Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: در مجموعه های آروماتیکی ، محصول پارازایلین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و میزان تولید این محصول ، به عنوان شاخصی برای رده بندی شرکت ها استفاده می شود.

چرا سهم خواب ها «نوری» می خرند!؟

بورس24 : در مجموعه های آروماتیکی ، محصول پارازایلین از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار بوده و میزان تولید این محصول ، به عنوان شاخصی برای رده بندی شرکت ها استفاده می شود. پتروشیمی نوری از آن دست شرکت ها بوده که یکه تازی خود را علاوه بر بازار داخل ، به بازار های خاورمیانه نیز کشیده است. این واحد پتروشیمی با ظرفیت تولید 750 هزار تن پارازایلین در سال بزرگترین واحد آروماتیکی خاورمیانه پس از شرکت تولید مواد آروماتیک کویت ) با ظرفیت 820 هزار تن پارازایلین) است. ظرفیت اسمی تولید این واحد پتروشیمی 4.480 هزار تن محصول در سال بوده و این امر ایستادن شرکت در جایگاه نخست صنعت آروماتیک ایران را رقم زده است.

سبد محصولات شرکت از پارازایلین ، ارتوزایلین ، بنزن ، برش سنگین و سبک ، رافینیت ، آروماتیک سنگین ، گاز مایع و برش پنتان تشکیل شده است. شایان ذکر است که این واحد پتروشیمی با در اختیار داشتن تقریبا 80% سهم بازار داخلی محصول پارازایلین ، بازیگر اصلی این بازار محسوب می شود. همچنین این پیشرو صنعت آروماتیک ، تنها عرضه کننده محصولات ارتوزایلین و آروماتیک های سنگین در بورس کالا است ؛ فلذا 100% این بازار تحت کنترل پتروشیمی نوری است. پس از تامین نیاز بازار داخل ، محموله های صادراتی شرکت از طریق بازوی بازرگانی شرکت مادر ، روانه بازار های بین المللی نظیر چین ، هند ، سنگاپور ، امارات ، عمان و تایوان می شود. خبر مهم آن است که در آینده نه چندان دور ، بلاشک شاهد گسترش چشمگیر بازار های هدف صادراتی و در نتیجه افزایش درآمد صادراتی این غول آروماتیکی خواهیم بود ، چرا که بازوی بازرگانی و فروش هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس یعنی شرکت تجارت صنعت اقدام به تاسیس دفاتر بین المللی در کشور های مختلف کرده است. علاوه بر آن مدیریت شرکت پیگیری جدی تاسیس واحد لجستیک را در دستور کار دارد و پس از بهره برداری از این واحد ،  شرکت قادر به فروش محصولات خود در قالب قرارداد های  CFR  نیز خواهد بود.

توسعه سبد محصولات اصل ناگریز بقا در هر بازاری است ، مفهومی که تیم مدیریتی این لیدر صنعت آروماتیک به خوبی آن را درک کرده و اقدام به اجرای چندین پروژه از قبیل تفکیک محصول برش سبک و شیرین سازی محصول برش سنگین در راستای توسعه سبد محصولات کرده است. اقدامی که در گذر زمان ، نه تنها جایگاه شرکت را در بازار تثبیت خواهد کرد ؛ بلکه افزایش ارزش شرکت و در نهایت افزایش ثروت سهامداران را به دنبال خواهد داشت.

این غول آروماتیکی با سرمایه اسمی 900 میلیاردی ، مارکت کپی به ارزش 1.103.400 میلیارد داشته و شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با دارا بودن تقریبا 69% سهام شرکت، نقش کلیدی در تعیین راهبرد های عملیاتی و مالی این واحد تجاری دارد.

از جمله مزیت های رقابتی این طلایه دار صنعت آروماتیک می توان به زیرساخت های قوی صادراتی ، دسترسی آسان به منابع خوراک ( میعانات گازی از فاز های پارس جنوبی  و بنزین پیرولیز از پتروشیمی جم ) ، کیفیت بالای محصولات شرکت و بهره مندی از معافیت و تسهیلات منطقه اقتصادی پارس اشاره کرد.

شایان ذکر است که با توجه به نوسانات شدید ارزی ، در صورت های مالی بسیاری از واحد های بورسی ، شاهد رخ نمایی مبالغ هنگفتی تحت عنوان زیان ناشی از تسعیر بدهی های ارزی هستیم. عیار تیم مدیریتی پتروشیمی نوری آنجایی عیان می شود که در صورت های مالی این یکه تاز صنعت آروماتیک هیچ گونه بدهی ارزی مشاهده نمی شود ؛ فلذا خیال سهامداران شرکت از بابت زیان ناشی از تسعیر بدهی های ارزی راحت است.

در خطوط تولیدی شرکت در بهار 1402 شاهد ثبت عملکردی فراتر از انتظار بودیم و در حالیکه بودجه عملیاتی سه ماهه بر اساس تولید 1.14 میلیون تن محصول تهیه شده بود ، تولید 1.27 میلیون تن محصول از پوشش 112% بودجه تولیدی حکایت دارد.
از دارایی های ثابت هر مجموعه تولیدی به عنوان قلب تپنده آن یاد می شود و می توان گفت که اساسی ترین غایت هر تیم مدیریتی ، یعنی حفظ بقا و توسعه فعالیت های عملیاتی بیزینس تنها در صورت سرمایه گذاری هوشمندانه و به کارگیری بهینه جریانات نقدی و سوق دادن سود خالص به سمت دارایی های مولد قابل دستیابی است. خوشبختانه تیم مدیریتی پتروشیمی نوری کارنامه درخشانی در این زمینه ثبت کرده و وضعیت فعلی این واحد پتروشیمی نمایانگر سرمایه گذاری های انجام شده در سنوات گذشته است. در بهار 1402 ، مدیریت واحد تجاری 420 میلیارد تومان معادل 15% سود خالص فصل را به منظور تحصیل دارایی های ثابت سرمایه گذاری کرده است ؛ اقدامی که در گذر زمان ، سب افزایش ارزش شرکت شده و بازدهی قابل ملاحظه ای نصیب سهامداران خواهد کرد.

ساختار سرمایه هر شرکتی نقش بسیار کلیدی در ارزش آفرینی آن مجموعه داشته و پشت پرده نحوه تامین دارایی ها و به کارگیری منابع مالی و عملیاتی بیزینس را نمایان می سازد. تیم مدیریتی پتروشیمی نوری ، با درک درست شرایط اقتصادی ،  فضای تورمی محیط اقتصادی کشور را فرصتی بی نظیر برای تزریق تسهیلات مالی ارزان قیمت به درون بیزینس بر شمرده و در سایه این اقدام شایسته ، سرمایه در گردش و نقدینگی در دسترس مدیریت افزایش یافته و با تقویت قدرت مالی مجموعه ، کنترل عملیات جاری و پیشبرد طرح های توسعه با کارآمدی بیشتری دنبال شده و در نتیجه بازدهی چند برابری در مقایسه با نرخ بهره این تسهیلات ایجاد خواهد شد.

مانده حساب سود انباشته در انتهای خرداد 1402 رشد چشمگیر 3 همتی را در مقایسه با ابتدای دوره نشان داده و 16.3 هزار میلیارد تومان گزارش شده است. در تفسیر این رقم فوق العاده  باید گفت که این غول آروماتیکی پتانسیل بسیار بالایی در افزایش سرمایه از محل سود انباشته با هدف توسعه عملیات جاری از طریق سرمایه گذاری و تزریق این سود به درون مجموعه، اصلاح ساختار مالی ( نسبت های مالی ) ، جلوگیری از خروج وجه نقد ( در قالب تقسیم سود ) و بهره مندی از معافیت نرخ صفر مالیاتی دارد که تمامی عوامل ذکر شده افزایش ارزش شرکت ، قیمت سهام و در نتیجه ثروت سهامداران را به دنبال خواهد داشت.

عملکرد 4 ماهه منتهی به تیر 1402 این طلایه دار صنعت آروماتیک به شناسایی 33 هزار میلیارد تومان درآمد ختم شده است. ترکیب درآمدی شرکت به صورت 58% داخلی ( 19.2 همت )  و 42% صادراتی ( 13.7 همت ) بوده است. گفتنی است که درآمد های تجمیعی این مدت 4 ماهه نسبت به مقطع مقایسه ای از رشد چشمگیر 1.66 هزار میلیاردی حکایت دارد.

در تیر ماه 1402 رکورد درآمد های ماهانه شرکت در دوره جاری شکسته شده و با فروش 530 هزار تن محصول ، 11.2 هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده است. رقمی که نسبت به مقطع مقایسه ای ، جهش سنگین 3.02 همتی را نشان می دهد.

خ

تناژ فروش محصولات شرکت در این مدت 4 ماهه پرش قابل توجه 212 هزار تنی را ثبت کرده و به 1.53 میلیون تن رسیده است. گفتنی است که بخش اعظم این رشد مربوط به افزایش عرضه در بازار داخلی است ( افزایش تناژ فروش داخلی به میزان 192 هزار تن ).
در گزارش عملکرد تیر ماه شرکت ، مخلوط رافینیت به طرز عجیبی رخ نمایی کرده و توجه هر سرمایه گذار بالقوه و بالفعلی را به خود جلب می کند. از محل فروش داخلی این محصول 4.53 هزار میلیارد تومان درآمد عاید شرکت شده ؛ درآمدی که در دوره مشابه وجود نداشته است و می تواند نوید بخش ایجاد یک مجرای درآمدی جدید و قوی در این غول آروماتیکی باشد.
برش سنگین از محصولات استراتژیک سبد صادراتی بوده که در حدود 64% درآمد صادراتی را به خود اختصاص داده است. نرخ فروش این محصول به نسبت مقطع مقایسه ای کاهش 23% را ثبت کرده ولی مدیریت واحد تجاری با افزایش تناژ فروش صادراتی این محصول مانع از کاهش درآمد های آن شده است ؛ به گونه ای که در این مدت چهار ماهه شاهد جهش سنگین 85% مقدار فروش این محصول بوده ایم و با فروش 371 هزار تن برش سنگین به نرخ 23.5 میلیون تومان در هر تن ، 8.7 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی شده است ؛ رقمی که در مقایسه با مدت مشابه از پرواز تقریبا 3 همتی خبر می دهد.

هنچ

در تاریخ نگارش این مقاله اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 122.600 ریال    
ارزش بازار : 1.103.400 میلیارد
نسبت p/e : 9.65
نسبت  p/e گروه : 7.06
نسبت p/s : 1.02
نمودار قیمت سهم نیز به شرح زیر تحلیل شده است:
نمودار سهم در درون یک کانال بلندمدت صعودی خود در حرکت بوده و در حال حاضر پس از ثبت یک حرکت صعودی از کف کانال ، در میانه آن مشغول به استراحت است. منطقه مشخص شده ، محدوده 10.500 تومان ، پتانسیل بالایی برای شارژ مجدد قیمت رو به بالا دارد ؛ چرا که این منطقه محل تلاقی سیگنال های مثبت تکنیکالی نظیر کف کانال ، میانگین متحرک بلندمدت 200 روزه و مناطق مهم پربرخورد در گذشته چارت است.
در سناریو صعودی ، سقف کانال محتمل ترین مقاومت بر سر راه قیمت در نظر گرفته می شود.

ت

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24