Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مدیر عامل: به زودی تجدید ارزیابی ایران ‌مال را انجام خواهیم داد از این محل افزایش سرمایه می‌ دهیم / تنها برند ایران مال ۱.۵ همت می‌ ارزد بورس 24 - قرار است پس از ۲۳ ماه توقف نماد، روز چهارشنبه شاهد بازگشایی سهم باشیم. شعبان مرادی، مدیر عامل بانک آینده گفت: در صورت‌ های مالی تلفیقی، بحث ایران‌ مال به صورت شفاف قید شده است و ۱۰۰ درصد ایران‌ مال از سال ۹۷ به مالکیت بانک آینده تعلق دارد و...

چهارشنبه ؛ پایان توقف 22 ماهه نماد وآیند در فرابورس

بورس24 : نشست روز اول شفاف سازی نماد معاملاتی بانک آینده با  موضوع  وضعیت پروژه ایران مال، قراردادهای آن و ارزش گذاری این مجموعه با حضور شعبان مرادی مدیر عامل بانک، علی سعیدی عضو هیات مدیره بانک آینده، مدیران ایران‌مال و مسئولان فرابورس برگزار شد.

این در حالی است که قرار است پس از ۲۳ ماه توقف نماد، روز چهارشنبه شاهد بازگشایی سهم باشیم.

سعید واشقانی فراهانی ،رئیس اداره نظارت بر ناشران گروه مالی و خدماتی سازمان بورس در خصوص موضوع زمان بازگشایی سهم به خبرنگار بورس24 گفت: فردا هم کنفرانس دوم بانک آینده انجام می‌شود، سازمان نیز اطلاعاتی از بانک خواسته که در صورت افشای این اطلاعات مشکلی برای بازگشایی وجود ندارد و چهارشنبه نماد می‌تواند بازگشایی شود.

در ادامه این جلسه ،علیرضا زندیه، مدیر عامل شرکت توسعه امور بینالملل ایران مال گفتایران مال یکی از وسیع ترین،  پنج مرکز تجاری تقریحی برتر دنیا است. ایران مال دسترسی منحصر به فردی دارد، و  در این مجموعه خدمات متنوع فرهنگی و تجاری ارائه می‌شود.

زندیه گفت: این مجموعه از سال ۹۰ فعالیتهای خود را آغاز کرده و تا امروز هم در حال فعالیت عمرانی استتقریبا ۸۵ درصد این مجموعه در حال بهرهبرداری است و بهزودی ۱۵درصد باقیمانده هم به بهره برداری می‌رسد.

وی در خصوص جزئیات قرارداد این شرکت با IMCC گفت: خلاصه قرارداد شرکت IMCC با شرکت توسعه امور بینالملل ایران مال، قرارداد واگذاری مدیریت، راهبری و نگهداری مجموعه ایران مال است، در این قرارداد، بند  ارزشافزوده ،   تفاضل   قیمت در زمان قرارداد و قیمت روز کارشناسی است.

وی  در مورد  خدمات اپراتورها در سه حوزه  گفت: حوزه اول مشاور فنی در حوزه بهرهبرداری، حوزه دوم مربوط به خدمات لیزینگ و اجارهداری و حوزه سوم فعالیت خدمات اپراتور مربوط به کل فعالیتهای مربوط به نگهداری، تعمیرات، بهرهبرداری و مدیریت کلی و مشاعی مال است.

حاتمی عضو هیئتمدیره شرکت توسعه امور بینالملل ایران مال نیز در خصوص قرارداد اپراتور با این مجموعه، گفت: این قرارداد اپراتوری بهترین قراردادی بوده که برای مالک منعقد شده است. در حالی که در عمده قراردادهای اپراتوری در پروژههای بزرگ دنیا، نقدینگی در ابتدا بهحساب بهرهبردار واریز میشود و اپراتور پس از کسر حقالزحمه خود، باقی را بهحساب مالک واریز میکند و یا حساب مشترک با حق برداشت توسط بهرهبردار وجود دارد اما در این قرارداد کل درآمد بهحساب مالک واریز می‌ شود.

پاداش به مالک از سود است

 به گفته وی، درآمد بهره بردار از کل درآمدهای مالک از کف دو درصد شروع میشود و سقف آن از درآمد کل مالک ۵ درصد است. عرف این رقم هم در دنیا همین است و پاداشی نیز از سود برای اپراتور پس از کسر همه هزینهها در نظر گرفتهشده است.

عضو هیات مدیره شرکت توسعه امور بینالملل ایران مال با اشاره به اینکه مدتزمان این قرارداد ۲۰ ساله است، گفت: تمام قراردادهای اپراتوری مشابه در دنیا بالاتر از ۱۵ سال زمان دارد چراکه راهاندازی پروژههای عظیمی مثل ایران مال زمانبر است و طولانی بودن این قرارداد در همه دنیا مرسوم است.

در ادامه؛ طهماسب مظاهری عضو هیئت کارشناسی شرکت تجارت ایران مال  در خصوص ضرورت قرارداد بین شرکت توسعه امور بینالملل ایران مال و شرکت IMCC گفت: برای یک واحد خدماتی مسئله تولید خدمت تا مصرف پروسهای متفاوت دارد.در واحد خدماتی در لحظه تولید خدمت، همان موقع مصرف میشود و به همین دلیل کیفیت در واحدهای خدماتی برای بقای آن واحد بسیار مهم است.

مظاهری در خصوص ارزیابی ارزش مجموعه در تاریخ عقد قرارداد گفت: این موضوع درهمان دوره در اختیار هیئت کارشناسی قرار گرفت و بخشهایی که ارزشافزوده ناشی از بهرهبرداری آنها در این مجموعه، با تغییر قیمتها مواجه شده بود، مجددا محاسبه و عددها برآورد شد.

وی افزود: بخش هایی که به بهرهبرداری نرسیده ولو اینکه ارزش تورمی آنها بالا رفته است در ارزشافزوده محاسبه نشد، و بر این اساس در آن زمان عدد ارزشگذاری بیش از 10 هزار میلیارد تومان بود.

بمانیان رئیس هیئت مدیره شرکت توسعه بینالملل ایران مال  در ادامه گفت: ایران مال یکی از پروژههای عظیم منطقه است و در برخی روزهای تعطیل بیش از 100 هزار بازدیدکننده دارد، این شرکت یک پروژه منحصربهفرد است که بیش از یکمیلیون و ۷۰۰ هزار متر وسعت دارد و کمتر از ۲۰ درصد آن فضای تجاری است.

ایران مال ۲۵۵ همت می ارزد

بمانیان افزود: پایه کارشناسیِ این پروژه را یکی از شرکتهای کارشناسی بزرگ و معتبر دنیا به نام KPMG بنا کرد. در سال ۹۵ این گروه کارشناسی پروژه را ارزیابی کردند و در آن دوره ۸ میلیارد لار با دلار ۳۵۰۰ تومان ارزشگذاری شد که معادل تومانی آن حدود ۲۸ هزار میلیارد تومان بود.

وی ادامه داد: به دلیل تحریمها و افزایش نرخ دلار، این مجموعه در شش ماه گذشته، ۲۵۵ هزار میلیارد تومان توسط کانون کارشناسان دادگستری ارزشگذاری شد.

»وآیند« مالک ۱۰۰ درصدی ایران مال

در ادامه شعبان مرادی، مدیر عامل بانک آینده گفتدر صورت‌ های مالی تلفیقی، بحث ایرانمال به صورت شفاف قید شده است و ۱۰۰درصد ایرانمال از سال ۹۷ به مالکیت بانک آینده تعلق دارد. مالکیت  بانکمرکزی هم در این خصوص، موضوعتی ندارد.

برای ایران مال برنامه داریم،حتی واگذاری

وی گفت: زمان سوددهی ایرانمال و بازگشت سرمایه برای بانک آینده کمتر از ۱۰ سال نخواهد بود و بانک، خود را به عنوان سرمایهگذار در این پروژه نمیبیند. زیرا برنامه بانکواگذاری ایرانمال است و دوره بازگشت سرمایه از محل واگذاری خواهد بود چرا که، قوانین رفع موانع تولید این اجازه را به ما نمیدهد که ایرانمال را نگهداریم. بازار ایران‌مال ماهانه ۲۰ میلیارد تومان درآمد دارد و فقط برند آن ۱.۵ همت می‌ارزد. 

واگذاری دارایی داریم

وی با اشاره به واگذاری برخی از اموال مازاد بانک گفت: در نظر داریم پروژه هایی را واگذار کنیم، ۴۹ درصد  از سهام مشهدمال متعلق به بانک آینده  و ارزش کارشناسی آن ۶۴ همت است. این پروژه حدود ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و به دنبال تامین مالی به جز  سپرده های بانک هستیم.

وی گفت: یکی از مهمترین برنامه های بانک توکنایز کردن دارایی های بانک است.

وی از عرضه دو صندوق املاک و مستغلات خبرداد و گفت: بخشی از دارایی بانک آینده، از طریق دو صندوق املاک و مستغلات در بورس عرضه خواهند شد.

تجدید ارزیابی ایران مال قدمی دیگر از »وآیند«

مرادی در مورد برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت: به زودی تجدید ارزیابی ایران مال را  انجام خواهیم داد و از این محل افزایش سرمایه می‌ دهیم.

وی با اشاره به اینکه هیئت مدیره بانک آینده،  از فروردین سال ۱۴۰۰، مهلت مقرر قانونیشان تمام شده است، پس از آن  مشکلاتی در بحث مالک واحد دامنگیر بانک آینده شد در خصوص برگزاری مجامع گفت: طی این مدت هر آنچه که توانستیم را در سامانه کدال افشا کردیم،  در مورد مجامع هم بحث تشخیص مالک واحد، اجازه نمیداد که مجامع و انتخاب هیئت مدیره را برگزار کنیمدر نهایت ۶ ماه پیش حق رای سهامدار حقوقی مالک واحد به وزرات امور اقتصاد و دارایی تنفیذ شد، البته بانک مرکزی تا الان اجازه برگزاری مجامع را به ما نداده است،  امیدواریم موضوع مالک واحد مشخص شود تا با مجوز  بانک مرکزی و  وزرات اقتصاد دارایی ، هم  تایید صلاحیت ها انجام شود و هم  مجامع را برگزار کنیم.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

این مطلب 1 نظر دارد.

  • مهرداد اسحقی
    مهرداد اسحقی

    خیلی خوب و کامل بود

    10 ماه پیش

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24