Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24 - مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور ۷۳.۳ درصد از سهامداران برگزار شد. مهدی کوهی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در  خصوص...

اخبار مجمع ذوب آهن اصفهان را اینجا بخوانید

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت ذوب آهن اصفهان با حضور ۷۳.۳ درصد از سهامداران برگزار شد. 

به گزارش خبرنگار بورس24 ، مجمع ذوب به دلیل زیان سودی تقسیم نکرد. 

مهدی کوهی مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در  خصوص عملکرد شرکت در سال گذشته و پروژه ها و اقدامات آتی  گفت:سهم ذوب آهن از تولید فولاد خام کشور ۹درصد و سهم شرکت از تولید تیرآهن کشور ۶۸درصد، شمش ۱۴درصد، میلگرد ۵درصد و ریل ۱۰۰درصد است.

وی گفت: سال گذشته،  یک میلیون و ۵۵۸هزار تن محصولات نورد شده، دو میلیون و ۶۰۰هزار تن شمش فولادی، دو میلیون و ۹۱۶هزار تن چدن مذاب و یک میلیون و ۳۱۰هزار تن کک مرطوب در ذوب تولید شده است.

وی گفت: در سال ۱۴۰۱ تولید محصول نهایی ذوب آهن اصفهان بالغ بر دو میلیون و ۵۲۰هزار و ۹۱۲ تن بوده‌  و سهم ذوب از فروش تیرآهن ۶۹.۹درصد و فروش تیرآهن و میلگرد ۴.۵درصد بوده است.

به گفته وی، در سال ۱۴۰۱ صادرات ۸۲۳هزار تن شمش، ۶۸هزار تن تیرآهن و ۱۱۵هزار تن میلگرد انجام شده ، به این ترتیب سهم ذوب آهن اصفهان از صادرات شمش کشور ۱۵.۴۵درصد، صادرات تیرآهن ۵۰درصد و صادرات میلگرد ۴.۷درصد بوده است.

مدیر عامل ذوب آهن اصفهان گفت: کاهش ۱۲۱هزار تنی خرید و مصرف زغالسنگ وارداتی، افزایش ۴۷هزار تنی تولید کک، افزایش ۱۴۸هزار تنی تولید چدن، افزایش ۱۷۲هزار تنی تولید شمش فولادی، افزایش ۱۹۲هزار تنی تولید آگلومره تولیدی، کاهش ۶۵هزار مگاواتی مصرف برق از شبکه سراسری و افزایش ۵۸هزار مگاواتی تولید برق داخل مجموعه از اقدامات شرکت برای پایداری تولید بوده است.

به گفته وی، یکی از برنامه‌های تحولی شرکت در سال ۱۴۰۲ این است که پروژه توسعه پلنت اکسیژن و LF1 و LF3 به اتمام برسد.احداث پروژه باتری دو و سرمایه‌گذاری‌ در پروژه‌های تأمین پایدار utility (پساب شهری و خط انتقال آب خلیج فارس) دیگر برنامه‌های تحولی ۱۴۰۲ است.

از تولیدات ریل چه خبر؟ 

به گفته وی، شرکت با محورهای میانه-تبریز ۱۵هزار تن، میانه-اردبیل ۱۳هزار و ۵۰۰ تن، همدان-سنندج ۲۲هزار و ۴۷۴ تن، رشت-انزلی ۷هزار و ۶۰۰ تن و بستان آباد-ائل گلی ۸هزار تن قرارداد ریلی فعال دارد. تا قبل از این قراردادها در حوزه ریل ۱۰۰هزار تن به راه‌آهن کشور تحویل داده شده است.

وی گفت: قرارگاه خاتم الانبیا تاکنون ۲۱هزار و ۷۰۰ تن ریل از ذوب خریداری کرده است و شرکت پیش‌بینی می‌کند در سال ۱۴۰۲ این عدد به ۱۰۰۰۰ تن برسد.با متروهای مشهد، اصفهان و تهران قراردادهایی منعقد شده و مترو تهران هم خریدی داشته است.

کوهی افزود: به دلیل پایین بودن حاشیه سود عملیاتی تولید فولاد به روش کوره بلندی، این نابسامانی در فضای کسب و کار شرکت موجب زیان شد.

وی گفت: محدودیت‌های صادراتی در ابتدای سال ۱۴۰۱ در شرایطی که قیمت‌های صادراتی در اوج قرار داشت، افزایش شدید نرخ حامل‌های انرژی و تغییر ۴۲۰۰ به ۲۸۵۰۰ شرکت را زیان‌ده کرد.

اورهال یک نیروگاه در برنامه ...

وی گفت: ذوب آهن از قبل نیروگاه ۲۴۰ مگاواتی دارد و برنامه اورهال و تعمیرات اساسی این نیروگاه در دستور کار شرکت است.

وی گفت: در بخش آب  در گذشته،  ۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری شده و ذوب آهن برنامه خط انتقال آب و تصفیه خانه مرکزی را در دستور کار دارد و استفاده حداکثری از گاز فرآیندی در اولویت ذوب آهن قرار دارد.

وی خاطر نشان کرد: صادرات بیش از ۱.۲۶۱.۰۰۰ تن انواع محصولات فولادی به بیش از ۲۵ کشور، صادرات به ۸ بازار صادراتی جدید مانند بلغارستان، سوریه، ارمنستان، گرجستان و ... و حفظ ۹۰درصد بازار صادراتی موجود نسبت به سال ۱۴۰۰ از دستاوردهای ذوب آهن است.

چالش های اصلی «ذوب»

به گفته وی،  خشکسالی و کمبود برق، کمبود زغالسنگ و مواد آهن‌دار، محدودیت‌های بازار جهانی، افزایش شدید قیمت‌های utility و شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت عمده‌ترین چالش‌های ۱۴۰۲ است.

به گفته وی، افزایش مداوم قیمت نهاده‌های تولید، کاهش قیمت جهانی فولاد، عدم وجود توازن در منافع و سود زنجیره تولید فولاد، کنترل دستوری قیمت محصولات، افزایش شدید قیمت قطعات و ماشین آلات مورد نیاز خط تولید، ورود معدنی‌ها به چرخه تولید فولاد کشور و تبدیل سنگ آهن درشت دانه پرعیار به کنسانتره توسط معادن از موانع پیش روی تولید در سال ۱۴۰۲ است.

کوهی گفت:  تولید ۲.۷۳۰.۰۰۰ تن محصول نهایی، تولید ۳.۰۰۰.۰۰۰ تن چدن مذاب، استخراج ۱.۰۰۰.۰۰۰ تن سنگ آهن از معدن ققنوس، افزایش ۳۰درصدی فروش صادراتی، افزایش ۴۴درصدی فروش داخلی و افزایش سهم محصولات با ارزش افزوده بالاتر از ۸.۳درصد در سال ۱۴۰۱ به ۱۴.۴درصد در سال ۱۴۰۲ محقق خواهد شد. 

به گفته وی، باز مهندسی استراتژی‌های فروش و توسعه بازار، افزایش سرمایه، تأمین پایدار مواد اولیه (کک، زغالسنگ، سنگ آهن و ...)، مولد سازی دارایی‌های راکد و منجمد و کاهش ضایعات و بهینه‌سازی ضرایب مصرف مواد اولیه دیگر برنامه‌های تحولی ۱۴۰۲ است.

وی در پاسخ به این سوال سهامدار که چرا   نوویرا  به عنوان بازار گردان سهم تغییر کرد گفت: شرکت صباگستر نفت و گاز تأمین در مجموعه شستا بوده و برای هم‌افزایی  و حمایت بیشتر از سهم، این تغییر انجام شده  است.  

مدیر عامل شرکت ذوب آهن اصفهان در خصوص برنامه افزایش سرمایه شرکت گفت:  سرمایه شرکت در دو مقطع است که در سال گذشته مرحله اول با مجوز ۹۰۰ میلیاردی از طریق شستا و صدر تأمین انجام شد و مرحله بعدی هم در دستور کار است.

تجدید داریم از زمین 

به گفته وی، تجدید ارزیابی از محل تجهیزات به واسطه هزینه استهلاکی که برای شرکت ایجاد می‌کند، به صرفه و صلاح شرکت نیست، اما تجدید ارزیابی از محل زمین این مشکلات را ندارد و برای اصلاح ساختار سرمایه شرکت هم مفید بوده که در ذوب آهن این مسئله در حال بررسی است. موضوعی که وجود دارد، این است که بین مبادی‌های حرفه‌ای کشور (جامعه حسابداران رسمی و سازمان حسابرسی) اختلاف نظری وجود دارد که باید به‌ صورت شفاف، تعیین تکلیف شود. 

کوهی گفت:  برای تجدید ارزیابی به سراغ زمین واجد شرایط می‌رویم و بعد از آن گزارش توجیهی را تهیه می‌کنیم و بستگی به تصمیم سهامدار عمده دارد.

از پروژه کک ۲ چه خبر؟ 

مدیر واحد کک سازی ذوب آهن، در خصوص جزییات  پروژه کک‌سازی ۲ گفت:  این پروژه  برای  به صفر رساندن  واردات کک حایز اهمیت است.   سال گذشته و پس  از برگزاری مناقصه، قرارداد  این پروژه منعقد شد. پیش پرداخت قرارداد پرداخت و پیمانکار خارجی در حال ارسال تجهیزات از جمله آجرنسوز بوده که یک پارت آن در بندر و گمرک در حال ترخیص است ،این پروژه ۳۰ماهه است و به پیمانکار خارجی گفته این  باید دو ماه زودتر، یعنی ۲۸ماهه پروژه به اتمام برسد.

کوهی گفت: ذوب آهن از محل سلب حق تقدم  با مطالبات سهامداران افزایش سرمایه می‌دهدتا حداقل ۵ همت سرمایه در گردش وارد شرکت شود.

از قیمت گذاری دستوری خارج می‌ شویم اگر...

به گفته وی، ما برای خرید نهاده های تولید یا باید از طریق  بورس کالا  و یا مزایده  اقدام کنیم که قیمت ها در هر دو صورت قیمت ها افزایشی است و با نرخ ارز و تورم وابستگی شدید دارد. کنترل دستوری قیمت ها دو راه دارد یا باید محصولات سنتی را تولید کرده و محدودیت های  ستاد تنظیم بازار  را داشته باشیم و یا از فضای تولید سنتی فاصله بگیریم. بنا داریم  تا پایان سال، ۴۰درصد محصولات شرکت  غیر سنتی و غیر ستاد تنظیم بازار باشد .

مصوبات مجمع

مجمع ذوب آهن اصفهان به دلیل زیان‌ده بودن شرکت، سودی تقسیم نشد. روزنامه اطلاعات به عنوان روزنامه کثیرالانتشار انتخاب شد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24