Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: از طرح توسعه جدید نطرین خبر دارید؟ شرکت عطرین‌نخ قم (نماد نطرین) در صنعت نساجی فعال بوده و به تولید انواع نخ های یکسره (فیلامنتی) پلی استر تابیده می پردازد. همان طور که می دانید، پس از غذا، منسوجات (پوشاک) اولویت دوم نیاز بشر می باشد.

تار و پود «نطرین» محکم‌‌تر می‌شود ؛ رونمایی از طرح توسعه با قابلیت افزایش سه برابری سود

بورس24 : شرکت عطرین‌نخ قم (نماد نطرین) در صنعت نساجی فعال بوده و به تولید انواع نخ های یکسره (فیلامنتی) پلی استر تابیده می پردازد. همان طور که می دانید، پس از غذا، منسوجات (پوشاک) اولویت دوم نیاز بشر می باشد. این صنعت از سه بخش اصلی تبدیل مواد اولیه به الیاف یا نخ، تبدیل نخ به پارچه و تبدیل پارچه به منسوجات به خصوص پوشاک تشکیل شده است. شرکت عطرین‌نخ قم به جهت دارا بودن تکنولوژی روز و ماشین‌آلات پیشرفته (آلمانی، فرانسوی، سویسی، ایتالیایی)، یکی از خوشنام‌ترین برندهای فعال در بازار نخ شناخته می‌شود.

عایدی هر سهم سهامداران این شرکت در دوره مالی 1401، به ازای هر سهم 358 ریال محاسبه شده است. سرمایه ثبت شده شرکت طی دو سال گذشته تغییری نداشته و مبلغ 775 میلیارد ریال است.

در این دوره، درآمدهای عملیاتی (Operating Income)  شرکت با رشد 84% از 1.632 به تقریبا 3.000 میلیارد ریال رسیده است. علاوه بر آن سود ناخالص (Gross Profit) واحد تجاری نیز با افزایش 119 میلیارد ریالی نسبت به مقطع مقایسه‌ای، از 492 به 612 میلیارد ریال رسیده است. گفتنی است که حاشیه سود ناخالص (Gross Margin) شرکت در دوره 1401 ، 20% محاسبه شده است.

تغییرات سود ناخالص در سنوات گذشته به شرح زیر است:

 ت
افزایش تنوع محصولات، تمایز بیشتر در بازار، اندیشه صادرات، افزایش میزان تولید و به تبع آن افزایش سود شرکت و سهامداران محترم، هیئتمدیره شرکت را بر آن داشت که در خصوص طرح توسعه شرکت مطالعات عمیق و دقیقی را در سال ۱۴۰۱ کلید بزنند‌.

پس از تشریک مساعی، برگزاری جلسات متعدد در سطوح مختلف مدیریت و کارشناسی و مطالعات تخصصی از سه منظر فنی، بازار و مالی، سرانجام نخ‌های تکسچره ( DTY ) به عنوان یکی از پرمصرف‌ترین نخ‌های یکسره پلی‌استر (با سهمی بالای ۵۰ درصد در سبد مصرف نخ‌های فیلامنتی پلی‌استر در صنایع پایین‌دستی) کاندیدای طرح توسعه شرکت شدند.

به منظور نزدیکتر شدن ویژگی‌های الیاف مصنوعی به الیاف طبیعی و مناسب ساختن فیلامنت‌های مصنوعی برای تولید منسوجات، از روش‌های مختلفی استفاده می‌شود که یکی از رایج‌ترین آنها روش تکسچرایزینگ است که طی آن نخ  DTY (DRAW TEXTURED YARN)‌ به روش تاب مجازی تولید می‌شود. ‌نخ DTY در چهار گروه اصلی اینتر مینگل، کومینگل، ساده و تابیده در بافندگی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به منظور اجرای طرح توسعه شرکت، خرید سه ماشین تکسچرایزینگ با تکنولوژی روز OERLIKON BARMAG آلمان  در هیئت‌مدیره شرکت تصویب  و پس از مذاکرات خارجی، ماشینآلات مربوطه حدود ۷۰۰ پوزیشن جهت خرید انتخاب شده‌اند.

خ

با نصب و راه‌اندازی ماشین‌آلات فوق پیش‌بینی می‌شود، مقدار وزنی فروش این طرح به طور متوسط ماهیانه حدود ۵۰۰ تن و میزان ریالی فروش به طور متوسط ماهیانه حدود 450 میلیارد ریال افزایش یابد و انواع نخ‌های DTY نرمال، میکرو، ملانژ و صفرتاب به سبد محصولات شرکت اضافه و ورود به بازارهای جدید در صنایع پایین‌دستی از جمله بازار پوشاک، پتو، فرش، دستکش، پارچه‌های فاستونی، پارچه‌های لباس ورزشی، گردباف، پارچه‌های شانل و پرده‌ای، محقق شده و دایره مصارف نخ‌های تولیدی شرکت عطرین وسعت بیشتری پیدا کند.

از جمله تولیدات دیگر ماشینآلات فوق می‌توان به انواع نخ‌های لاکرا اشاره کرد که در تولید پارچه‌های البسه مردانه و زنانه، لباس زیر، جوراب و انواع پارچه جین و توری استفاده می‌شوند.

ه

از نقاط قوت ماشین‌آلات فوق تنوع بسیار زیاد در تولیدات است به طوری‌که در طرح کنونی بیش از ۲۰ نوع نخ در برنامه تولید  قرار خواهد گرفت که با توجه به انعطاف‌پذیری وتوانایی بالای ماشین‌آلات،  تا سه برابر تعداد کنونی از نظر تنوع (‌حسب تقاضای بازار و توجیه اقتصادی)‌  امکان تولید انواع نخ تکسچره و لاکرا وجود دارد.

شایان ذکر است انتخاب ماشین‌آلات، به گونه‌ای هوشمندانه از بهترین برند روز اروپایی و با در نظر گرفتن الزامات سخت افزاری و نرم افزاری جهت نولید محصولات واردات محور و با مشخصه فنی خاص انجام شده است.

خ

در دوره مالی  1402 واحد تجاری با هدف متنوع‌سازی و گسترش سبد محصولات و نهایتا  افزایش سود خود اقدام به خرید سه ماشین تکسچرایزینگ (مبدل نخ POY  به DTY)  کرده است. پس از بهره‌برداری کامل از این ماشین‌آلات، حداقل 20 نوع محصول جدید (انواع نخ‌های تکسچره (DTY) ولاکرا در ظرافت و رنگ‌های مختلف)، به سبد محصولات شرکت اضافه خواهد شد. (ماشین اول: حداقل چهار نوع محصول، ماشین‌های دوم و سوم: حداقل 16 نوع محصول) و پیش بینی می شود زمان بهره‌برداری از ماشین‌ها در زمستان 1402 انجام گیرد.

لازم به ذکر است که مجموع سرمایه‌گذاری ثابت در این طرح توسعه، حدود 1.000 میلیارد ریال و همچنین جهت سرمایه در گردش مبلغ 1.000 ریال دیگر برآورد شده است که شرکت قصد دارد با تامین مالی از طریق بانک یا انتشار اوراق بدهی این مبلغ را تامین کند. پس از بهره‌برداری کامل ماشین‌آلات افزایش تولید حدود 6000 تن در سال پیش‌بینی می‌شود. (افزایش ظرفیت تولید و فروش به 500 تن ماهیانه). بر اساس برآوردهای اولیه، درآمد عملیاتی و سود ناخالص شرکت از محل این طرح توسعه پس از اجرای این طرح توسعه سالیانه به ترتیب حدوداً به میزان 6.000 میلیارد ریال و 750 میلیارد ریال بیشتر خواهد شد. (سود  ناخالص دوره جاری: 611 میلیارد ریال  بوده است)

ماحصل فعالیت‌های عملیاتی این بنگاه اقتصادی در دوره 1401 ، سود عملیاتی 550 میلیارد ریالی بوده که نسبت به مقطع مشابه بیانگر رشد  114 میلیارد ریالی است (سود عملیاتی دوره 1400: 435  میلیارد ریال). گفتنی است که در این مدت به ازای هر 100 ریال درآمد عملیاتی، 18 ریال سود عملیاتی کسب شده است (Operating Margin).

در این دوره ، به ازای هر 100 ریال دارایی به کار گرفته شده در عملیات اصلی این مجموعه تولیدی ، 56 ریال سود عملیاتی عاید شرکت شده است (ROCE). این نسبت در مقایسه با دوره 1400 ، 18% بهبود یافته است (نسبت مذکور برای دوره 1400: 47 ریال). روند تغییرات سود عملیاتی در سنوات گذشته به شرح زیر است:

ن

مدیریت واحد تجاری شرایط تورمی اقتصاد کشور را فرصتی طلایی جهت تزریق منابع مالی ارزان قیمت به ساختار سرمایه شرکت با هدف تامین مالی طرح‌های توسعه در دست اجرا برشمرده و در دوره 1401 همانند دوره قبلی، اقدام به اخذ تسهیلات بانکی به میزان 1.812 میلیارد ریال با نرخ 18% کرده است. ( مانده تسهیلات در پایان سال 1401 1.344 میلیارد ریال بوده است ).در انتهای اسفند 1401 ، 83% بدهی‌های جاری شرکت را تسهیلات بانکی تشکیل داده و مانده این سرفصل 1.340 میلیارد ریال گزارش شده است. شایان ذکر است که ریسک ناشی از عدم پرداخت هزینه مالی نیز به خوبی توسط مدیریت پیش‌بینی و کنترل شده؛ به گونه‌ای که هزینه مالی دوره 1401 تنها معادل 9% درآمد عملیاتی بوده است.

ارقام مندرج در صورت جریانات نقدی از بهبود چشمگیر وضعیت نقدینگی شرکت حکایت دارند. بسیاری از سرمایه‌گذاران سازمانی و حقیقی اهمیت ویژه‌ای برای سرفصل "وجوه نقد عملیاتی" قائل هستند؛ چرا که مدیریت کسب و کار به این سرفصل گره خورده است. در دوره 1401، وجوه نقد عملیاتی شرکت نطرین با ثبت جهش تقریبا دو برابری به 502 میلیارد ریال رسیده است. نمایان شدن رقم مثبت 502 میلیارد ریال در صورت جریان وجوه نقد، نگرانی از بابت ریسک‌های مالی بیزینس برای سهامداران باقی نمی‌گذارد.

دارایی‌های مشهود هر مجموعه تولیدی بدون‌شک مهمترین فاکتور تداوم و توسعه عملیات آن مجموعه در نظر گرفته می‌شود. تیم مدیریتی نطرین نیز نگاه ویژه‌ای به این دارایی‌ها داشته و در دوره 1401 ، 112 میلیارد ریال معادل 41% سود خالص دوره را در دارایی‌های مشهود سرمایه‌گذاری کرده است.

واحد مالی شرکت برای دوره 1401، ذخیره مالیاتی (Tax Provision) معادل 40 میلیارد ریال در نظر گرفته است. با عنایت به رقم مالیات برآوردی، عملکرد واحد تجاری در دوره 1401 به سود خالص 277 میلیارد ریالی ختم شده که نسبت به مقطع مقایسه‌ای، 52 میلیارد ریال افزایش را نشان می‌دهد. توجه فرمایید که در این دوره، عایدی عملیاتی هر سهم با افزایش 38% از 450 ریال دوره 1400 به 620 ریال رسیده است.

آنالیز تولید و فروش و سود:

1-تولید: تناژ تولیدی شرکت در دوره 1401، 3.620 تن گزارش شده است. بودجه عملیاتی دوره 1402 با فرض تولید و فروش (بدون درنظر گرفتن طرح توسعه) حدود 3500 تن نخ تهیه شده است و حال برای کارکرد یک سال کامل طرح توسعه نخ تکسچره با نرخ امروز پیش‌بینی تولید حدودا 6.000 تن برای طرح توسعه و مجموعا 9.500 تن برای کل شرکت شامل طرح تابندگی قبلی و تکسچره جدید خواهیم بود که این عدد رشد حدودا 3 برابری نسبت به سال 1401 را نشان می‌دهد.

2-فروش:  در دوره 1401 تقریبا 3.000 میلیارد ریال درآمد از محل فروش محصولات (انواع نخ) عاید شرکت شده است. با احتساب تورم انتظاری پیش‌بینی می‌گردد بدون در نظر گرفتن طرح توسعه شاهد افزایش 1.000 میلیارد ریالی درآمد عملیاتی و شناسایی 4.000 میلیارد ریال درآمد برای دوره 1402 خواهیم بود و حال برای کارکرد یک سال کامل طرح توسعه نخ تکسچره با نرخ امروز پیش‌بینی فروش حدودا 6.000 میلیارد ریالی برای طرح توسعه و مجموعا 10.000 میلیارد ریال برای کل شرکت شامل طرح تابندگی قبلی و تکسچره جدید خواهیم بود که این عدد رشد بیش 3 برابری نسبت به سال 1401 را نشان می‌دهد.

3-سود: سود ناخالص دوره 1402 نیز  بدون در نظر گرفتن طرح توسعه حدود 750 میلیارد ریال برآورد شده که با توجه به عملکرد فراتر از انتظار شرکت در فصل بهار، شرکت قابلیت سودسازی به مراتب بیشتری داشته و بی‌شک اهالی بازار سرمایه با انتشار گزارشات فصل‌های آتی این شرکت خوشنود خواهند شد؛ و حال برای کارکرد یک سال کامل طرح توسعه نخ تکسچره با نرخ امروز پیش‌بینی سود ناخالص حدودا 750 میلیارد ریالی برای طرح توسعه و مجموعا 1.500 میلیارد ریال برای کل شرکت شامل طرح تابندگی قبلی و تکسچره جدید خواهیم بود.

در تاریخ نگارش این مقاله، اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی: 9.860 ریال
ارزش بازار: 7.641 میلیارد ریال
نسبت p/s: 2.35
بازدهی از ابتدای اسفندماه: 53%
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم به منطقه حمایتی بسیار معتبری رسیده است. به جهت تلاقی فیبو 38% ، میانگین متحرک بلندمدت 100 روزه در این منطقه، بسیاری از معامله‌گران محدوده قیمتی 10.000 ریال تومان را سطحی پر پتانسیل جهت بازگشت قیمت در نظر می‌گیرند. در صورت ادامه روند صعودی، نخستین مقاومت در سر راه سهم، سقف قبلی یعنی 13.500 ریال است.

ن

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24