Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

وضعیت سودآوری شرکت در سال جاری بهبود قابل توجهی یافته است برنامه‌ های توسعه‌ ای در جریان است / روند رو به رشد سودآوری را پیش‌ بینی می کنیم بورس 24 - فردا ۱۰ درصد از سهام شرکت گروه مالی داتام عرضه اولیه می شود. این شرکت در پاسخ به...

سود یکی از زیرمجموعه های «داتام» بیش از 2 برابر شد

بورس24 : فردا ۱۰ درصد از سهام شرکت گروه مالی داتام عرضه اولیه می شود. این شرکت در پاسخ به سوالات شرکت مشاور سرمایه گذاری ایرانیان تحلیل فارابی در سامانه پرسش و پاسخ عرضه های اولیه، مواردی را مطرح کرد که می تواند برای شرکت کنندگان در عرضه اولیه اهمیت داشته باشد.

این شرکت در پاسخ به این پرسش که «دلیل کاهش درآمد سود سهام داتام از محل سود سهام شرکت های پاک انرژی - کارگزاری حافظ و مشاور سرمایه گذاری هدف حافظ در سال 1401 نسبت به سال 1402 چیست؟» اعلام کرد:

موضوع فعالیت شرکت پاک انرژی نیکوگستر (در مراحل پایانی ثبت به عنوان "نهاد مالی - شرکت سرمایه‌گذاری" نزد سازمان بورس و اوراق بهادار)، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار و وضعیت سودآوری شرکت مزبور، به طور مستقیم تحت تأثیر وضعیت حاکم بر بازار سرمایه می‌باشد.

همانطور که از صورت‌ های مالی حسابرسی شده سال مالی 1401 شرکت مزبور قابل مشاهده است، سود خالص شرکت در سال 1401 نسبت به سال 1400 حدود 18 درصد افزایش یافته است. با این حال کاهش 6 درصدی درآمد سود سهام گروه مالی داتام از محل سرمایه‌ گذاری در شرکت مزبور ناشی از کاهش درصد تقسیم سود در مجمع عمومی عادی سالیانه اخیر بوده است.

وضعیت سودآوری شرکت مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در سنوات گذشته به (1) درآمد حاصل از کارمزد ارائه خدمات مدیریت دارایی و (2) سود حاصل از سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار وابستگی داشته است. در سال 1401 علیرغم افزایش درآمدهای حاصل از ارائه خدمات مدیریت دارایی، به دلیل کاهش درآمدهای سرمایه‌گذاری و افزایش هزینه‌های مالی ناشی از تخصیص منابع داخلی و تسهیلات دریافتی از بانک جهت خرید فضای اداری مورد نیاز شرکت در ساختمان سعادت آباد (محل استقرار کلیه شرکت‌های تابعه گروه مالی داتام)، سود خالص شرکت کاهش یافت که در نتیجه آن، سود سهام متعلق به گروه مالی داتام نیز کاهش 28 درصدی را شاهد بود.

شایان ذکر است با فروش ساختمان قبلی شرکت در سال 1402 و تسویه تسهیلات دریافتی از بانک‌ها و همچنین اصلاح ساختار مالی از طریق انجام افزایش سرمایه، وضعیت سودآوری شرکت در سال جاری بهبود قابل توجهی یافته و با عنایت به برنامه‌ های توسعه‌ ای در جریان (راه‌اندازی صندوق‌ها و عملیاتی‌سازی خطوط کسب و کار جدید)، روند رو به رشد سودآوری شرکت قابل پیش‌ بینی می‌ باشد.

وضعیت سودآوری شرکت کارگزاری حافظ نیز به دو عامل (1) درآمد حاصل از کارمزد معاملات و (2) درآمد ناشی از سرمایه‌گذاری‌ها (عمدتاً سود سهام ناشی از سرمایه‌گذاری در مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ) بستگی دارد. بدلیل فضای رکودی حاکم بر بازار سرمایه تا پایان آذرماه 1401 و کاهش حجم معاملات، درآمد کارمزد معاملات کارگزاری حافظ نیز کاهش یافت.

همچنین همانطور که در بند قبلی تشریح گردید، درآمد سود سهام ناشی از سرمایه‌گذاری در مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ نیز در دوره مزبور کاهش یافت.

در نتیجه عوامل فوق سود خالص شرکت مزبور و سود سهام متعلق به گروه مالی داتام از محل سرمایه‌گذاری در کارگزاری در سال 1401 شاهد کاهش بود.

شایان ذکر است در نتیجه بهبود وضعیت بازار سرمایه در سال مالی جدید و همچنین بهبود وضعیت سودآوری مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ، وضعیت سودآوری کارگزاری در سال جدید به طور قابل ملاحظه‌ای بهبود یافته است؛ به طوری که درآمدهای عملیاتی شرکت مزبور بدون لحاظ سود سرمایه‌گذاری در مشاور سرمایه‌گذاری هدف حافظ در دوره 6 ماهه منتهی به 31/03/1402 نسبت به دوره مشابه سال گذشته به بیش از 2 برابر بالغ گردیده است.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24