Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

از آنجا که احساس می‌کنیم این روزها مباحث کلان دارای اهمیت بیشتری است، گزارش امروز را به غیر پوشش خبری، به 5 موضوع مهم تحولات سیاسی ، دستورالعمل بانک مرکزی درخصوص انتشار گواهی سپرده با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصدی سالانه ، تحولات بازار ارز و تصمیمات سیاستگذار درخصوص نرخ نیما 1 و 2 ، اصلاح نرخ حامل‌های انرژی و تحولات هفته پیش رو اختصاص می‌دهیم.

پیش‌بینی وضعیت بورس 14 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات نخستین روز کاری هفته می‌رویم که بازار چهارشنبه با همان فرمان رو به پائین روزهای قبل آغاز کرد. با گذر از یک ساعت ابتدایی کمی بهتر شد و رنج رو به بالا در برخی از نمادها منجر به بهبود نسبی بازار شد اما در نهایت بواسطه قرار گرفتن در روزهای پایانی هفته و عدم پذیرش ریسک‌های سیاسی و محافظه‌کاری معامله‌گران، با حال و روز چندان مناسبی به کار خود خاتمه نداد. در نتیجه معاملات روز چهارشنبه شاخص کل با افت 3 هزار واحدی در ارتفاع دو میلیون و 107 هزار واحدی قرار گرفت و مجموع بازدهی بازار در هفته دوم دی ماه‌ به منفی 1 درصد رسید. این در حالی است که نه‌تنها پرتفوی سهامداران افت بیش از 5 درصدی را تجربه کرد که دلار در بازار آزاد رشد بیش از 4 درصدی را ثبت کرد و لذا ارزش بازار تحت تاثیر رفتار معکوس بورس و دلار، با افت 5 درصدی به 150 میلیارد دلار رسید !! ارزش معاملات با افت 9 درصدی به 4.5 همت رسید و از شدت خروج پول از بازار تا حدی کاسته شد.

بازار با ریسک‌های رنگارنگی همراه شده و موج اخبار منفی ول‌کن ماجرا نیست. با این حال بحث ثبات در ارزش معاملات هفته اخیر کمی مشکوک است و نشان می‌دهد با وجود حضور گسترده ریسک‌ها، عده‌ای اعتقاد به ارزندگی قیمت‌ها داشته و لذا در حال خرید و استفاده از هیجانات منفی ایجاد شده‌اند. از آنجا که احساس می‌کنیم این روزها مباحث کلان دارای اهمیت بیشتری است، گزارش امروز را به غیر پوشش خبری، به 5 موضوع مهم "تحولات سیاسی" ، "دستورالعمل بانک مرکزی درخصوص انتشار گواهی سپرده با نرخ سود علی‌الحساب بانکی ۳۰ درصدی سالانه" ، "تحولات بازار ارز و تصمیمات سیاستگذار درخصوص نرخ نیما 1 و 2" ، "اصلاح نرخ حامل‌های انرژی" و "تحولات هفته پیش رو" اختصاص می‌دهیم.

در حوزه سیاسی باید گفت که هنوز پس‌لرزه حمله اخیر خود را نشان نداده و به هر جهت بازار به این موضوع وزن داده است. البته تصور ما این است که این واکنش نهایتا حمله محدود به برخی از مواضع ایران در سوریه و لبنان و یمن باشد و این موج به داخل کشور نرسد. جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی در آمریکا گفت: بدون تصویب و تایید کنگره حمله نظامی به ایران ممکن نیست. او در ادامه افزود: فعلا چنین چیزی مطرح نیست. این استنباط ما از اظهارات طرف مقابل است و ممکن است فضا به شکل دیگری پیش برود اما تصور می‌کنیم اگر اوضاع خیلی کشمشی بود، رفتار بازارها التهاب بیشتری می‌گرفت. لذا امیدواریم در ادامه رفتار غیرعقلانی از طرفین ماجرا نداشته باشیم.

اما به بحث دوم بپردازیم. هنوز اثرات ریسک‌های سیاسی از سر بازار برداشته نشده بود که بحث نرخ سود بانکی علم شد. برخی معتقدند دلیل فشار فروش بازار در نیمه دوم هفته گذشته، خبر انتشار گواهی سپرده با نرخ علی‌الحساب 30 درصد بوده است. به 5 دلیل که در ادامه مورد بحث قرار خواهد گرفت، به این موضوع وزن چندانی نمی‌دهیم و اعتقاد نداریم. اول اینکه، بازار طلا و دلار خیلی به این خبر واکنش نشان نداد و دلیل افت نسبی آنها طی 2 روز اخیر، نزدیک شدن دلار به سقف تاریخی 60 هزار تومانی (به لحاظ تکنیکی) و رنج‌های رو به پائین بانک مرکزی بود. حتی گفته می‌شود در پی جهش نرخ ارز، باری دیگر اقدام به دستگیری برخی از دلالان کرده‌اند ! با نقدینگی فعلی، آخرین تیرهای دولت و بانک مرکزی برای کنترل و نهیب زدن به تورم و نرخ ارز در حال رها شدن است و اگر این سیاست هم جوابگو نباشد، آنوقت است که کار برای حضرات و آنها که تصور می‌کنند اقتصاد دستوری است، دشوار خواهد شد.

دوم اینکه، بورسی‌ها مدت‌ها است که با نرخ بهره 30 درصدی دسته و پنجه نرم می‌کنند و لذا اعلام رسمی این نرخ، نمی‌تواند آثار بااهمیتی بر بازار داشته باشد. سوم اینکه، تصور می‌کنیم

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24