Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت شیراز امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

مجمع «شراز» 2940 ریال سود تقسیم کرد

بورس24 : مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت شیراز امروز با حضور اکثریت سهامداران تشکیل شد.

این مجمع 2940 ریال سود به ازای هر سهم تقسیم کرد.

خبر تکمیلی...

جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پالایش نفت شیراز با حضور اکثریت سهامداران، اعضای هیئت مدیره، مدیرعامل، نماینده سازمان بورس و بازرس قانونی برگزار شد.

رشد 54 درصدی فروش در شراز

در ابتدای این جلسه مدیرعامل شرکت گزارشی از هیئت مدیره را قرائت کرد و بیان داشت: فروش شرکت 54 درصد در سال 1401 نسبت به 1400 افزایش داشته است. بخشی از آن مربوط به تسعیر ارز است. همچنین شاهد رشد بهای تمام شده شرکت  به میزان 53 درصد در سال 401 بوده ایم.

وی افزود: سود خالص پالایشگاه 61 درصد رشد داشته است. همچنین پروژه گازوئیل شرکت پیشرفت خوبی داشته و کیفی سازی بنزین و گازوئیل و تبدیل آن ها به یورو 5 به زودی اجرایی خواهد شد.

وی گفت: پروژه تعمیر کیفی نفت کوره در بودجه 402 گنجانده شده ضمن اینکه  پروژه تامین برق نیز مورد توجه است.

برداشته شدن تخفیف نفت خام طرح‌های توسعه را با مشکل مواجه می‌کند

رئیس مجمع با اظهار نگرانی گفت: قرار بر این است که قیمت نفت خام براساس قیمت نفت صادراتی باشد اگر تخفیف نرخ خوراک برداشته شود طرح توسعه پالایشگاه ها به مشکل میخورد ما آن را از طریق مراجع ذی صلاح پیگیری خواهیم کرد. ضمن اینکه ابهام این موارد در پالایشگاه ها و سایر موارد در شرکت های تولیدی وضعیت بازار سرمایه را این چنین کرده است.

در ادامه مدیرعامل شراز بیان داشت: پالایشگاه شیراز با روزانه 60 هزار بشکه، 3 درصد ظرفیت پالایش کشور را در دست دارد این میزان  تأمین‌کننده 37 درصد از مصرف سوخت استان فارس است. همچنین با توجه به رشد مصرف سوخت در کشور نیاز به سرمایه‌گذاری و افزایش ظرفیت داریم که تلاش می کنیم با تأمین اعتبار، برنامه‌های مربوطه را سریعا اجرایی کنیم.

اضافه شدن سه فرآورده به سبد شراز

وی خبر داد: در سال آینده محصول خوراک LAB و برش‌های لوبکات سبک و سنگین را به سبد فرآورده‌های ویژه خود اضافه خواهیم کرد، ضمن اینکه پروژه‌های کیفی‌سازی شرکت پیشرفت خوبی دارند و به نظر می رسد پالایشگاه شیراز، اولین پالایشگاهی باشد که از قانون تنفس خوراک برنامه توسعه استفاده خواهد کرد و همین موضوع ظرفیت خوبی برای طرح‌های توسعه بعدی ایجاد خواهد کرد.

وی خبر داد: پروژه گوگردزدایی از گازوییل با درصد پیشرفت 64 درصدی در آذر ماه 1403 به بهره برداری می رسد همچنین افزایش ظرفیت اولیه در بخش اتمسفر از 40 هزار به 60 هزار بشکه اتفاق افتاده بود اما شاهد عدم تعادل با بخش تقطیر خلاء بودیم. شرکت تلاش کرد در اورهال امسال با ایجاد تغییراتی که در واحد خلاء ایجاد شد، تست موفقیت آمیز صورت گرفت و توانستیم کل ته مانده تقطیر اتمسفریک را در تقطیر خلاء جذب کنیم که باعث صرفه‌جویی در احداث برج خلاء جدید نیز خواهد شد.

در ادامه بازرس قانونی گزارش خود را قرائت کرد و رئیس مجمع دستورات لازم را به شرکت در خصوص بندهای حسابرسی داد.

دلیل انحراف از پروژه ها چیست؟

پس از آن مدیرعامل شرکت در پاسخ به سوال سهامداران در خصوص جذب HVGO گفت: شرکت در حال رایزنی با شرکت‌های دانش بنیان است تا بتواند به راهکاری برای جذب HVGO در واحد آیزوماکس برسد، با این موضوع ما به نفت کوره زیر 10 درصد خواهیم رسید ما فکر میکنیم در نهایت از محل این پروژه، سالانه 18 میلیون دلار سود به شرکت برسد.

وی همچنین دلیل انحراف از پروژه ها را چنین پاسخ داد: دلیل انحراف پروژه‌ها از برنامه به دلیل موضوع تحریم ها مربوط است چرا که هم نقل و انتقال پول مشکل دار شده و هم مشکلات فنی داریم. این مسائل برای تمام شرکت ها مشکل ایجاد کرده اما اگر بخواهیم شرایط با دیگران مقایسه کنیم پروژه های پالایش شیراز پیشرفت خوبی داشته است.

وی در مورد مشکلات و حواشی شرکت با نفت پاسارگاد گفت: نفت پاسارگاد واحدی از پالایشگاه بوده که تفکیک شده است در بخشی هایی مانند یوتیلیتی هنوز با هم ارتباط داریم. ما معتقدیم این شرکت یا باید نرخ‌های مورد نظر ما را را بپذیرد یا از سایرین اقدام به تامین یوتیلیتی نماید؛ متاسفانه این شرکت نسبت به پذیرش این موضوع مقاومت کرده و قرارداد جدید را امضا نمی کنند.از طرف دیگر بنا به دستور نهادهای مختلف نمی توانیم یوتیلیتی نفت پاسارگاد را قطع کنیم.

رئیس مجمع در این مورد به شرکت دستور داد ظرف مدت سه ماه، ابعاد فنی، اقتصادی و حقوقی موضوع را بررسی و نسبت به اقدام حقوقی و در صورت لزوم قطع یوتیلیتی نفت پاسارگاد اقدام کند.

زیان فروش بنزین چگونه رفع می شود؟

مدیرعامل پالایش نفت شیراز در مورد زیان فروش بنزین به سهامداران گفت: دلیل زیان فروش بنزین در سال گذشته به بروز مشکل در مبدل‌های واحد و عدم همکاری تامین‌کننده اصلی مربوط بود، در این دوره شرکت اختیار فروش نفتا نداشت و ملزم به تولید و تحویل بنزین به پالایش و پخش بود به همین دلیل برای جلوگیری از توقف تولید و با وجود مصرف مقدار بالای MTBE، تولید بنزین را ادامه دادیم، در حال حاضر با تلاش متخصصان شرکت، این مشکل رفع شده و مصرف MTBE به صفر رسیده است و حتی شرکت خریدهای بعدی آن هم لغو کرده و قراردادی بابت فروش جدید بسته نشده است.

در پایان نیز به ازای هر سهم 2,940 ریال سود بین سهامداران تقسیم شد و این موضوع به تصویب مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت رسید.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24