Bourse24 Ads 215

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

بورس 24: بانک تجارت ، برترین بانک در حوزه فعالیت های ارزی در کشور بوده که با سرمایه اسمی 22.3 همتی ، در بازار اول بورس تهران تقریبا 48 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است. این غول بانکی آخرین بار 5 سال پیش ، در سال 1397 سرمایه اسمی خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و سرمایه گذاری ها ( Fixed Assets and Investments Revaltion surplus ) افزایش داده است

اطلاعات کدالی مهم از «وتجارت» ؛ گزارشاتی که بازار ندید یا دید و از کنار آن گذشت!!

بورس24 : بانک تجارت ، برترین بانک در حوزه فعالیت های ارزی در کشور بوده که با سرمایه اسمی 22.3 همتی ، در بازار اول بورس تهران تقریبا 48 هزار میلیارد تومان ارزش گذاری شده است.

این غول بانکی آخرین بار 5 سال پیش ، در سال 1397 سرمایه اسمی خود را از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی های ثابت و سرمایه گذاری ها ( Fixed Assets and Investments Revaltion surplus ) افزایش داده است ؛ فلذا عدد 19 هزار میلیارد تومان مندرج در سرفصل دارایی های ثابت در صورت وضعیت مالی بانک ، عدد دقیق و به روزی نیست و ارزش دارایی های شرکت عملا موج تورمی چندین سال گذشته را نشان نمی دهند.

بنابر لیست بلند بالای منتشر شده در شهریور 1401 ، بانک تعداد 1292 عدد ساختمان ، 1086 عرصه ، 166 سرقفلی و 685 ملک تمکلیکی در لیست دارایی های خود دارد ؛ فلذا پتانسیل بالایی در تجدید ارزیابی در دل این بانک بزرگ بورسی نهفته است. در صورت انجام افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی ، مهم ترین نسبت عملکرد بانک یعنی کفایت سرمایه به طرز چشمگیری بهبود خواهد یافت.

هر چند ، در حال حاضر نیز کادر مدیریتی بانک در تدارک افزایش سرمایه 50% از محل سود انباشته به منظور بهبود نسبت مذکور ، بهره مندی از معافیت نرخ صفر مالیاتی و همچنین اصلاح ساختار سرمایه است. بنابر اطلاعات مندرج در گزارش افزایش سرمایه ، نسبت کفایت سرمایه بانک در صورت انجام افزایش سرمایه در دوره 1404 به بیش از 8.1% خواهد رسید که بالاتر از رقم قابل قبول بانک مرکزی است.

این غول بانکی در اسکیل 9 ماهه صورت های مالی سوپرایز کننده ای به بازار و سهامداران مخابره کرده و دیدگاه تحلیلگران را نسبت به روند سودسازی خود تغییر داده است. ماحصل عملکرد 9 ماهه بانک ، کسب 5.56 هزار میلیارد تومان سود خالص بوده ، تقریبا 25 تومان به ازای هر سهم ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه جامپ سنگین 253% را ثبت کرده و تقریبا 4 همت افزایش یافته است. مخابره این دیتای چشمگیر در شرایطی رقم خورده که بسیاری از بانک های رقیب همچنان هر فصل زیان خالص به سهامداران خود گزارش می دهند.

بدون شک ، یکی از اصلی ترین پارامتر های تاثیر گذار بر این جهش سود ، رشد سنگین مانده سپرده های سرمایه گذاری شده نزد بانک است. از آنجایی که اصلی ترین مجرای درآمدی بانک یعنی اعطای تسهیلات رابطه مسقتیمی با میزان حجم سپرده های تجمیعی نزد بانک داشته ، با افزایش این حجم ، قدرت تسهیلات دهی بانک بیشتر شده و در نتیجه با اعطای تسهیلات بیشتر ، درآمد بیشتری نیز شناسایی می شود. در انتهای آذر ماه ، مانده سپرده های نزد بانک بیش از 673 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، حال آنکه در ابتدای سال این رقم 618 همت گزارش شده بود ؛ رشد 9% در 9 ماه گذشته.

البته ناگفته نماند که بانک از حیث میزان سپرده ها در جایگاه دوم صنعت ایستاده است. تاثیر این رشد سپرده ها را می توان در پوشش بخش اعظم درآمد اعطای تسهیلات مربوط به دوره 1401 در 9 ماهه 1402 دید:
"در اسکیل 9 ماهه ، از محل اعطای تسهیلات بیش از 50 هزار میلیارد تومان درآمد شناسایی شده ؛ رقمی که معادل 86% رقم گزارش شده در دوره 12 ماهه 1401 است." البته در مقیاس 10 ماهه رقم درآمدی دوره 1401 کاملا کاور شده و درآمد تجمیعی اعطای تسهیلات به سقف جدید 59.5 هزار میلیارد تومان رسیده است.

دیگر مجرای درآمدی بانک ، درآمد های حاصله از کارمزد ها بوده که در دوره مورد گزارش بیش از 9.2 هزار میلیارد تومان گزارش شده ، رقمی که نه تنها جهش 81% را نسبت به مقطع مشابه نشان می دهد ، بلکه به میزان 1.8 همت از مجموع درآمد کارمزد ها در دوره 1401 نیز بالاتر است.

و اما تراز عملیاتی بانک که از آن به عنوان حاشیه سود عملیاتی نیز یاد می شود. در اسکیل 9 ماهه ، مابه التفاوت درآمد ها و هزینه های عملیاتی ایهن غول بانکی ، مثبت 25.5 هزار میلیارد تومان گزارش شده ؛ رقمی که در قیاس با دوره مشابه بیش از 6 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. به دنبال رشد تراز عملیاتی ، منابع مالی در دسترس بانک به منظور تقویت و گسترش جریان های درآمدی و همچنین ورود به پروژه های اقتصادی جدید افزایش یافته ؛ فلذا  شاهد رشد توان سودآوری و ارزش آفرینی بانک  در گذر زمان خواهیم بود.

1
دیگر پوینت مثبت این گزارش ، کاهش 47% سرفصل هزینه مطالبات مشکوک الوصول است. در انتهای آذر ماه مجموعا 2.3 همت هزینه مطالبات مشکوک الوصول گزارش شده ، حال آنکه این رقم در دوره مشابه بیش از 4.3 همت گزارش شده است. چنین دیتایی علاوه بر تاثیر مثبت بر سود دوره ، در عملیات جاری بانک نیز تاثیر مطلوبی خواهد داشت ؛ چرا که گویای بازگشت منابع بانکی به چرخه عملیاتی و کاهش ریسک سوخت مطالبات است ؛ آن هم در این دوره تورمی که ارزش هر واحد پولی در زمان حال به مراتب بیشتر از همان ارزش در زمان آینده است.

بررسی صورت جریان نقدی بانک گویای آن است که کادر مدیریتی شرایط تورمی محیط اقتصادی را غنیمت شمرده و اقدام به اخذ تقریبا 27.7 هزار میلیارد تومان تسهیلات از سیستم بانکی کرده است. به دنبال چنین رویدادی ، نه تنها سپر مالیاتی برای سود خالص ایجاد شده و هزینه کمتری از بابت مالیات پرداخت می شود ؛ بلکه با توجه به ارتباط مستقیم مجاری درآمدی با حجم نقدینگی در دسترس بانک ، توان عملیاتی و بخصوص سرمایه گذاری بانک نیز بیشتر شده است. توجه فرمایید که پیشبرد پروژه ها با ریال های امروز و بازپرداخت آنها با ریال های فردایی (Time Value of Money ) ، دوره تکمیل و بهای تمام شده پروژه ها را کاهش داده که خود در بازدهی طرح ها نقش مهمی دارد. از طرفی افزایش حجم بدهی ها در ساختار سرمایه ، هزینه سرمایه را کاهش داده که خود زمینه ساز افزایش ارزش شرکت و در نتیجه ثروت سهامداران است. (The reduction of Cost of capital )

شایان ذکر است که وجوه نقد پرداختی از بابت تحصیل سهام خزانه در 9 ماه گذشته ، 956 میلیارد تومان گزارش شده ؛ این رقم در دوره مشابه تنها 49 میلیارد تومان بوده است. افزایش سرعت عملیات جمع آوری سهام از بازار ، سیگنال بنیادی تعدیل مثبت سود هر سهم را به بازار سرمایه مخابره می کند ؛ چرا که با کاهش تعداد سهام در گردش ، سود تعلق گرفته به هر سهم افزایش خواهد یافت.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24