Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24 : هدف از تهیه مجموعه صورت های مالی ، ارائه تصویر واضح و روشن ( True and fair view  ) از وضعیت ، عملکرد و انعطاف پذیری مالی یک بنگاه اقتصادی است. یادداشت های توضیحی (Notes ) ، بخش جدا نشدنی صورت های مالی بوده که در بعضی مواقع می تواند منبع و ماخذ اطلاعات بسیار مهمی باشد ؛ چرا که صورت های مالی بر اساس استاندارد های حسابداری تهیه می شود و در برخی موارد ، مدیریت واحد تجاری قادر به شناسایی تمامی اقلام با اهمیت در صورت های مالی نیست ؛ فلذا این اقلام در یادداشت های توضیحی افشا (Disclose ) می شوند...

دلیل صف خرید بانک آینده بررسی شد

بورس24 : هدف از تهیه مجموعه صورت های مالی ، ارائه تصویر واضح و روشن ( True and fair view  ) از وضعیت ، عملکرد و انعطاف پذیری مالی یک بنگاه اقتصادی است.

یادداشت های توضیحی (Notes ) ، بخش جدا نشدنی صورت های مالی بوده که در بعضی مواقع می تواند منبع و ماخذ اطلاعات بسیار مهمی باشد ؛ چرا که صورت های مالی بر اساس استاندارد های حسابداری تهیه می شود و در برخی موارد ، مدیریت واحد تجاری قادر به شناسایی تمامی اقلام با اهمیت در صورت های مالی نیست ؛ فلذا این اقلام در یادداشت های توضیحی افشا (Disclose ) می شوند.

از جمله استاندارد های پیرامون تهیه صورت های مالی که تاثیر شگرفی بر تصمیمات سرمایه گذاران بالقوه و بالفعل دارد ، می توان به شروط شناسایی درآمد ها و هزینه ها اشاره کرد که به صورت تعهدی است.

در مبنای تعهدی ( Accrual basis ) ، واحد تجاری ملزم به شناسایی و گزارش هزینه ها در زمان وقوع بوده ؛ حال آنکه شناسایی درآمد ها و سود ناشی از دارایی ها به زمان فروش یا واگذاری آنها موکول شده است. در نتیجه با وجود رشد ارزش دارایی ها ، آن هم در محیط های تورمی نظیر محیط اقتصادی کشور مان ، این ارزش افزوده در صورت های مالی منعکس نمی شود ؛ بنابراین با رشد هزینه ها به منظور پیشبرد سرمایه گذاری ها و تکمیل دارایی ها در جریان ساخت ، واحد تجاری مجبور به شناسایی زیان در صورت عملکرد مالی می شود که کاملا جنبه تئوری داشته و سهامداران و سایر ذی نفعان نباید نگرانی از بابت این زیان داشته باشند ، چرا که منابع واحد تجاری به صورت کاملا اقتصادی و با دیدگاه ثروت ساز ، صرف ساخت دارایی های با ارزش شده است.

کمیته تدوین استاندارد های حسابداری به منظور افزایش شفافیت صورت های مالی و گزارش این ارزش نهفته در دل شرکت ها ، در استاندارد شماره 11 به لزوم تجدید ارزیابی ارزش این دارایی ها (  Revaluation of Fixed Assets ) اشاره می کند. بر این اساس ، واحد های تجاری با هدف ارائه گزارش دقیق تر از وضعیت دارایی های خود به ذی نفعان ، هر 3 الی 5 سال یک بار موظف به ارزشیابی مجدد دارایی های خود پر کردن گپ بین ارزش دفتری و ارزش بازار هستند. شناسایی چنین سود هنگفتی در صورت های مالی اساسی یک واحد تجاری ، نه تنها زیان گزارش شده در سنوات قبل را پوشش داده ؛ بلکه نوید بخش آینده ای بسیار روشن است ، چرا که با فروش این دارایی ها و تزریق منابع حاصل از آن به فعالیت های اصلی ، پتانسیل های سود آوری شرکت به طور معجزه آسایی رشد خواهد کرد.

بررسی صورت های مالی سال گذشته بانک آینده از زیان 11.5 همتی حکایت دارد. توجه فرمایید که این رقم نباید مبنای تصمیم گیری سرمایه گذاران قرار گیرد ، چرا که اطلاعات بسیار مهمی در یادداشت های توضیحی منتشر شده که روند تحلیل را به طور کلی عوض می کند. یادداشت توضیحی شماره 33 از جمله یادداشت های پر سرو صدای این روز های بازار سرمایه است ؛ چرا که در این یادداشت آمده که پس از تعیین ارزش روز دارایی های شرکت ، تفاوت سنگین 240 هزار میلیاردی بین ارزش بازار و ارزش دفتری این دارایی ها وجود دارد که این عدد همان ارزش افزوده نهفته ی در دل شرکت است که به چشم سرمایه گذاران بنیادی و بزرگ بازار نشسته است.

در تخصص و هوشمندی تیم مدیریتی بانک آینده ذره ای شک و تردید وجود ندارد. چنین ارزش افزوده ای که به طور مستقیم بر ثروت سهامداران بانک اثر گذار است ، ثمره تخصیص بهینه و اقتصادی منابع مالی و عملیاتی طی یک دهه گذشته است. فقط فروش نصف یا یک چهارم این دارایی ها را تصور کنید که می تواند این بانک خصوصی را به یکی از برترین بانک های کشور تبدیل کند.

در لیست بلند بالای دارایی های این بانک آینده دار نام پروژه های عظیمی نظیر بازار بزرگ ایران مال ، مشهد مال ، هتل روتانا مشهد ، هتل دزاشیب تهران ، فرمانیه مال ، زمین منطقه ایران شهر در تهران ، بازار مبل شماره 3 ایران ، برج آینده ، هتل فرمونت کیش و ... به چشم می خورد که در ادامه به جزییات آنها خواهیم پرداخت.  ناگفته نماند که مدیریت واحد تجاری فروش این دارایی ها را در دستور کار قرار داده و در آینده ای نه چندان دور ، قیمت های فعلی این سهم ، خاطره ای بیش نخواهد بود.

بدون شک مهمترین و ارزنده ترین دارایی بانک آینده ، بازار بزرگ ایران مال است که  با وسعت 2.68 میلیون متر مربعی ، در جایگاه نخست بزرگترین مراکز تجاری جهان قرار گرفته است. در این مرکز انواع خدمات تجاری ، فرهنگی ، ورزشی ، اقامتی و تفریحی و.. ارائه می شود. مالکیت 100% این مرکز خرید در اختیار بانک آینده بوده و بر اساس جدیدترین کارشناسی ها ، ارزش روز این مرکز 255 هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

پروژه فرمانیه مال  واقع در منطقه 1 تهران ،  به مساحت 202 هزار مترمربع کاربری تجاری تفریحی داشته و 100% مالکیت آن در اختیار بانک آینده است.  ارزش روز این دارایی ، 44 هزار میلیارد تومان برآورد شده است ، رقمی معادل 4 برابر زیان فعلی شرکت. از دیگر املاک با ارزش شرکت در تهران می توان به...

  1.  2 زمین در منطقه ایرانشهر ( مالکیت 100% و مجموع ارزش روز 25.5 همت )
  2.  بازار مبل ایران 3 ( مالکیت 100% و ارزش روز 7.3 همتی )
  3. برج آینده ( مالکیت 100% و ارزش روز 13 همتی )
  4. هتل دزاشیب ( مالکیت 100% و ارزش روز 1.2 همت ) و .... اشاره کرد.

دیگر دارایی ارزشمند شرکت ، مرکز خرید مشهد مال است. این مرکز خرید وسعتی معادل 611 هزار مترمربع داشته و در بهترین منطقه یکی از پر رفت و آمد ترین استان ها ، استان مشهد ( بلوار سجاد ، منطقه 1 ) واقع شده است. بانک آینده مالک 44%  این پروژه است و در تاریخ نگارش این مقاله ، ارزش کارشناسی این پروژه 65.2 همت گزارش شده است.

 شایان ذکر است که هتل روتانا نیزدیگر دارایی بانک آینده در پاییتخت معنوی کشور است که به طور کامل تحت مالکیت بانک قرار داشته و ارزش روز آن 24 هزار میلیارد تومان محاسبه شده است.

دامنه لیست املاک بانک آینده به جزیره کیش نیز کشیده شده و مالکیت کامل هتل فرمونت در اختیار بانک است. وسعت هتل 43 هزار مترمربع بوده و ارزش روز آن 460 میلیارد تومان برآورد شده است.

مخلص کلام آن که با وجود آن که مدیریت واحد تجاری به منظور رعایت استاندارد های گزارشگری مالی مجبور به شناسایی زیان در صورت عملکرد مالی شده است ، این عدد به تنهایی نباید مبنای تحلیل قرار گیرد ؛ چرا که شناسایی این عدد صرفا بر اساس مبنای تعهدی بوده است و ارزش روز دارایی وارد صورت های مالی نشده است.

تفاوت چشمگیر 240 هزار میلیاردی می تواند صورت های مالی بانک را زیرورو کند ، جدای از آن که مدیریت شرکت نیز استراتژی پلن های جذابی نظیر ورود به حوزه های تامین دارو و غلات ، افزایش مبادلات با خودروسازان بزرگ بازار ، افزایش تراکنش های ارزی و ... به منظور توسعه و بهبود عملیات خود اجرا کرده است. بنابراین با چشم پوشی از زیان گزارش شده ، به وضوح قابل درک است که در آینده ای نزدیک ، روند سهم به طور قطعی صعودی خواهد بود و قیمت های فعلی تابلو ، برای این بانک خوش آتیه شوخی بیش نخواهد بود.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24