Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

اساسی ترین فاکتورسود دهی پالایشگاه ها ، نرخ کرک اسپرد یعنی تفاوت بین قیمت هر بشکه نفت خام و فرآورده های مشتقه از آن است. با توجه به درگیری های اخیر در منطقه ای که بیش از30% نفت جهان را تامین می کند ( آغاز جنگ حماس به اسراییل در 7 اکتبر ) و پتانسیل بالای کشیده شدن این درگیری به دیگر مناطق از جمله جبهه شمالی با حزب الله و همچنین بین دیگر متحدان از جمله ایران ، یمن ، عراق و پایگاه های آمریکایی ، بسیاری از تحلیلگران نرخ نفت خام را در ماه ها و حتی فصل های آتی صعودی می بینند ، چرا که در سایه کاهش تولید نفت خام ، تقاضای این ماده استراتژیک بالا رفته و در نتیجه فشار خرید ایجاد شده سبب بالارفتن قیمت هر بشکه  نفت خواهد شد.

دلیل مثبت «شپنا» در بازار منفی چیست؟

بورس24 : پالایش نفت اصفهان ، نماد "شپنا" ، با تامین خوراک پنج بنگاه بزرگ اقتصادی شامل سرمایه گذاری صنایع شیمیایی ایران ( شیران ) ، پتروشیمی اراک ( شاراک ) ، پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) ، نفت سپاهان ( شسپا ) و نفت جی نقش بسیار کلیدی در محیط اقتصادی کشور ایفا می نماید.

این پالایشگاه بزرگترین تولید کننده نفت گاز(گازوییل)  در کشو است و 21% حجم تولید این محصول استراتژیک را به خود اختصاص داده است. در سبد درآمدی شرکت ، محصولات دیگری همچون گاز مایع  ( رتبه دوم کشوری با سهم 18% ) ، نفت کوره ( رتبه سوم با سهم 12% ) ، بنزین ( رتبه چهارم با سهم 12 ) و نفت سفید ( رتبه پنجم با سهم 12%)  نیز دیده می شود.

در سنوات اخیر ، کادر مدیریتی مجموعه با هدف ثبات فعالیت های عملیاتی ، تکمیل زنجیره ارزش نفت و متنوع سازی سبد محصولات ، اقدام به تحصیل سهام شرکت هایی مطرحی نظیر سمت نفت سپاهان ( شسپا ) ، پتروشیمی اصفهان ( شصفها ) و ... کرده است. گفتنی است که خوراک شرکت نیز توسط شرکت مارون اهواز تامین می شود.

سرمایه اسمی شرکت به تازگی با 19% افزایش از محل سود انباشته به 22.7 هزار میلیارد تومان رسیده است. در مجمع عمومی عادی دوره 1401 ، تقسیم 90 تومان سود به ازای هر سهم تصویب شد ، عددی که نسبت به دوره مقایسه ای ، 38% یعنی 25 تومان به ازای هر سهم افزایش یافته است. گفتنی است که از ابتدای دوره 1401 تا به امروز ، قیمت سهم از 340 به 816 تومان رسیده که بیانگر 140% سود سرمایه است ، بنابراین در سال گذشته ، سرمایه گذاری در شپنا از هر دو بعد سود نقدی و سود سرمایه سهامداران را راضی کرده است.

صورت جریانات نقدی شرکت در بهار 1402 اطلاعات زیادی برای سرمایه گذاران دارد ؛ نخست آنکه تراز نقدینگی شرکت در وضعیت بسیار خوبی قرار داشته و رشد 90% سرفصل وجوه نقد عملیاتی مهر تاییدی بر این موضوع است. در انتهای خرداد 1402 ، وجوه نقد حاصل از فعالیت های عملیاتی شرکت با 3.7 همت رشد به 7.9 هزار میلیارد تومان رسیده است. علاوه بر آن ، میزان سرمایه گذاری شرکت در دارایی های ثابت که اصلی ترین محرک های رشد بیزینس هستند ، تقریبا 4 برابر شده و از 864 میلیارد به 3.39 هزار میلیارد تومان رسیده است ، تقریبا 45% سود خالص فصل بهار !

شایان ذکر است که با توجه به فضای متورم اقتصاد کشور ، کادر مدیریتی به خوبی از سیستم بانکی به منظور تامین منابع مالی مورد نیاز طرح های توسعه منفعت برده و در بهار 1402 اقدام به اخذ و تزریق 7.1 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به چرخه مالی بیزینس کرده است. پیشبرد طرح های توسعه ای شرکت با منابع حاصل از وام ، در گذر زمان ارزش افزوده قابل ملاحظه ای نصیب بیزینس و سهامداران می کند ؛ چرا که این امر علاوه بر کاهش بهای تمام شده پروژه های توسعه ای ، صرفه جویی مالیاتی نیز برای بیزینس به همراه دارد و سبب بهبود تراز نقدینگی شرکت می شود.

در بهار 1402 ، فعالیت های تولید و فروش این پالایشگاه به درآمد 82.5 هزار میلیارد تومانی ختم شده است. چهار محصول نفت گاز ، بنزین ، وکیوم باتوم و نفت کوره سهم بالایی (88%) در سبد درآمدی فصل بهار داشته و به نوعی محصول استراتژیک شرکت محسوب می شوند ؛ برای مثال نفت گاز با درآمد 36.8 هزار میلیارد تومانی ، 45% سبد درآمدی و یا بنزین با فروش 21 همتی ، 25% سبد درآمدی فصل بهار را به خود اختصاص داده اند . کیک درآمدی محصولات فوق به شرح زیر تهیه شده است:


م

 وقتی صحبت از سود ناخالص می شود ، محصول وکیوم باتوم این پالایشگاه حرف اول را می زند. در بهار 1402 ، از مجموع 9.3 هزار میلیارد تومان سود ناخالص ، 34% معادل 3.1 همت مربوط به وکیوم باتوم بوده است. محصول نفت گاز با سهم 28% در سود ناخالص ، در رتبه دوم قرار گرفته است. لازم به ذکر است که حاشیه سود محصولات فوق ( وکیوم باتوم و نفت گاز ) به ترتیب 42% و 7% محاسبه شده است.
اساسی ترین فاکتورسود دهی پالایشگاه ها ، نرخ کرک اسپرد یعنی تفاوت بین قیمت هر بشکه نفت خام و فرآورده های مشتقه از آن است. با توجه به درگیری های اخیر در منطقه ای که بیش از30% نفت جهان را تامین می کند ( آغاز جنگ حماس به اسراییل در 7 اکتبر ) و پتانسیل بالای کشیده شدن این درگیری به دیگر مناطق از جمله جبهه شمالی با حزب الله و همچنین بین دیگر متحدان از جمله ایران ، یمن ، عراق و پایگاه های آمریکایی ، بسیاری از تحلیلگران نرخ نفت خام را در ماه ها و حتی فصل های آتی صعودی می بینند ، چرا که در سایه کاهش تولید نفت خام ، تقاضای این ماده استراتژیک بالا رفته و در نتیجه فشار خرید ایجاد شده سبب بالارفتن قیمت هر بشکه  نفت خواهد شد. گفتنی است که بسیاری از مشاوران سرمایه گذاری نیز قیمت آتی نفت خام را بسیار وابسته به این جنگ دانسته و عنوان کردند که تا زمانی که نشانه های جنگ و درگیری وجود داشته باشد ، نفت پتانسیل بالایی برای رسیدن به سطوح بالای 100 دلار در هر بشکه دارد.

از سوی دیگر توافق اخیر اوپک درباره کاهش تولید نفت با هدف رساندن قیمت هر بشکه به بالای 100 دلار را نیز باید در نظر گرفت و ذکر این نکته نیز ضروری است که عربستان و روسیه کاهش شدیدتری را نیز اعمال کردند ، به طوری که میزان تولید عربستان 1 میلیون و روسیه 300 هزار بشکه در روز کاهش یافته است. شایان ذکر است که بر اساس دیتای منتشر شده ، موجودی تجاری نفت ذخیره شده در ایالت اکلاهاما به پایین ترین حد خود از 2014 رسیده و به همین دلیل ، دپارتمان انرژی آمریکا با هدف پر کردن ذخیره استراتژیک نفت خود برنامه خرید حداکثر 6 میلیون بشکه نفت خام در روز را در دستور کار قرار داده است. بنابراین اکثر دیتاها از افزایش قیمت نفت خام حکایت دارد.

کرک اسپرد دو محصول بنزین و گازوییل (نفت گاز) شرکت در دوره 1402 روند صعودی داشته و نموداری به شرح زیر ثبت کرده اند:
م

نظر به آنکه در نیمه نخست دوره 1402 ، مجموع حجم محصولات فروش رفته بیش از 11.2 میلیون متر مکعب محاسبه شده ، 1.04 میلیون مترمکعب بیش از دوره مقایسه ای ، این افزایش حجم فروش در کنار افزایش نرخ کرک اسپرد های محصولات  استراتژیک مجموعه ، افق سود دهی روشنی را برای سهم رقم زده است.

بودجه عملیاتی دوره 9 ماهه منتهی به اسفند 1402 با فرض فروش 15.6 میلیون مترمکعب محصول تهیه شده و با گذشت سه ماه تابستان و ثبت فروش 5.7 میلیون مترمکعب محصول ، شرکت فراتر از انتظار عمل کرده و موفق به پوشش 37% حجم فروش برآوردی شده است. بنابراین سرمایه گذاران در ماه های آتی انتظار تعدیل مثبت بودجه و در نتیجه سود هر سهم برآوردی را دارند.

با توجه به چارت تکنیکال ، ورود به سهم در منطقه 730 الی 750 تومان ، با حد ضرر 650 تومان ( زیر منطقه حمایتی و خط روند معتبر ) و حد سود 900 تومانی ( سقف مستحکم قبلی ) سرمایه گذاری کم ریسکی خواهد بود. نسبت ریسک به ریوارد این معامله ، 1.9 محاسبه شده ، یعنی به ازای هر 1 میلیون ریسک ، 1.9 میلیون تومان سود!!
3

اهم اطلاعات تابلوی سهم به شرح زیر است:
قیمت پایانی : 816 تومان
ارزش بازار : 185 هزار میلیارد تومان
نسبت p/e : 6.04
نسبت p/e گروه : 5.23

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24