Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بررسی ها نشان می دهد که تاکنون هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری دچار نکول نشده اند، حتی صندوق های فیکس اینکام. اما با این وجود، افزایش نرخ سود صندوق ها می تواند ریسک نکول در آن ها را محتمل تر کند.

راز ماندگاری صندوق های سرمایه گذاری در 15 سال گذشته / معرفی بزرگان «فیکس اینکام ، سهامی و مختلط» بازار ما

بورس24 : در حوزه مبادلات مالی ناکامی در پرداخت سود یا اصل بدهی در زمان مقرر شده نکول نام دارد.

زمانی که طرف بدهکار توانایی محقق کردن تعهد قانونی بازپرداخت بدهی را ندارد، نکول اتفاق می افتد. علاوه بر این، احتمال عدم اجرای تعهدات از جانب یکی از طرفین قرارداد به عنوان ریسک نکول شناخته می شود.

در حال حاضر 24 صندوق سرمایه گذاری مختلط، 107 صندوق سهامی و 132 صندوق فیکس اینکام در بازار سرمایه ایران فعال هستند.

پشتوانه ی قانونی فعالیت این نهادهای مالی قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی مصوب 1384 است.جمع خالص ارزش خالص دارایی های کل صندوق های مختلط به 6,3 همت و جمع خالص ارزش دارایی های کل صندوق های سهامی به 104,4 همت می رسد. مجموع خالص ارزش دارایی های کل صندوق های فیکس اینکام 543,7 همت است.

بررسی ها نشان می دهد که تاکنون هیچ یک از صندوق های سرمایه گذاری دچار نکول نشده اند، حتی صندوق های فیکس اینکام. اما با این وجود، افزایش نرخ سود صندوق ها می تواند ریسک نکول در آن ها را محتمل تر کند.

سوال اساسی اینجاست.چرا بانک ها که در دهه های متعدد در رسانه ها تبلیغ آن می شد به رغم آن که دریافت اصل و سود سپرده در آن ها تضمین شده اعلام می شد ، در طول یک دهه گذشته با نکول های هزینه سازی برای اقتصاد کشور مواجه شدند ( کاسپین ، ثامن ، فرشتگان و...) اما در صندوق های سرمایه گذاری که از عمر آن ها حدود 15 سال می گذرد ، چنین رویدادی اتفاق نیفتاده...!؟

این رویداد شاید دلایل متفاوت و مختلفی داشته باشد.شامل مترقی بودن قانون توسعه ابزارها و نهادهای مالی و  اجرای درست این قانون ، وجود مرکز نظارت بر صندوق های سرمایه گذاری و اشراف این مرکز بر فعالیت این نهادهای مالی و از همه مهم تر حساس بودن اصل اعتبار برای اداره کنندگان این نهادهای مالی و البته رقابتی بودن فضای فعالیت آن ها برای جذب منابع تحت مدیریت یا همانAUM است.

بزرگان صندوق های سرمایه گذاری را بشناسید

هر چند تعیین حد نصاب برای صندوق های سرمایه گذاری که به عنوان مثال در صندوق های فیکس اینکام باید 40 درصد منابع در سپرده بانکی ، 15 درصد سهام و مابقی در اوراق فاقد ریسک سرمایه گذاری شود ، همواره مورد انتقاد اداره کنندگان این صندوق ها که عموما کارگزاری یا تامین سرمایه و سبدگردان هستند بوده لکن همین حد نصاب ها بارها صندوق ها را از خطر کاهش ارزش دور کرده است.

بررسی بورس24 حاکی از آن است :  از لحاظ ارزش دارایی ها، در بین صندوق های مختلط عمده ترین مبلغ با حدود 2,3 همت در اختیار صندوق تضمین اصل سرمایه کاریزما قرار دارد که مدیر آن سبدگردان کاریزماست.

در میان صندوق های سهامی، صندوق های واسطه گری مالی یکم با حدود 16,4 همت و تحت مدیریت تامین سرمایه بانک مسکن، صندوق پالایشی یکم با مدیریت تامین سرمایه نوین با 15,8 همت و صندوق سهامی اهرمی کاریزما که مدیر آن سبد گردان کاریزماست با 10,1 همت برتری خود را به سایر صندوق ها اثبات کرده اند.صندوق های مشترک پیشتاز با 5,8 همت، سهامی اهرمی توان مفید با حدود 4,7 همت خالص دارایی و مشترک پیشرو با 4,3 همت در رتبه های چهارم تا ششم بزرگترین صندوق های سهامی قرار دارند که کل این سه صندوق تحت مدیریت سبدگردان مفید قرار دارند.

از بین فیکس اینکام ها لقب بزرگترین صندوق با خالص دارایی 60,3 همت به گنجینه زرین شهر با مدیریت تامین سرمایه تمدن تعلق دارد. دومین صندوق با درآمد ثابت بزرگ لوتوس پارسیان است که با 59,6 همت دارایی زیر نظر تامین سرمایه لوتوس پارسیان مدیریت می شود. رتبه سوم بزرگترین صندوق با درآمد ثابت با 50,1 همت به صندوق کاردان تعلق دارد که تحت مدیریت تامین سرمایه کاردان اداره می شود.

صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاری

صندوق سرمایه گذاریصندوق سرمایه گذاری

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24