Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 228

طرح روی جلد آخرین شماره مجله اکونومیست از سقوط کریپتوها و بازار رمز ارزها خبر می دهد که با ورشکستگی صرافی “FTX” آغاز و اکنون به روزهای پایانی عمر خود رسیده است.

عمر رمز ارزها رو به پایان است؟

بورس24 : طرح روی جلد آخرین شماره مجله اکونومیست از سقوط کریپتوها و بازار رمز ارزها خبر می دهد که با ورشکستگی صرافی “FTX” آغاز و اکنون به روزهای پایانی عمر خود رسیده است.

اما همیشه استثناء وجود دارد و با رخدادهای دقیقه 90، می توان تغییرات بسیاری را شاهد شد به طوری که یکی از این فاندامنتال ها سخنان و توصیه های همکاری برای ساختن دنیای بلاکچین میان  آقایان "سی زد" و "اس بی اف" در شب پنجشنبه (به وقت تهران) است. هرچند تا به اکنون همه چیز بر علیه بیت کوین رقم خورده اما بازار رمز ارزها می تواند از این خبر، جانی تازه به خود گیرد.

آغاز سقوط

داستان ریزش بیت کوین چه بود و از کجا شروع شد؟

با انتشار ترازنامه صرافی “FTX” توسط سایت کوین دسک (CoinDesk)، و محاسباتی که روی آن انجام شد؛ کارشناسان متوجه شدند این صرافی که توکن آن FFT است؛ بدهکاری بیشتری نسبت به کل دارایی و پول هایش داشته و احتمال می رود تا ذخیره اش برای رفع بدهی اش خرج شود.

همین نکته عاملی شد تا مدیرعامل بایننس، سرمایه خود که توکن FFT بود را فروخته  و ارزش این توکن تا 25 درصد ریزش کند.

بعد از این اتفاق مدیر عامل بایننس درباره FFT صحبت هایی را ارائه داد و گفت: در تمامی طرح هایش حضور داشته و به  احترام صرافی “FTX”، همچنان مقداری از FFT را نگه داشته ام، از سویی دیگر دشمنی با این صرافی ندارم و جنگ روانی به راه نیندازید که بایننس از اف تی ایکس بهتر بوده است. من باید مدیریت دارایی و حفظ حقوق سهامداران را انجام دهم تا جوابگوی کامیونتی ها و مردم باشم؛ بنابراین صلاح دیده تا توکن FFT بفروشم.

هرچقدر که "سی زد" تلاش کرد؛ بحران به سوی بازار رمز ارزها کشیده نشود اما مردم بعد از این سخنان و توییت وی ، شروع به فروش FFT  و ترک صرافی “FTX” کردند تا جایی که ارزش FFT  در بازه زمانی کوتاهی به 17 دلار رسید.

 پیرامون همین ریزش، کل مارکت نیز نزولی شده و بیت کویین از روند صعودی خود در کانال 21 هزار دلار به 16 هزار و 600 دلار رفت.

خوش نظران نوسانگیر

همین رفتار و توییت آقای "سی زد" باعث شد تا مارکت کریپتوکرانسی درگیر هیجان و سقوط شود. اما برخی فعالان بازار رمزارز ها معتقد به بازی روانی بوده و این رخداد را برای جمع آوری کویین ها و فروش مجدد می داند. آنها سرگذشت توکن سل (CEL) را یادآوری می کنند و می گویند این اتفاق نیز برای توکن FFT در نظر گرفته شده است.

اما ماجرای سل اینگونه بود که توکن جدیدی ایجاد شده و صرافی سل، تعداد زیادی از آن را نگه داری کرده و از سویی دیگر سل را بدنام کردند. در این شرایط مردم سل هایشان را فروخته و خارج شده و به توکن جدید روی آوردند و صرافی نیز سود را نصیب خود کرد.

البته  این تفکر، مخالفانی دارد. آنها چنین استراتژی را برای زمان صعود بازار می دانند که توکن ها دارای تقاضا بوده و زمانی که مردم اقدام به فروش می کنند، کسی باشد آن را بخرد و این بازی در بازار نزولی جواب نمی دهد؛ زیرا انگیزه ای وجود ندارد که کمپانی تولید کننده توکن جدید آن را به بازار آورد . چون سرمایه اولیه اش از بین رفته و دارایی اش در این هیجانات، تاب مقاومت و ماندگاری نداشته و نابود می شود.

به وقت آتش بس

تا پنجشنبه شب 26 آبان (به وقت تهران) معامله گران همچنان در خروج خود از صرافی “FTX” و فروش توکن های FFT خود بودند که اقای " سی زد" مجدد تویتی گذاشته و اعلام کرد: من با کسی دشمنی نداشته و با دوستان آرانته که نهنگ ها را به ما داده اند، دست به خروج زده ایم.

"این توییت نشان می دهد که "سی زد" دیگر FFT هم ندارد"

وی مجدد در توییتی دیگر می گوید: ما نمی خواهیم فضای جنگی و رقابتی به وجود آید. کار ما سازندگی دنیایی بر اساس بلاکچین است و این خروج از FFT نظر و تصمیم شخصی بوده اما  برای سازندگی آینده همچنان حضور داریم.

بعد از این سخنان بود که آقای " اس بی اف" مدیرعامل صرافی “FTX” نیز توییتی زده و از مردم تشکر کرد که در این مدت در کنارش بوده اند.

 وی ادامه می دهد: من این چند وقت درگیر بوده ام و اکنون آمده ام تا از مردم تشکر کرده و از تمام مردم و حتی آقای "سی زد" بخواهم به ساخت و ساز این دنیا ادامه دهند. باید دنیایی بر اساس بلاکچین ساخته که هیچ جنگی درمیان نباشد. ما نیز با "سی زد" هیچ دعوایی نداشته و ضررها باعث خروج وی شده و همچنان به راه خود ادامه می هیم.

بازار در روز جمعه کمی رشد کرد و بیت کوین نیز به 16 هزار و 730 دلار رسید.

این شاید نشانه ای برای شنیده شدن صدای تفاهم و اتحاد فعالان بازار رمزارزها برای دنیای تازه شان باشد.

هرچند افق دید معامله گران همچنان منفی است اما می توان به نفس های تازه بازار رمزارزها بعد از این کش و قوس ها امید داشت.

می توان انتظار داشت که بیت کوین تا مدتی همچون سابق توان رشد نداشته باشد اما سقوط این بازار با ورشکستگی صرافی “FTX” چندان محتمل نبوده و رمز ارزها می توانند همچنان به زندگی خود ادامه دهند. زیرا تصمیم بازیگران این بازار، ساختن دنیایی بر اساس بلاکچین است؛ هرچند پایه های این بازار بر توکن و کوینی دیگر باشد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24