Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات که این روز ها در بازار با 47% خالص ارزش دارایی هایش معامله می شود ، در افق زمانی میان مدت ، رقم 1 میلیارد دلار را تارگت سود خود در 1406 قرار داده است. این هلدینگ معدنی در سنوات گذشته سرمایه گذاری های هوشمندانه ای در چهار شرکت برتر صنعت سنگ آهن یعنی گل گهر ، چادرملو ، گهر زمین و صبانور کرده و امروز نقش استراتژیکی در تامین مواد اولیه صنعت فولاد ایفا می نماید.

ارزش افزوده سنگین سبد سرمایه گذاری «ومعادن»

بورس24 : سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات که این روز ها در بازار با 47% خالص ارزش دارایی هایش معامله می شود ، در افق زمانی میان مدت ، رقم 1 میلیارد دلار را تارگت سود خود در 1406 قرار داده است. این هلدینگ معدنی در سنوات گذشته سرمایه گذاری های هوشمندانه ای در چهار شرکت برتر صنعت سنگ آهن یعنی گل گهر ، چادرملو ، گهر زمین و صبانور کرده و امروز نقش استراتژیکی در تامین مواد اولیه صنعت فولاد ایفا می نماید.

برای نمونه توجه فرمایید که در سال های پیش رو سه پروژه ارزنده فولاد کردستان ( 1.6 میلیون تن آهن اسفنجی ) ، فولاد آرتاویل ( 1.1 میلیون تن آهن اسفنجی ) و فولاد اقلید ( 1.1 میلیون تن آهن اسفنجی ) تکمیل خواهند شد و خوراک مورد نیاز این کارخانجات توسط معدنی و صنعتی صبانور تامین خواهد شد که در بیش از 82% از سهام این شرکت در اختیار ومعادن است.

عملکرد این غول سرمایه گذاری در نیمه نخست دوره 1402 ، 1.6 هزار میلیارد تومان سود خالص به همراه داشته است ؛ 82 ریال به ازای هر سهم که در قیاس با دوره مشابه بیش از 1 همت رشد را نشان می دهد.

با شناسایی این رقم در صورت سود و زیان ، مانده حساب سود انباشته شرکت به 15 هزار میلیارد تومان رسید ؛ ثروت انباشته شده در دل بیزینس که گواه سودآوری سنوات گذشته و پتانسیل بالای سودسازی در سال های پیش رو است ؛ چرا که در صورت افزایش سرمایه از محل سود انباشته و تزریق این منابع به پروژه های در دست اجرا ، دوره زمانی پیشبرد و تکمیل پروژه ها کوتاه تر شده و در نتیجه بازگشت سرمایه اولیه نیز سریع تر خواهد بود. گفتنی است که در رابطه با پروژه فولاد سازی کردستان به ظرفیت سالانه 1 میلیون تن ورق گرم ، قول تامین ارز مورد نیاز تکمیل پروژه از وزیر اقتصاد در سفر اخیر به کردستان گرفته شده است ( سهم ومعادن در این پروژه ، 56% است ).

در انتهای مهر ماه 1402 ، بهای تمام شده سرمایه گذاری های شرکت با افزایش 774 میلیاردی نسبت به ماه گذشته به حوالی 30 هزار میلیارد تومان رسیده است. تمرکز اصلی کادر مدیریتی این غول سرمایه گذاری بر شرکت های بورسی بوده و بیش از 20 هزار میلیارد تومان از منابع مالی ( 68% کل پرتفو ) در واحد های بورسی تمرکز یافته است ؛ فلذا سهم سرمایه گذاری های خارج از بورس 9.6 همت محاسبه شده است. گفتنی است که ارزش بازار سبد بورسی شرکت بالغ بر 154 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، بنابراین بدون لحاظ کردن محاسبات مربوط به شرکت های غیربورسی ، ارزش افزوده سبد سرمایه گذاری شرکت بیش از 124.6 همت محاسبه شده است ؛ رقمی که به ندرت در شرکت های هم گروه مشاهده می کنید.

همانطور که گفته شد ، شرکت سرمایه گذاری سنگینی در صنعت استخراج کانه های فلزی کرده و در حدود 14.3 هزار میلیارد تومان از منابع را به 7 شرکت بورسی و 5 همت نیز به  10 شرکت غیربورسی فعال در این صنعت اختصاص داده است (مجموعا 19.3 همت ). با صرف نظر از ارزش روز شرکت های خارج از بورس ، ارزش بازار سرمایه گذاری های بورسی در انتهای مهر ماه تقریبا 120 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، فلذا سرمایه گذاری در این صنعت بیش از 105 همت ارزش افزوده برای سهامداران به همراه داشته است.

بخشی از پرتفوی بورسی این غول سرمایه گذاری از شرکت های تاپ و قدر صنعت فولاد گلچین شده است. اتخاذ چنین استراتژی نه تنها ریسک سرمایه گذاری را به پایین ترین حد ممکن رسانده ؛ بلکه اطمینان خاطر در خصوص رشد سرمایه را نیز به سهامداران داده است. برای مثال منابع مالی سهامداران در ملی مس ایران ، فولاد خوزستان ، فولاد خراسان ، فولاد امیر کبیرکاشان ، آهن و فولاد ارفع تمرکز یافته است که همگی جایگاه تثبیت شده ای در سطوح بالای بازار فعالیتی  مربوط به خود دارند.

شایان ذکر است که در مهر ماه 1402 ، از محل واگذاری 10 میلیون سهم صندوق سرمایه گذاری ارمغان ایرانیان به مبلغ 10.1 میلیارد ، 131 میلیون تومان سود شناسایی شده است. صورت وضعیت پرتفوی شرکت در انتهای مهر به شرح زیر است :

ت

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24