Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

عرضه اولیه 10 هزار میلیارد تومانی  توسعه نیشکر و صنایع جانبی در شهریور انجام می شود.

نیشکر، از هفت تپه تا فرابورس

بورس24 : پنجشنبه (۱۴ اردیبهشت)، نشست خبری عبد علی ناصری مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی در خصوص چگونگی ورود این شرکت به بازار سرمایه، نحوه عرضه اولیه در فرابورس، سود زیان و نحوه درآمدزایی با حضور خبرنگاران برگزار شد.

دراین نشست  خبری تاکید شد؛ توسعه نیشکر و صنایع جانبی با عمر ۳۰ ساله خود، ۱۰ هزار میلیارد تومان آن عرضه اولیه می شود به طوری که این شرکت به عنوان بزرگترین عرضه اولیه در فرابورس  مطرح شده و پذیرش آن  در بازار دوم خواهد بود به طوری که  بعد از آن وارد بازار اول می‌شود.

همچنین توسعه نیشکر و صنایع جانبی اولین شرکت صنعت نیشکر در بازار سرمایه به شمار می رود و به طور ناخالص ۱۰۴ هزار هکتار زمین دارد که خالص آن ۸۰ هزار هکتار به نام مجموعه است و ۲۴ هزار هکتار آن هزینه آن پرداخت شده تا اسناد رسمی آن صادر شود.

دستیابی سود از زیان

عبدناصری  در این نشست و با اشاره به ارزش این مجموعه در صورت‌های مالی آن اظهار داشت:در  سال ٩٨ با توجه خسارت و زیان ناشی از وقوع سیل آن سال این مجموعه دچار ۶٠٠ میلیارد تومان زیان شد که با تلفیق تولید و تجارت سود آن در تاریخ ٩٩.٩.٣٠ به هزار میلیارد تومان رسید و در سال ١۴٠٠ سود آن تا ٣ هزار و ٩٠٠ میلیارد تومان افزایش پیدا کرد.

وی افزود: در سال ١۴٠١ هم علیرغم خشکسالی شدید سود شرکت به ٣ هزار و ٧٠٠ میلیارد تومان رسید.

عرضه یک زیرمجموعه

عبدناصری با تاکید بر اینکه شرکت مذکور ۴ سال است که از زیان دهی خارج شده گفت: و پیش بینی می‌ شود؛ در سال جاری به ۵ هزار میلیارد تومان سوددهی دست یافته بنابراین شرکت کشت و صنعت امام خمینی  که از ابتدا این شرکت سودده بود و نیز عرضه خواهد بود

عبدناصری با بیان اینکه تا سه ماه آینده باید ارزیابی مجدد انجام شود گفت: سازمان خصوصی سازی در آخرین ارزیابی ارزش شرکت توسعه نیشکر را ١٢٠ هزار میلیارد تومان را اعلام کرده اما با توجه بر اینکه ۶ ماه از آن  ارزیابی گذشته است ایین روند باید دوباره انجام شود.

تنوع محصولات نیشکری

یادآور می شود؛ ۱۰۰درصد شکر دارویی ایران در این مجموعه تولید می شود.

همچنین ۸۰درصد الکل کشور را این مجموعه تولید می کند.

این مجتمع تولیدی  ۸شرکت زیر مجموعه دارد و به عنوان پیمانکار اجرایی هفت تپه نیشکر به شمار می رود. به طوری که معادل ۳۰ هزار هکتار زمین و ۶هزار نیرو دارد.

میزان تولیدات شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی در سال را می توان

۳۳میلیون لیتر الکل، ۱۰هزار تن خمیر مایه، ۶۰۰تن شکر طعم دار، ۷هزار تن شکر قهوه ای، ۱۵هزار تن شکر دارویی، ۱۰۰ هزار تن خوراک دام، ۱۱۰هزار متر مکعب تخته صنعتی، ۲۴۰ هزار تن کاغذ عنوان کرد.

این مجموعه شرکتی دانش بنیان را تأسیس کرده که  کاغذ را از اسانس اوکالیپتوس تولید می کند.

شرکت توسعه نیشکر و صنایع جانبی ۴۵ درصد شکر کشور را تولید می کند.

این شرکت ۱۰۰هزار هکتار زمین برای کشت نیشکر دارد.

یادآور می‌شود، نیشکر همچون صنعت نفت در خوزستان، مهم و درآمد زا به شمار می‌رود.

ضایعات این شرکت به صورت رایگان به عشایر به منظور خوراک دام ارایه می شود.

ظرفیت تولید خوراک دام  این محموعه نیز  ۱۰۰هزار تن بوده که  تنها ۴۰هزار تن تولید دارد که عدم تولید را می توان نبود بازار فروش مناسب و نبوده اجازه صادرات دانست.

افزایش ارزآوری

یکی دیگر از محصولات فرآوری شده توسعه نیشکر و صنایع جانبی الکل بوده و لازم به ذکر است؛ این شرکت ۳۶ الی ۴۰ میلیون لیتر الکل تولید می‌کند  به طوری که در دوران شیوه بیماری کرونا، عمده الکل مورد نیاز کشور از این مجتمع تامین می شد.

تاکید می شود؛ این شرکت  سالانه ۵۰ میلیون دلار ارز آوری از الکل و ام دی اف داشته که باید در بازار مبادلات ارزی عرضه شود.

این مجموعه امکان توسعه تولید کاغذ را داشته  و هم اکنون ۱۰۰ هزار متر مکعب در سال ام دی اف تولید می کند.

حاشیه و سود هفت تپه

شاید یکی از موضوعات مطرح در چند ماه اخیر را اخبار مرتبط با هفت تپه دانست که با توجه به حضور توسعه نیشکر و صنایع جانبی  در بحث اجرایی و پیمانکاری هفته و عرضه ان در بازار سرمایه،  عبدناصری گفت: موضعات هفت‌تپه ارتباطی به شرکت توسعه نیشکر ندارد و این مجموعه تنها پیمانکاری هفت تپه را بر عهده داشته و در عرضه اولیه شهریور ماه هفت تپه مد نظر قرار ندارد.

وی با اشاره بر اینکه هم اکنون مالک هفت تپه وزارت صمت و ایدور به شمار می رود ادامه داد:و اگر این شرکت پس از حل مشکلاتش ، در قالب مزایده عرضه شود، به  خرید آن اقدام می کنیم زیرا اساسا اولویت واگذاری با نیشکر است اما شرط ما نیز حل و رفع مشکلات این مجموعه  به شمار می رود.

عبدناصری ادامه داد: مجموعه نیشکر هر چند مالک آن نیست اما تمام قوانین و مقررات و مزیت‌های کارکنان و کارگرهای مجموعه نیشکر مشمول کارکنان و کارگرهای هفت‌تپه هم شده و یکسان‌سازی را انجام داده‌ و ١٨ ماه است که بحران‌های کارگری هفت تپه تمام شده است.

وی یادآور شد: بانک ملی از سال ١۴٠١ در قالب افزایش سرمایه ۵٠ درصدی و بانک صادرات هم از طریق رد دیون وارد هفت‌تپه شدند و اگر بدهی این شرکت پرداخت و زیان انباشته آن تعیین تکلیف شود آن را به عنوان شرکت مستقل یا شرکت زیرمجموعه نیشکر می‌پذیریم. در حال حاضر هزینه‌های خود را از درآمدهای هفت‌تپه برمی‌داریم و هنوز این شرکت سودده نیست و البته اگر نمی‌توانستیم هزینه‌های خود را در اداره هفت تپه جبران کنیم آن را به وزارت صمت پس می‌دادیم و ما پول خود را از درآمدهای برمی‌داریم.

بر اساس اعلام  عبدناصری قبل از ورود نیشکر به پیمانکاری هفت‌تپه ، ۵ هزار هکتار از اراضی این شرکت زیر کشت نیشکر بود و مابقی با ترفندهایی در دست متصرفین قرار گرفته بود که ما توسعه نیکر این اراضی را به ١٠ هزار و ٧٠٠ هکتار برسانده و احتمالا در سال جاری این مجموعه سوددهی  را تجربه خواد کرد.

مدیرعامل توسعه نیشکر و صنایع جانبی با تاکید بر اینکه هفت تپه بصورت قانونی نمی تواند به شرکت مذکور واگذار شود. گفت:  ما پیمانکار هفت تپه بوده و  ایدرو مالک آن است.

یادآور می شود؛ مقایسه درآمدهای هفت تپه نشان می دهد در زمان تحویل تنها ۵ هزار هکتار از زمین های تحت مالکیت زیر کشت نیشکر بوده و با اقدامات قانونی توسط توسعه نیشکر، الباقی زمین ها که تحت تصرف نیز اخذ و به زیر کشت رفت به طوری که بدهی های انباشته زیادی وجود دارد اما  احتمال سودهی  هفت تپه از  سال آینده قابل پیش بینی  و محقق خواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24