Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: شرکت معدنی صنعتی چادرملو در شش ماهه نخست سال جاری بیش از 11 هزار میلیارد تومان سود خالص کسب کرد، رقمی که در قیاس با دوره مشابه بالغ بر 1.4 هزار میلیارد تومان رشد یافته و تقریبا 50% سود دوره 1401 را پوشش داده است. این شرکت در روز چهارشنبه کنفرانس اطلاع رسانی برگزار کرد و به نکات مهمی در این کنفرانس اشاره نمود. در ادامه تحلیلی نیز در خصوص عملکرد خوب این شرکت را می خوانیم.

پنج نکته با اهمیت از کنفراس چادرملو

بورس24 : کنفرانس آنلاین مدیران چادرملو در روز چهارشنبه گذشته نکات مهمی برای سهامداران داشت.

عملکرد شش ماهه نخست گروه معدنی صنعتی چادرملو 14.5 هزار میلیارد تومان سود خالص به همراه داشته ، تقریبا 75 تومان به ازای هر سهم. نکته قابل ملاحظه آن است گروه توانسته بیش از 60% سود کسب شده در دوره 1401 را تنها در 6 ماه دوره جاری پوشش دهد.

از سوی دیگر ، ماحصل عملیاتی شرکت اصلی ، کسب بیش از 11 هزار میلیارد تومان سود خالص بوده ، رقمی که در قیاس با دوره مشابه بالغ بر 1.4 هزار میلیارد تومان رشد یافته و تقریبا 50% سود دوره 1401 را پوشش داده است.

توجه فرمایید که مخابره چنین ارقام مطلوبی در این اسکیل فعالیتی تنها در سایه مدیریت حرفه ای منابع و مصارف مالی و عملیاتی تحقق یافته است ؛ به عنوان مثال ، مقایسه آمار تناژ فروش کنسانتره و گندله گویای آن است که در این مدت مقادیر بیشتری از کنسانتره های در دسترس به گندله تبدیل شده اند ؛ از آنجایی که فروش گندله ارزش افزوده به مراتب بالاتری نسبت به کنسانتره دارد ، این تغییر تاکتیک شرکت در بهبود راندمان مارجین های سودآوری نقش مهمی داشته است. البته باید گفت که این سیاست در رابطه با آهن اسفنجی و فولاد نیز اجرایی شده و حتی تیم مدیریتی برای برای بازه زمانی آذر تا اسفند که محدودیت های گازی وجود دارد ، موجودی ذخیره ای در نظر گرفته تا چرخه تولید مجموعه دچار انحراف منفی نشود.

از سوی دیگر ، در شرایطی که در صورت سود و زیان نزدیک ترین رقیب شرکت یعنی معدنی صنعتی گل گهر شاهد جهش 91% هزینه های تولیدی هستیم ، مدیریت چادرملو توانسته میزان رشد اصلی ترین هزینه های گروه یعنی بهای تمام شده فعالیت های تولیدی  را حوالی 54% نگه دارد ؛ نکته حائز اهمیت آن است که این مهار موفق رشد هزینه ها که گویای حفاظت از منابع سهامداران و به کارگیری اقتصادی منابع در دسترس است ، در شرایطی تحقق یافته که در یک سال گذشته ، میانگین نرخ تورم جامعه بیش از 60% بوده است. باید اذعان داشت که همین کنترل اثربخش هزینه ها که از قضا مهمترین فاکتور رشد بیزینس ها در افق زمانی میان و بلند مدت است ، حاشیه سود ناخالص شرکت اصلی را در دوره 6 ماهه به بیش از 38% رسانده ، عددی که در قیاس با مارجین ناخالص گل گهر بالغ بر 117% بالاتر است.

همانطور که می دانید اجرای پلن های افزایش درآمدی و سودسازی نظیر سرمایه گذاری در دارایی های مولد ، ورود به بازار های جدید ، بهبود کیفیت محصولات ، پیشبرد طرح های توسعه هوشمند در راستای تکمیل زنجیره ارزش  و ... نیازمند نقدینگی است و هر چه منابع در دسترس تیم مدیریتی بیشتر باشد ، بالطبع پتانسیل ارزش آفرینی و سودسازی بیزینس نیز بیشتر خواهد بود. مهمترین تاثیر مدیریت بهینه هزینه ها را می توان در افزایش چشمگیر نقدینگی در دسترس چادرملو مشاهده کرد. بدین صورت که در انتهای شهریور 1402 ، سرفصل وجوه نقد عملیاتی که اصلی ترین معرف پتانسیل های سرمایه گذاری و بهبود عملیات جاری شرکت است ، به حوالی 8 هزار میلیارد تومان رسیده که گویای پرش 4.3 همتی نسبت به مقطع مشابه است. همچنین از نقطه نظر مقایسه با رقبای بورسی نیز چادرملو دست بالاتر را داشته ؛ بدین صورت که گل گهر و گهر زمین در بازه زمانی 6 ماهه به ترتیب 6 و 5.3 همت وجوه نقد عملیاتی گزارش کرده اند که نشان دهنده بهتر بودن وضعیت نقدینگی در چادرملو است. شایان ذکر است که از منظر سرمایه در گردش (دیگر معیار سنجش نقدینگی ) نیز چادرملو در جایگاه نخست ایستاده ، بدین صورت که در انتهای شهریور ماه دارایی های جاری شرکت تقریبا 11.2 هزار میلیارد تومان بیشتر از بدهی های جاری محاسبه شده است.
ه

بدون شک مهمترین شرط تداوم فعالیت های عملیاتی مجموعه ، تامین مستمر مواد اولیه و حامل های انرژی مورد استفاده در خطوط تولید کارخانجات شرکت است. تیم مدیریتی چادرملو نسبت به این مسئله رویکرد محافظه کارانه ای داشته با هدف جلوگیری از هرگونه وقفه در فرآیند تولید ، با تدوین پنج استراتژی تامین ، ریسک های پیرامون تامین پیوسته مواد اولیه را به حداقل رسانده و نگرانی از این بابت برای سهامداران باقی نگذاشته است.
1)    استفاده حداکثری از مواد اولیه و به حداقل رساندن ضایعات ؛ بدین صورت که با پردازش و فرآوری سنگ آهن های کم عیار ، بخشی از سنگ آهن های مورد نیاز تامین می شود. (بازچرخش باطله ها)
2)    برداشت بهینه سنگ آهن از ذخایر تحت کنترل شرکت
3)    مشارکت در بهره برداری از معادن در D19  و آنومالی10
4)    تحصیل کامل سهام شرکت فلزیابان و استفاده از تجهیزات و تجارب این شرکت در امور اکتشافی در آنومالی های مختلف
5)    خرید سنگ آهن ( شایان ذکر است که در نیمه نخست 1402 ، بهای خرید هر تن سنگ آهن با احتساب هزینه حمل معادل 7.3% از قیمت شمش فخوز محاسبه شده است.)
همچنین باید توجه داشت که با پیشرفت فیزیکی نیروگاه دوم ، مجموعه به سطح معقولی از خودکفایی در تامین برق مورد نیاز خواهد رسید و عملا وابستگی شرکت به برق کشوری کمتر خواهد شد. گفتنی است که واحد های تحقیق و توسعه شرکت نیز به منظور حداقل سازی تاثیرپذیری شرکت از محدودیت های مصرف گاز در فصول سرما ، مطالعات گسترده ای در حوزه ذخیره سازی گاز در قالب LNG  را استارت زده اند.

کادر مدیریتی این غول معدنی با برنامه ریزی دقیق خود توانسته در شش ماهه نخست 1402 عملکردی فراتر از بودجه ارائه شده به سهامداران را ثبت کند و عملا سیگنال تعدیل مثبت بودجه 6 ماهه دوم 1402 را نیز به بازار مخابره کرده است. بررسی اطلاعات تولید واقعی و بودجه شده 6 ماهه نخست شرکت از انحراف مثبت در تمامی محصولات تولیدی مجموعه حکایت دارد. مقایسه دیتای تولید واقعی و پیش بینی شده به شرح زیر ارائه شد است:
2

همانطور که ذکر شد ، بهبود نقدینگی رابطه مستقیمی با افزایش توان سرمایه گذاری و سود سازی بیزینس داشته و این موضوع به وضوح از میزان سرمایه گذاری های شرکت در نیمه نخست 1402 قابل برداشت است ؛ چرا که طی بازه زمانی 6 ماهه مجموعا 6 هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری مستقیم در سکتور های مهم عملیاتی انجام شده است ، رقمی که معادل با سرمایه گذاری های انجام شده در دوره 12 ماهه 1401 است.
همچنین مقایسه میزان سرمایه گذاری های رقبا در دوره 6 ماهه گویای آن است که چادرملو با تحصیل بیش از 3.5 همت دارایی ثابت ، بیشترین سرمایه گذاری در دارایی های مشهود را داشته است ؛ اقدامی که در سنوات آتی تاثیر بسیار مثبتی بر حاشیه سود و توان عملیاتی شرکت خواهد داشت. در انتهای شهریور 1402 ، اصلی ترین طرح های توسعه چادرملو که اکثرا با محوریت افزایش تولید برنامه ریزی شده اند ، به شرح زیر ارائه شده اند: ( درصد پیشرفت گندله سازی شماره 2 ، 19.5% گزارش شده و تاریخ برآوردی بهره برداری از پروژه نیز نیمه دوم 1404 عنوان شده است. بهای تمام شده اولیه این پروژه ، 205 میلیون یورو ارزیابی شده است ).  

نن

البته باید توجه داشت که بر خلاف گل گهر ، چادرملو به سیستم بانکی کشور بدهکار نیست و همین امر ریسک مالی پیرامون فعالیت های شرکت را تقلیل داده و با کاهش میزان خروجی جریانات نقدی از بیزینس ، تراز مالی شرکت را نیز در وضعیت بهتری قرار داده و دست مدیریت را در پیگیری و تکمیل طرح های توسعه بازتر کرده است.
باید گفت که موضوع حق انتفاع معادن ابهامات زیادی را پیرامون عملکرد شرکت های معدنی ایجاد کرده بود. با استناد بر بند ف قانون بودجه 1402 ، مبنای محاسبه بهره مالکانه بر اساس میزان استخراج هر تن تولید ، 5% میانگین بهای فروش داخلی و صادراتی شمش فخوز خواهد بود. این فرمول در تهیه صورت های مالی 6 ماهه نخست 1402 لحاظ شده و ذخیره مکفی نیز در حساب ها اعمال شده است ؛ فلذا سود 11 همتی اعلام شده عدد صحیحی است.

از سود انباشته نباید غافل شد !!

هر سرمایه گذار ارزش محوری به حساب سود انباشته همانند سوخت تقویتی عملیات شرکت نگاه می کند ؛ چرا که این ثروت نهفته در دل بیزینس در صورت نیاز می تواند به عملیات اصلی تزریق شده و بنیه عملیاتی شرکت را قوت بخشد. در انتهای شهریور 1402 ، مانده حساب سود انباشته چادرملو بیش از 16.4 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، حال آنکه در گل گهر و گهر زمین مانده این حساب به ترتیب 9 و 8.8 همت گزارش شده است. اهمیت این سرفصل آن است که چنانچه شرکت به منظور پیشبرد و تسریع طرح های توسعه ، نیاز به نقدینگی داشته باشد ، می تواند بلافاصله از این منبع داخلی استفاده نماید. گفتنی است که در حال حاضر ، سرمایه اسمی شرکت 27.1 هزار میلیارد تومان بوده و بنابر اعلام مدیر عامل ، برنامه افزایش سرمایه از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران و سود انباشته در دستور کار مدیریت است.

نن

و اما بازدهی سهم!

از منظر میزان تغییرات قیمتی و سود سرمایه نیز چادرملو گوی رقابت را از دو رقیب اصلی خود ربوده و طی یک سال گذشته از قیمت 400 تومان به سقف 788 تومان رسیده ، یعنی بیش از 94% بازدهی به سهامداران تقدیم کرده است. اعداد مذکور برای کگل و کگهر به ترتیب 82% و 71% محاسبه شده است.

سایر نکات حائز اهمیت پیرامون فعالیت های عملیاتی چادرملو:
1)    چادرملو برنامه پذیرش یکی از زیرمجموعه های خود ، فولاد سرمد ابرکوه با مالکیت 52% ، در بازار سرمایه را دارد. گفتنی است که واحد کلاف سازی این شرکت تا پایان آبان 1402 تقریبا 71% پیشرفت فیزیکی داشته و پیش بینی می شود که در 3 ماهه نخست 1403 به بهره برداری برسد. واحد فولاد سازی (پیشرفت 50% )  نیز همزمان با واحد تولید آهن اسفنجی تقریبا تا نیمه نخست 1404 به بهره برداری می رسد.
2)    پیشبرد پروژه های توسعه ای تعریف شده در راستای ادامه زنجیره ارزش مجموعه نظیر پروژه آهن اسفنجی ، نورد ورق 1 و 2 وابسته به اخذ مجوزات مربوطه از جمله مجوز محیط زیست بوده که در دست پیگیری است.
3)    پروژه کنسانتره سازی عصرنوین بهاباد تا پایان دوره جاری به بهره برداری می رسد. سهم چادرملو از این پروژه 62% است. با بهره برداری از این طرح ، تولید کنسانتره در گروه چادرملو به میزان 1 الی 1.3 میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت. توجه فرمایید که مجاورت این شرکت با پروژه گندله سازی بهاباد (درصد پیشرفت 93% ) ، تامین خوراک این مجموعه را تسهیل کرده است.
4)    خط 4 کنسانتره سازی تا پایان 1406 ، خط 5 کنسانتره سازی تا پایان 1407 و واحد تولید شمش نیز تا پایان 1416 مشمول معافیت تعریف شده در ماده 132 قانون مالیات های مستقیم است. ( معافیت 100% از پرداخت مالیات مربوط به فعالیت های تولیدی و معدنی در مناطق کمتر توسعه یافته ).
5)    کچاد مالکیت 50% معدن D19 را در اختیار داشته و بر اساس گواهی اکتشاف صادره ، ذخیره این معدن 51 میلیون تن با عیار 40% برآورد شده است. البته فعالیت های اکتشافی بعدی نشان دهنده ذخیره بیشتر این معدن بوده ؛ فلذا برنامه حفاری بیشتر در دستور کار مدیریت است. هنوز پروانه بهره برداری اخذ نشده ، اما پیش بینی می شود که سالانه حدودا 4 میلیون تن استخراج انجام شود.
6)    مرجع تعیین نرخ فروش برق تولید شده در نیروگاه مجموعه ، شرکت مدیریت شبکه برق ایران است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24