Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده ماده اولیه شوینده ها در ایـران اسـت کـه در خردادماه سال 1373 با ظرفیت اسمی تولید 50 هزار تن الکیل بنزن خطی و 41 هزار تن نرمـال پـارافین به بهره برداری رسید و در سال 1382 با اجرای طرح توسعه ظرفیت اسمی تولید خود را به 75 هرار تن الکیل بنرن خطی و 140 هـزار تـن نرمـال پـارافین در سـال افـزایش داد.

اگر سهامدار گروه شیمیایی هستید ؛ چقدر از «شیران» اطلاعات دارید؟

بورس24 :

شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران اولین و بزرگترین تولیدکننده ماده اولیه شوینده ها در ایـران اسـت کـه در خردادماه سال 1373 با ظرفیت اسمی تولید 50 هزار تن الکیل بنزن خطی و 41 هزار تن نرمـال پـارافین به بهره برداری رسید و در سال 1382 با اجرای طرح توسعه ظرفیت اسمی تولید خود را به 75 هرار تن الکیل بنرن خطی و 140 هـزار تـن نرمـال پـارافین در سـال افـزایش داد.

این شرکت تا سـال 1384 تنها تولیدکننده ماده اولیه شوینده ها (LAB ) در کشور بوده است تا اینکه در سال 1384 شرکت پتروشیمی بیستون پتروشیمی بیستون با ظرفیت تولیدی 50 هزار تن LAB در سال در کرمانشاه به بهره برداری رسید . در حال حاضر بیش از 70 % از نیازهـای مواد اولیه (LAB) شرکتهای تولیدکننده مواد شـوینده توسـط شـرکت سـرمایه گـذاری صـنایع شـیمیایی ایـران تـأمین میگردد.

شیران سهم حدود 3 درصدی از بازار جهانی الکیل بنزن را دارا است .

برای آشنا شدن بیشتر با سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران ، برای شروع با توضیحی مختصر از محصولات شرکت و کاربرد آنها و بعد نگاهی به عملکرد شرکت طی سالهای گذشته و مقایسه آن با بودجه برآوردی شرکت در سال 1402 خواهیم داشت .

آلکیل بنزن خطی (LAB)، در اواسط دهه ۱۹۶۰ به‌عنوان یک ماده خام برای محصولات شوینده زیست‌ تخریب‌پذیر معرفی شد LAB . برای استفاده در مواد شوینده تولید می‌شود و یکی از ایمن‌ترین و مقرون به‌صرفه‌ترین محصولات در استفاده تجاری و گسترده است. اخیراً با توجه به شیوع ویروس کرونا و نیاز جهانی به مواد شوینده، تولید LAB ضروری شده است.

نفت سفید، ماده خام پارافین است که در نهایت با هیدروژن‌زدایی به الفین‌های خطی تبدیل می‌شود. تک الفین‌های خطی در وجود کاتالیزور با بنزن واکنش می‌دهند تا LAB را که برای تولید آلکیل بنزن سولفونات خطی (LAS)، به‌عنوان یک ماده شوینده زیست ‌تخریب‌پذیر استفاده می‌شود تولید کنند. LAS، بزرگ‌ترین سورفکتانت مصنوعی جهان و عمده‌ترین سورفکتانت مورد‌استفاده در شوینده‌های خانگی و صنعتی است. آلکیل بنزن شاخه‌دار (BAB) نیز برای تولید آلکیل بنزن سولفونات شاخه‌دار (BAS) سولفونه می‌شود که می‌تواند در همان کاربردهای LAS مورد استفاده قرار گیرد. با این‌حال، BAS در تصفیه‌خانه‌های زباله به‌کندی تجزیه می‌شود. در نتیجه در کشورهای توسعه‌یافته، به جای آن LAS در شوینده خانگی به کار رفته است، اما BAS همچنان در برخی از کاربردهای صنعتی در کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌شود.

فرایند تولید شرکت سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران :

1

مــاده اولیــه اصلــی کــه مصــرف میشــود نفــت ســفید اســت. بــا توجــه بــه مجــاورت پالایشــگاه نفــت اصفهــان و شــرکت ســرمایه-گذاری صنایــع شــیمیایی ایــران مــواد اولیــه بــه صــورت انحصــاری از ایــن شــرکت تامیــن میشــود. نرمــال پارافیــن محصــول میانــی اســت کــه در مرحلــه اول از  نفـت سـفید حاصـل و بـا اضافـه شـدن بنـزن بـه آن در مرحلـه دوم تبدیـل بـه  LAB میشود.   

همچنیـن نرمـال پارافیـن مـازاد بـه صـورت داخلـی و صادراتــی بــه فــروش میرســد.

بــا توجــه بــه اینکــه مــواد اولیــه مــورد نیــاز بــرای تولیــد نرمــال پارافیــن و LAB هیدروکربورهــای بــدون شــاخه و بنــزن اســت و خــوراک دریافتــی از شــرکت فــوق بــه قیمــتFOB  خلیــج فــارس خریــداری میشــود، لــذا تغییــرات قیمــت جهانــی نفــت خــام متاثــر از عرضــه و تقاضــا و تنــش هــای سیاســی، تاثیــر مســتقیم و آنــی بــر روی بهــای تمــام شــده محصــولات ایــن شــرکت دارد.

نگاهی به پارامترهای کلیدی شرکت و عملکرد آن و مقایسه با بودجه برآوردی  :

0

2

ک

در جدول فوق ، مقایسه نرخ های شرکت، حاکی از آن است که ، در دوره سه ماه تا 1401.12.29 نسبت به 1401.09.30 الکیل بنزن خطی ( داخلی – صادراتی ) افزایش نرخ چشم گیری نداشته است اما شرکت از ناحیه، الکیلات سنگین و نرمال پارافین مازاد که در جدول فوق با رنگ نارنجی نشان داده شده است، تا حدی افزایش نرخ داشته است که در جدول ذیل به بررسی آن پرداخته ایم.

5

4

*در برآورد شرکت از تغییرات عوامل بهای تمام شده که در گزارش تفسیری به ان اشاره کرده است ، پیش بینی می گردد هزینه های سربار بر اساس نرخ تورم مورد انتظار افزایش یابد و نیز افزایش هزینه های حقوق و دستمزد پرسنل بر اساس مصوبات و ابلاغیه های قانونی که همه ساله از طریق مراجع مربوطه اعلام میگردد، درنظر گرفته شده است.

شرکت سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران ، در اولین فصل سال مالی جدید 2577 میلیارد تومان فروخت که در مقایسه سال قبل که ارزش فروش محصولات 1208 میلیارد تومان می باشد، رشد 113 درصد رشد داشته است به این ترتیب، پیش بینی می شود که اگر شرکت در سه فصل رو به رو نزدیک به همین حدود مبلغ فروش را بسازد ما به ارزش فروش 10.309 میلیارد تومان خواهیم رسید ،آیتم بهای تمام شده میانگین چند سال گذاشنه می باشد و مابقی آیتم ها با 10% تا 30% رشد نسبت به سال قبل فرض شده است.

ضریب همبستگی LAB و صنایع بالادستی

بررسی ضریب همبستگی نفت و آلکیل بنزن خطی نشان می‌دهد که این دو متغیر، به یکدیگر وابستگی دارند؛ به عبارت دیگر، افزایش قیمت نفت به میزان زیادی سبب افزایش قیمت LAB  و ممکن است بر تقاضای آن تأثیر عکس بگذارد، در مقابل، کاهش قیمت نفت تا حد بالایی سبب کاهش قیمت آن می‌شود. در نتیجه، بررسی و پیش‌بینی روند قیمت نفت تا حد زیادی به بررسی و تحلیل بازار آلکیل بنزن خطی کمک می‌کند. محرک اصلی بعدی آلکیل بنزن خطی، بنزن است که تغییرات قیمتی آن نیز بر سطح قیمت و تقاضای LAB تأثیر مستقیمی خواهد داشت.

نرمال پارافین، محصولی است که در ابتدای زنجیره، تولید می‌شود. شرکت، سالانه در حدود ۱۶۰ تا ۱۷۰ هزار تن از این محصول را تولید می‌کند و بر همین اساس برای تولید آتی این محصول، انتظار تغییرات خاصی دیده نمی شود.

شرکت سالانه ۱۱۵ تا 117 هزار تن LAB و ۶ هزار تن HAB به فروش می‌رساند. با توجه به رشد روز افزون مصرف مواد شوینده در دنیا و وجود مازاد تولید نرمال پارافین در مجتمع و همچنین نیاز واحدهای تولیدی موجود به نوسازی، شرکت، تصمیم بر انجام طرح توسعه LAB2 به ظرفیت ۱۰۰ هزار تن و تبدیل نرمال پارافین مازاد به آلکیل بنزن خطی که دارای ارزش افزوده بالاتری می‌باشد گرفته شد. این طرح در نیمه دوم سال ۱۴۰۲ به مدار تولید خواهد رسید.

به این ترتیب  می توان نتیجه گیری کرد، که چنانچه شرکت با جهش ارزی و پایین بودن نرخ جهانی نفت به عنوان ماده اولیه اصلی ، و با افق دیدی که در محصولات این شرکت دیده میشود و با توجه به طرح توسعه های این شرکت و نقش کلیدی آن که در بازار داخلی و خارجی دارد  و آینده صنعت الکیل بنزن خطی در جهان و افزایش، روز افزون مراقبت های شخصی و همچنین شیوع ویروس کرونا، شاهد رشد استفاده از پاک کننده ها در جهان و به خصوص در کشورهای هند، چین و ژاپن هستیم. انتظار می رود افزایش مصرف پاک کننده های صنعتی در کشور با حمایت از رشد سریع بخش صنعتی، بازار آلکیل بنزن خطی را در دوره پیش بینی به حرکت درآورد و میزان سودآوری شرکت هم روندی صعودی خواهد داشت .

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • اسمالیل رمصانی
    اسمالیل رمصانی

    تشکر

    1 سال پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24