،۸۰ میلیون تن ذخیره آهک و خاک نسوز که دارای عیار لیتیوم بالا حدود ۴۰۰ تا ۱۲۰۰ ppm است ، به صورت پایلوت نیمه صنعتی و صنعتی در این محدوده  انجام میدهیم که انشاالله با مثبت بودن این نتایج در مورد مشارکت یا خرید این محدوده معدنی هم اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: این معادن ،به غیر از  معدن اسماعیل کندی۲ که شرق معدن سوناجیل است و میتواند ظرفیت بسیار بالایی داشته باشد، بیشتر در حد معادن کوچک مقیاس هستند .  معدن اصلی سوناجیل ،با برخورداری از حدود ۱۰ میلیون تن ذخیره مس یکی از پتانسیلهای معدنی آذربایجان محسوب میشود و میتواند ظرفیت بالایی را ایجاد نماید. پروانه اکتشاف محدوده با  توافقی از طریق سازمان حفاظت محیط زیست صادر خواهد شد و با دریافت مجوز این پروانه اکتشاف برای اکتشافات محدوده مذکور ورود خواهیم کرد که یکی از پتانسیلهای معدنی بسیار عالی برای کشور و  شرکت حائز است.

وی گفت: در آینده باتوجه به اینکه قیمت مواد معدنی و بعضی از عناصر فلزی علیرغم اینکه دچار رکود جهانی میشود و با فراز و نشیبهایی مواجه میشود،ولی همواره مقرون به صرفه است،به علت اینکه خود ایران باجایگاهی که در بازار جهانی مواد معدنی و عناصر فلزی دارد یکی از پتانسیلهای غنی این کشور در حوزه مس، طلا، آهن و حتی منابع ناشناخته است. یکی از معضلات کشور بحث اکتشافات نیمه عمیق است. در کشور ما به دلیل خیلی از مسائل یا به دلیل اینکه ما صرفا به استخراج و بهرهبرداری و فرآوری مواد معدنی بها دادهایم، حلقه یا زنجیره گمشدهای در بخش معادن و اکتشاف مواد معدنی کشور وجود دارد، ما ۱ درصد تولید ناخالص ملی را در حوزه اکتشافات مواد معدنی داریم که برای کشور رتبه موجود ، همخوانی ندارد. اگر بتوانیم اکتشافات را توسعه ببخشیم و به ویژه با تکنولوژیهای جدید روز آمیخته کنیم میتوانیم به منابع و ذخایر جدیدی دست پیدا کنیم که این منابع و ذخایر میتوانند در عین حال که ارزش افزوده ایجاد میکنند، باعث کاهش قیمت پایه این مواد معدنی و  توسعه حوزههای بالادستی و پایین دستی مواد معدنیمان شود.

برای دیدن نبض بازار بورس ایران روی لینک کلیک کنید.↪️

با تکمیل زنجیره ارزش ،به کاهش هزینه ها کمک می‌کنیم

به گفته وی، معمولا شرکتهای سرمایهگذاری برای مشکل مصافت  راهکارهایی دارند، قطعا نیاز نیست که ما حتما کارخانه را در کنار معدن یا دور تر از معدن احداث کنیم،براساس FSای که برای این معادن  تعریف میشود،قطعا مکانیابیهای مناسبی ،از بابت زیرساختها تشخیص داده میشود ، دسترسی به انرژی گاز و برق و آب و فرآوری و استحصال اولیه در معدن میتواند هزینههای حمل را تا کارخانه استحصال معادن معدنی کاهش دهد. سنگ آهنی را که استحصال یا استخراج می شود اگر به یک کارخانه فرآوری که دورتر از منطقه است،ارسال شود در افزایش هزینه حمل موثر است ،ولی  یک دو مرحله فرآوری یا تقلیل در  معدن ،چون قیمت تمام شده را پایین میآورد و ارزش افزوده برای ماده معدنی ایجاد میکند،این هزینه حمل را خیلی کاهش میدهد.

وی خاطر نشان کرد: شرکت تجلی از طریق کنسرسیوم مشارکتی با شرکت ومعادن،صبانور، در معدن صاحب سقز و با داشتن ۳۰ درصد سهام این معدن در طراحی و تامین مالی این پروژه اقدام می کند. این معدن در جنوب شهرستان سقز با ۵ میلیون تن ذخیره و عیار متوسط ۴۲ درصد قرار دارد که در حین اکتشافات تکمیلی برآورد میشود که ذخیره قطعی آن هم افزایش پیدا کند و میزان استخراج سالیانه آن ،۱۷۰ هزار تن در سال است،شرکت تجلی یا به صورت تملک ۱۰۰ درصدی در معادن حضور دارد یا از طریق مشارکت در پروژههایی که  مواد معدنی خاصی را که مورد نیاز دارد انجام میدهد .

برای گرفتن سبد سهام پیشنهادی  خود روی لینک کلیک کنید↪️

اکتشاف و سرمایهگذاری در حوزه لیتیوم و عناصر نادرخاکی

وی ادامه داد: از اهداف شرکت تجلی ورود به اکتشافات و یا سرمایهگذاری در حوزه لیتیوم و عناصر نادرخاکی است.  ما از طریق انعقاد قرارداد با یکی از اساتید دانشگاه که در حوزه لیتیوم کشور دارای رزومه و سوابق خیلی درخشانی هستند ، قرارداد مشاوره منعقد کردیم و با بررسی ۱۸ محدوده اولویتدار در این حوزه ورود و 3 محدوده لیتیوم به وسعت ۴۲۷ کیلومتر ثبت کردیم که در منطقه موسویه جنوبی است، همچنین در2 محدوده در خراسان رضوی موفق به اخذ پروانه بهرهبرداری شدیم .

به عناصر نادرخاکی، بها می‌دهیم

گلشنی نسب اضافه کرد: در حوزه عناصر نادرخاکی  برای دو محدوده در مزایده سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور شرکت کرده  و برنده شدیم. یک محدوده دارای ۲۳ میلیون تن ذخیره عیار ۱۰۰ ppm  و محدوده دوم شرقی با ۹ میلیون تن ذخیره با عیار ۱۵۶ ppm  را در مزایده برنده شده ایم که منتظریم از طریق سازمان زمین شناسی به ما تحویل داده شود. که عملا به اکتشافات تکمیلی ورود کنیم و در احداث کارخانجات تولید کالا اقدام کنیم. پیش  از این ۲-۳ محدوده در  مروس یزد ،شناسایی کرده تا مرحله تفاهمنامه پیش رفته ایم که متاسفانه به دلیل اینکه بخش خصوصی بودند،اقبالی نشان ندادند ،۲ محدوده دارای گواهی کشف هستند.  مشکل کشور تولید اکسید عناصر نادر خاکی است، که به دلیل نداشتن تکنولوژی مناسب انجام نشده است و در حد مطالعات دانشگاهی و نیمه صنعتی است که ان شاءالله در شرکت تجلی بتوانیم با سرمایهگذاری و ایجاد بستر مناسب برای ایجاد تکنولوژی عناصر نادر خاکی گام بلندی را برداریم. یکی از اهداف بلند شرکت تجلی عناصر نادر خاکی و لیتیوم است که امیدواریم بتوانیم با سرمایهگذاریهایی که در این زمینه انجام میشود موفق باشیم.

سیستان و بلوچستان استانی برای سرمایه‌گذاری

وی گفت: یکی از استانهای هدف ما برای سرمایهگذاری استان سیستان و بلوچستان است که بسیار پتانسیل بالایی را در معادن پلیمتال دارد،۳ محدوده پلیمتال را در زاهدان در شهرستان میرجاوه برنده شده ایم، همچنین ، محدوده معدن پلیمتال در خراسان رضوی موجود است که در حال اکتشافات تفضیلی هستند و تا انتهای شهریور ماه گزارش پایان اکتشاف این دو محدوده به شرکت می رسد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24