Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تصور می‌کنیم بازار در آخرین ماه سال با فروکش نسبی تنش‌های سیاسی و اتمام طرح گواهی سپرده و ثبت‌نام خودرو، می‌تواند فضای بهتری داشته باشد و کمی جریان پول را به سمت خود هدایت کرده و جذب کند. شاید یکی از دلایلی خوش‌بینی ما به این موضوع، رفتار بازار در سنوات گذشته در اسفند، فروردین و اردیبهشت باشد. طی دو سال گذشته بازار در این مقاطع حرکت خوبی کرد و لذا این اتفاق می‌تواند برای امسال هم تکرار شود.

پیش‌بینی وضعیت بورس 25 بهمن 1402

1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات آخرین روز کاری هفته می‌رویم که بازار دیروز هم تعریفی نداشت. او همچون جسمی بی‌جان به گوشه‌ای رها شده و صرفا با نویزهایی که صندوق‌های حمایتی در مقاطعی از زمان ایجاد می‌کنند، نفس می‌کشد و در مجموع حال و روز چندان خوشی نداشته و لذا سردرگمی و کلافگی در رفتار سهامداران به اوج خود رسیده است. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل بدون تغییری بااهمیت (افت 1.600 واحدی) در ارتفاع دو میلیون و 90 هزار واحدی ایستاد. ارزش معاملات کمی افت کرد و به 3.7 همت رسید و طبق روال عادی برنامه خروج پول از بازار (210 میلیارد تومان) ادامه داشت. آخرین ضربه سیاستگذار به بازار، پهن کردن بساط گواهی سپرده با نرخ سود 30 درصدی در راستای گرفتن شتاب چرخش نقدینگی بود. البته که طبق گفته وزیر اقتصاد این طرح ادامه‌دار نیست اما به هر جهت این خبر در گام نخست بازار را تحت تاثیر قرار داد و در گام بعد هزینه بانکها را افزایش خواهد داد. ضمن اینکه رئیس بانک مرکزی گفت، هر زمان که ضرورت داشته باشد، مجددا از این ابزار استفاده خواهیم کرد (تا اقتصاد کشور را کاملا به فنا دهیم). انصافا دولت با ضربات کاری که از ابتدای سال به بازار وارد نمود، نه‌تنها نشان داد که درکی از اقتصاد باز و سالم ندارد و بورس اولویت اول که چه عرض کنیم، آخرش هم نیست که دارایی سهامداران را قربانی سیاست‌های ضعیف و بدون‌پشتوانه خود کرد.

بازار برای فرار از این شرایط نیاز به شوک‌های اساسی و تزریق نقدینگی دارد، در غیر اینصورت مسیر خوبی طی نخواهد شد. در این سالها هیچ کمکی از سوی دولت و نهاد ناظر به بازار نشده است. واقعا این موضوع را درک نمی‌کنیم که چرا سازمان بورس که باید حامی سهامدار خرد باشد، در برابر رفتارهای دولت اینچنین منفعل و بی‌تفاوت است ! نهاد ناظر طی مدت اخیر در برابر هر تصمیمی که دولت گرفت، سکوت پیشه کرد و نه‌تنها خبری از حمایت نبود که تامین مالی از بازار نیز شدت گرفت. حتی بحث تجدید ارزیابی در هلدینگ‌ها هم بی سر و صدا متوقف شد و نتیجه خاصی برای بازار نداشت. در واقع سازمان طی مدت اخیر هیچ کمکی به بازار نکرده و حتی برخی مواقع با سیاست‌های خود در زمین دولت بازی کرده است. و لذا اثرات این موضوع را در بازار و ارزش معاملات و تراز نقدینگی می‌بینیم.

البته هنوز هم ناامید نیستیم و تصور می‌کنیم بازار در آخرین ماه سال با فروکش نسبی تنش‌های سیاسی و اتمام طرح گواهی سپرده و ثبت‌نام خودرو، می‌تواند فضای بهتری داشته باشد و کمی جریان پول را به سمت خود هدایت کرده و جذب کند. شاید یکی از دلایلی خوش‌بینی ما به این موضوع، رفتار بازار در سنوات گذشته در اسفند، فروردین و اردیبهشت باشد. طی دو سال گذشته بازار در این مقاطع حرکت خوبی کرد و لذا این اتفاق می‌تواند برای امسال هم تکرار شود. البته هنوز نشانه‌ای برای ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24