Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

شرکت نفت ایرانول ، سبدی بالغ بر 240 محصول دارد و از شرق دور تا شمال اروپا را تحت سیطره فروش کالاهای خود در آورده است. این شرکت، سهم بازار 27 درصدی در بازار داخل دارد و همچنین 27 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر می کند. 

افزایش تنوع محصولات صادراتی نفت ایرانول

بورس24 : شرکت نفت ایرانول ، سبدی بالغ بر 240 محصول دارد و از شرق دور تا شمال اروپا را تحت سیطره فروش کالاهای خود در آورده است. این شرکت، سهم بازار 27 درصدی در بازار داخل دارد و همچنین 27 درصد از محصولات تولیدی خود را صادر می کند. 

بررسی عملکرد شرکت نفت ایرانول، نشان می دهد که در ماه های اخیر، تولید آن افزایش یافته و همچنین صادرات آن ضمن ارزآوری، به تامین نیاز ارزی کشور نیز کمک کرده است. برای شناخت هرچه بیشتر این شرکت در نمایشگاه فرصت های صادراتی با محمد حسینی، مدیرعامل این شرکت به گفت و گو پرداختیم که مشروح آن در ادامه آمده است.

- برای اولین سوال می خواهیم نگاهمان به ایرانول را از مرزهای کشور فراتر ببریم و بپرسیم که در زمینه صادرات و کاهش ارزبری، ایرانول چه فعالیتی انجام داده است؟ 

وقتی به  فرآیند ارزآوری نگاه کنیم، می بینیم که ماهیت وجودی برخی از شرکت ها این است که نیاز ارزی کشور را تامین کنند که البته ایرانول جزء این دسته نیست. ما به ارز آوری کمک می کنیم اما وظیفه اصلی ما تامین نیاز بازار در بخش روان کننده ها است و در کنار انجام وظیفه اصلی خود  اگر بتوانیم  در تامین ارز کشور هم کمک می کنیم. اکنون در این وضعیت ملتهب ارزی کشور برای اینکه ایرانول برای تامین ارز مورد نیاز خود باری بر شانه های  دولت و بانک مرکزی  نشود، به صادرات روی آوردیم تا بتوانیم مقداری از ارز مور نیاز خود را  از این طریق تامین کنیم. 

ما در شرکت ایرانول در سال قبل علاوه بر تامین تمام ارز مورد نیاز خود توانستیم مقداری از ارز مورد نیاز کشور را تامین کنی. در واقع ما توانستیم نزدیک به ۱.۵میلیون دلار ارز آوری برای کشور داشته باشیم که البته حجم بیشتر آن برای تامین اقلام وارداتی مورد نیاز کارخانه هزینه شد. 

در تولید روانکارها برخی از نیاز مواد اولیه در بخش روغن و افزودنی، وارداتی است. با این حال بخشی از درآمد ارزی خود را به سامانه‌های ارزی کشور تزریق کردیم که هرچند کم بود اما توانست بار دولت را اندکی سبک کند. 

- در حال حاضر چه میزان از محصولات تولید شما، صادر می شود؟ 

از کل سبد تولید ایرانول، حدود ۲۷ درصد آن صادر می شود که مشمول بر تمام طیف محصولات روانکار  تولیدی کارخانه  است. در کارخانه ایرانول ۲۴۰ نوع محصول تولید می‌شود  که مقاصد صادراتی آن با توجه به نوع محصول متفاوت است. با این حال از صنعتی‌ترین کشورهای اروپایی مثل آلمان ،انگلیس اتریش و ایتالیا گرفته تا کشورهای حوزه خلیج فارس،کشورهای آسیای شرقی، چین، هند...  جزو مقاصد صادراتی ما هستند. 

- آیا برنامه‌ای برای افزایش صادرات و همچنین افزایش مقاصد صادراتی دارید ؟

برنامه ریزی های آتی ما مبنی بر این است که تنوع محصولات صادراتی خود را افزایش داده و به سمت صادرات کالاهای با ارزش افزوده بیشتر حرکت کنیم البته در کنار آن  به افزایش مقاصد صادراتی هم می اندیشیم. در حالا حاضر در بخش روغن‌های صنعتی که حتی تولیدکنندگان تراز اول نیز آن را با قیمت های بالا به فروش می‌رسانند، قابلیت رقابت در بازار صادراتی داریم. 

- در این راستا چه برنامه هایی برای توسعه دارید؟ 

اگر قرار است صنعت روانکارها سر پا بمانند و در آینده هم بتوانند نیازهای کشور را تامین کنند، باید در آن‌ها سرمایه‌گذاری‌های توسعه‌ای انجام شود. یکی از مشکلات ما، بخش‌نامه‌هایی هستند که از سازمان‌های بالا دستی  صادر می‌شوند و در آن‌ها شرکت‌های تولیدی را مجبور  به عرضه روغن‌های صادراتی در بورس می‌کنند که گاها به فرایند های ناسالم منجر می‌شود و نتیجه‌اش این است که سرمایه‌های ما برای توسعه از دست می‌رود. 

با این حال اگر قرار باشد برای طرح‌های توسعه‌ای خود تامین سرمایه انجام  دهیم، باید برای مواد جانبی باشد تا بتوانیم متناسب با دنیا جلو برویم. اکنون در کشور کل روغن پایه ۲ و۳ مصرفی وارد می شود و برای تولید روغن‌های صنعتی و موتوری با کیفیت بالا نیز، وجود روغن پایه ۲ و۳  ضروری است. در ایران تا کنون طرحی برای موضوع وجود نداشته و ما طرح مطالعاتی را کلید زدیم که طبق برنامه زمانبندی، ساخت آن آغاز خواهد شد و تابستان 1404 به بهره برداری خواهد رسید. طبعا با تداوم این طرح می توانیم مازاد نیاز کشور را نیز صادر کنیم که این مهمترین طرح توسعه‌ای برای آینده است . 

موضوع دیگر به تامین یوتیلیتی مربوط است. ایرانول در نظر دارد برای مستقل شدن از تامین برق از شبکه سراسری، مصارف انرژی مورد نیاز خود را تولید کند تا بتواند از شبکه سراسر، بار سنگینی را کم کند. 

بخش دیگری از طرح های توسعه ای حایز اهمیت در این شرکت، کیفی سازی محصولات است. در حال حاضر سطح کیفی محصولاتی که در پالایشگاه آبادان یا تهران تولید می‌شود  به خاطر قدیمی بودن تجهیزات قابلیت بهبود دارند و در حال انجام مراحل بهبود تولید هستیم.

دیگر طرح توسعه اصلی ایرانول، راه اندازی 2 پلنت است که یکی از آن ها در تیرماه به بهره برداری می رسد. مجموعه این اقدامات در آینده ای نه چندان دور، چهره نوینی از ایرانول را در عرصه اقتصادی کشور عیان خواهد ساخت که هرچند همواره توانایی بهبود دارد، اما همانطور که طی 80 سال گذشته افتخار ملی به حساب می آمد، در چشم انداز آتی نیز هویت خود را به عنوان یک ثروت ملی حفظ خواهد کرد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24