Bourse24 Ads 235

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 215
تبلیغ بورس24

بورس 24: منابع مالی در دسترس از جمله شروط اساسی راه اندازی ، ثبات و توسعه هر بیزینسی است و نهاد های مالی در هر کشوری ، بسته به مقیاس عملکردی ، از طریق اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی نقش کلیدی در رونق فعالیت های تولیدی ، بازرگانی و خدماتی اقتصاد ها دارند.

اعلام 4 رویداد با اهمیت در «وملل»

بورس24 : منابع مالی در دسترس از جمله شروط اساسی راه اندازی ، ثبات و توسعه هر بیزینسی است و نهاد های مالی در هر کشوری ، بسته به مقیاس عملکردی ،  از طریق اعطای تسهیلات به بنگاه های اقتصادی  نقش کلیدی در رونق فعالیت های تولیدی ، بازرگانی و خدماتی اقتصاد ها دارند.
موسسه مالی و اعتباری ملل از جمله نهاد های مالی پذیرفته شده خوش نام در بازار سرمایه بوده که در سنوات اخیر نقش سازنده ای در تسهیل راه اندازی و تداوم فعالیت های اقتصادی در کشور داشته ؛ بدین صورت که بر اساس دیتا های منتشر شده در گزارشات مالی ،  اصلی ترین متغیر حمایتی موسسات مالی یعنی میزان تسهیلات اعطا شده به بیزینس ها ، در سال های گذشته روند صعودی پرقدرتی ( جامپ سنگین 2.6 برابری ظرف دو سال گذشته ) داشته که مبین تمرکز کادر مدیریتی بر اجرای هر چه بهتر اصلی ترین فعالیت تعریف شده یعنی جمع آوری سرمایه های مردمی و هدایت آنها به سمت فعالیت های اقتصادی است. نمودار زیر تصویر واضحی از عملکرد این موسسه در تامین مالی بنگاه ها ارائه می کند:

بل

حرکت در مسیر بهبود کفایت سرمایه
به راستی که مهمترین معیار سنجش سلامت مالی و پشتوانه عملیاتی شرکت های فعال در صنعت مالی و اعتباری نسبت کفایت سرمایه است. این نسبت گویای توانایی واحد تجاری در دفاع از منافع ذی نفعان و ایفای تعهدات در هنگام بروز مشکلات اقتصادی است ؛ بنابراین مقدار بهینه این نسبت ارتباط مستقیمی با حجم فعالیت های بیزینس داشته و درست نیست که یک عدد خاص مثلا عدد 8% اعلام شده توسط بانک مرکزی را به عنوان خط کش سلامت مالی و ورشکستگی تمام واحد های فعال در صنعت دانست. چه بهتر است که به جای به یک عدد خاص ، به روند تغییرات نسبت مذکور که بیانگر تحولات بنیادی در هسته فعالیت های بیزینس است ، توجه شود. در خصوص موسسه مالی و اعتباری ملل ، نسبت کفایت سرمایه تنها ظرف یک سال به میزان 26% بهبود یافته است ، دستاوردی که در تعداد انگشت شماری از واحد های رقیب مشاهده می شود و چنین تحول چشمگیری از گسترش حیطه های فعالیت و همکاری ، تقویت مجرا های درآمدی و در نتیجه خلق مستمر ارزش و ثروت برای سهامداران در آینده ای نزدیک خبر می دهد.
واکاوی صورت های مالی
و اما عایدی هر سهم سهامداران که از جمله معیار های اصلی سنجش عملکرد مالی عملیاتی بیزینس هاست. به منظور بررسی این نسبت مالی با اهمیت به سراغ صورت های مالی دوره 1401 می رویم. اعداد مندرج در صورت سود و زیان حرف های زیادی برای گفتن دارند ؛ نخست آنکه اصلی ترین مجرای درآمدی شرکت یعنی درآمد ناشی از اعطای تسهیلات در دوره 1401 رشدی فراتر از نرخ تورم عمومی محیط اقتصادی را به نمایش گذاشته و با ثبت جهش چشمگیر 3.54 همتی موفق به فتح قله 9.1 هزار میلیارد تومانی شده که در تاریخ عملیات شرکت بی سابقه است. علاوه بر این ، شاهد رشد سنگین 80% در دیگر مجرای درآمدی ، یعنی درآمد ناشی از کارمزد فعالیت ها نیز هستیم.   در سایه چنین تحولات بنیادی ، تراز عملیاتی موسسه به نحو خارق العاده ای بهبود یافته و از زیان  1.06 هزار میلیارد تومانی به زیان 9.5 میلیاردی رسیده است : بهبود عملیاتی به میزان 1.052 هزار میلیارد تومان ! ( منظور از تراز عملیاتی : درآمد عملیاتی پس از کسر هزینه های عملیاتی به غیر از هزینه های شرکت داری ، مالی ، استهلاک و مطالبات مشکوک الوصول است )
در شرایطی که  حساب زیان خالص ( صورت سود و زیان ) بسیاری از شرکت های فعال در صنعت بانکی سال به سال سنگین تر می شود ، تبلور اجرای سیاست های مالی و عملیاتی اثربخش  تیم مدیریتی در بهبود تقریبا 800 میلیاردی این سرفصل حیاتی و مهم در صورت سود و زیان موسسه ملل قابل رویت است. چنین رویداد مثبتی تاثیر مستقیم قابل ملاحظه ای بر اعتبار عملیاتی بیزینس دارد ، بدین صورت که با انتقال زیان کمتر به حساب زیان انباشته ، ساختار سرمایه و به دنبال آن کفایت سرمایه شرکت بهینه تر خواهد شد و این مهم زمینه ساز گسترش و تقویت  فعالیت های آتی بیزینس خواهد بود. ناگفته نماند که عایدی عملیاتی سهامداران در دوره 1401 ، 144 تومان زیان محاسبه شده که در مقایسه با مقطع مشابه به میزان 160 تومان بهبود یافته و پیش بینی می شود که در صورت تداوم روند فعلی ، در دوره 1402 شاهد رخ نمایی عدد مثبت سود عملیاتی هر سهم در قسمت مربوطه باشیم.
معضل قدیمی بانک ها ، برگ برنده این موسسه است 
مطالبات مشکوک الوصول که بعضا از آن به عنوان منابع هدررفته نیز یاد می شود ، سرفصل سنگینی در صورت های مالی بسیاری از بانک های کشور است که سال به سال بیشتر می شود. تصور کنید که با این روند نزولی ارزش پول ملی ، تسهیلاتی را اعطا کنید و طرف مقابل ناخواسته یا نتوانسته که پول شما را برگرداند. در این صورت نه تنها فرصت های رشد سرمایه از شما گرفته شده ، بلکه زیانی از بابت برنگشتن اصل سرمایه نیز به شما وارد شده است و این داستان تکراری برای بسیاری از بانک های کشور است. موثر ترین راه جلوگیری از چنین فاجعه ای ، به کارگیری سیاست های اثربخش و سخت گیرانه به منظور سنجش قدرت و رتبه اعتباری مشتریان است. کادر مدیریتی موسسه ملل در این زمینه کارنامه درخشانی داشته ، به طوریکه سرفصل های مرتبط با این رویداد اعداد دلگرم کننده ای را نشان می دهد. برای مثال ، مانده حساب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول در انتهای خرداد 1402 رقم 1.09 همت گزارش شده که در مقایسه با  تسهیلات اعطا شده ( 50.9 هزار میلیارد تومان ) بسیار ناچیز است ، و یا سرفصل هزینه مطالبات مشکوک الوصول در صورت سود و زیان دوره 1401 با کاهش چشمگیر 737 میلیاردی به رقم 157 میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با واحد های رقیب بسیار مساعد است.
خیال سهامداران از بابت نقدینگی شرکت راحت باشد 
بدون شک تداوم فعالیت های عملیاتی هر بنگاهی به نقدینگی وابسته است. اعداد مندرج در جدید ترین صورت جریان وجوه نقد موسسه ملل به هیچ وجه قابل قیاس با دوره مقایسه ای نیست ؛ بدین صورت که اصلی ترین معیار سنجش نقدینگی بیزینس یعنی سرفصل وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی )  Cash Generated From Operating Activities ) بالغ بر 10 برابر شده و به 430 میلیارد تومان رسیده است. چنین رشدی  علاوه بر تاثیر شگرفی  که بر تقویت بنیه مالی بیزینس دارد ، قدرت مانور مدیریت را نیز در کنترل بهتر فعالیت های عملیاتی و گسترش همکاری های پربازده چندین برابر می کند.
و اما عملکرد شهریور 1402 
تراز عملیاتی شرکت در آخرین ماه تابستان 1402 رقم مثبت 213 میلیارد تومان گزارش شده که نسبت به بسیاری از واحد های رقیب بهتر است. توجه فرمایید که در شهریور 1402 ، مجموعا 8.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات در قالب انواع وام های مرابحه ، فروش اقساطی ، مشارکت مدنی ، قرض الحسنه و ... به مشتریان اعطا شده که پس از تیر ماه ، بیشترین میزان تسهیلات اعطاشده در یک ماه است. رقم تسهیلات اعطایی در شهریور ماه 1402 پرش 2.68 برابری نسبت به ماه مقایسه ای داشته و چنین آماری که نوعی سیگنال مثبت جهش درآمدی تفسیر می شود ، مهر تایید دیگری بر حرکت شرکت در مسیر خلق ارزش و ثروت آفرینی است.
نیمه نخست 1402  و رشد 1 همتی اصلی ترین مجرای درآمدی 
 در مدت 6 ماهه ابتدایی دوره مالی 1402 مجموعا 4.96 هزار میلیارد تومان درآمد از محل تسهیلات اعطایی شناسایی شده که نسبت به مقطع مقایسه ای از رشد 1.01 همتی حکایت دارد. لازم به ذکر است که بخش اعظم درآمد مذکور  ( 3.08 همت معادل 62% ) از محل تسهیلات مرابحه شناسایی شده که در مقایسه با دوره مشابه جهش سه رقمی 126% را ثبت کرده است.
گفتنی است که مدیریت فعالیت های سرمایه گذاری نیز بهبود چشمگیری داشته ، بدین صورت که برآیند عملکرد تیم سرمایه گذاری شرکت در این مدت 6 ماهه ، 206 میلیارد تومان سود گزارش شده که در قیاس با دوره مشابه ، بیش از 3.3 برابر رشد را نشان می دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24