Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: از صنعت پرداخت الکترونیک به عنوان شریان های اقتصاد یاد می شود ، چرا که الزام انجام بسیاری از تبادلات اقتصادی ، گردش وجوه نقد بین حساب های بانکی طرفین است.

فاصله معنادار «پی پاد» با رقبا

بورس24 : از صنعت پرداخت الکترونیک به عنوان شریان های اقتصاد یاد می شود ، چرا که الزام انجام بسیاری از تبادلات اقتصادی ، گردش وجوه نقد بین حساب های بانکی طرفین است. در دوره مالی 1401 ، ارزش مجموع تراکنش های انجام شده توسط شرکت های فعال در این صنعت با رشد 30% نسبت به سال قبلی به 92.656 هزار میلیارد تومان رسیده که از رشد سریع این صنعت در کنار پیشرفت تکنولوژی حکایت دارد. تراکنش های مالی در این صنعت که عموما شامل خرید کالا و خدمات ، پرداخت قبوض و خرید شارژ و مانده گیری حساب بوده بر بستر اینترنت ، موبایل و کارتخوان های فروشگاهی صورت می گیرد و در این بین ، کارتخوان های فروشگاهی با سهم تقریبا 86%  ، بیشترین سهم ارزش تراکنش ها را به خود اختصاص داده است.

پرداخت الکترونیک پاسارگاد از طلایه داران صنعت PSP ( Payment Service Provider  ) بوده که با سرمایه اسمی 300 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 52 هزار میلیارد تومان دارد. معاملات سهم در اواخر فروردین 1402 در بازار دوم بورس اوراق بهاردار پس از عرضه اولیه در قیمت 550 تومان آغاز شد و این نماد خوش آتیه صنعت پرداخت در مدت زمان کمتر از دو ماه با ثبت بازدهی تقریبا 350% ، جواب اعتماد بازار سرمایه را به نحو احسن داد. شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات پاسارگاد آریان (فناپ) واقع در پارک فناوری پردیس با در اختیار داشتن بخش عمده سهام شرکت ( تقریبا 53% ) ، نقش بسیار مهمی در پی ریزی سیاست های اجرایی و کنترلی این غول پرداخت دارد. لازم به ذکر است که 49% از سهام هلدینگ فناپ تحت مالکیت بانک پاسارگاد است.

بررسی شاخص های عملکردی تیر ماه منتشر شده توسط شاپرک ، گویای جایگاه تثبیت شده این شرکت در بین بزرگان صنعت پرداخت است. همانطور که در ابتدای گزارش ذکر شد ، بخش اعظم تراکنش های مالی صنعت ،  تقریبا 86% ، در بستر کارتخوان های فروشگاهی انجام می شود.  چنین آماری خبری بسیار خوب برای سهامداران پی پاد تلقی شده و از پتانسیل سود آوری بالای این تازه وارد بازار سرمایه خبر می دهد ؛ چرا که مدیریت این غول پرداخت طی سنوات گذشته سرمایه گذاری های هوشمندانه ای در این شیوه پرداخت یعنی کارتخوان انجام داده و با در اختیار داشتن تقریبا 20% کارتخوان های فعال در کشور ، فاصله معناداری با رقبای خود ایجاد کرده است. به گونه ای که در بسیاری از استان های کشور نظیر تهران ، خراسان رضوی ، آذربایجان شرقی و غربی ، اصفهان ، البرز ، خوزستان ، فارس ، قم ، قزوین ، گیلان ، مازندران ، لرستان ، کرمان ، کرمانشاه ، همدان و ... این شرکت به لحاظ تعداد کارتخوان های فروشگاهی حرف اول را در صنعت می زند.

در تیر ماه 1402 ، مجموعا 970 هزار میلیارد تومان تراکنش در بستر شبکه شاپرک انجام شده که پرداخت الکترونیک پاسارگاد سهم تقریبا 11% از این تراکنش ها داشته و از این حیث ، در بین پنج شرکت نخست صنعت قرار گرفته است.

گفتنی است که در تیر ماه 1402 ، از مجموع تراکنش های کارتخوان های فعال در سراسر کشور ، تقریبا 12.10% سهم شرکت پرداخت الکترونیک پاسارگاد بوده و این دستاورد عملیاتی شرکت را در بین سه شرکت برتر صنعت قرار داده است.

تدوین استراتژی و کنترل های عملیاتی اثربخش ، امری حیاتی به منظور کاهش تعداد خطاهای تراکنش ها است ؛ چرا که در این صنعت ، اعتماد مصرف کننده در این صنعت حرف اول را می زند. بر خلاف بسیاری از واحد های فعال در صنعت ، سیستم عملیاتی پی پاد کارآمدی بالایی از خود نشان داده و در تیر ماه 1402 در بین 5 شرکت برتر از نظر سلامت شبکه پرداخت قرار گرفته است. این امر گواه تخصیص اقتصادی و به صرفه منابع مالی و عملیاتی و سرمایه گذاری های بهینه تیم مدیریتی است که با هدف تداوم و گسترش فعالیت های بیزینس صورت گرفته و در گذر زمان ، به دنبال افزایش اعتماد مصرف کننده و دامنه فعالیت های عملیاتی شرکت ، افزایش ارزش شرکت و در نتیجه ثروت سهامداران را به دنبال خواهد داشت.

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:

قیمت پایانی : 17.470 ریال    
ارزش بازار : 52.410 میلیارد

نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:

نمودار سهم برای مدت تقریبا دو ماه در درون کانال میان مدت اطلاحی در حرکت بوده و همانطور که در تحلیل قبلی گفته شد ، به منطقه حمایتی 1.500 تومان واکنش مثبتی نشان داد. در جلسه معاملاتی روز چهارشنبه مورخه 18/05/1402 ، سهم طی حرکتی پرقدرت از درون کانال اصلاحی خارج شده و تثبیت سهم بالای سقف کانال ، سیگنال بسیار مثبتی برای ورود به تلقی می شود.

در سناریو صعودی ، پیش بینی می شود که سهم برای مدتی در منطقه 2.000 تومان درجا بزند ، چرا که بسیاری از معامله گران در این منطقه اقدام به سیو سود خواهند کرد.

شس

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24