Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تاجیک، رئیس حسابداری پالایشگاه بندر عباس به خبرنگار بورس۲۴ گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان بورس و شرکت های صنعت پالایش داشتیم. محور جلسه موضوع دستورالعمل اخیر پالایشگاه ها بود. در حال حاضر از طریق انجمن صنفی پیگیری ها در حال انجام است.

سیگنالی از احتمال تغییر فرمول محاسبه قیمت خوراک و فرآورده پالایشگاه ها

بورس24 : تاجیک، رئیس حسابداری پالایشگاه بندر عباس به خبرنگار بورس24 گفت: هفته گذشته جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان بورس و شرکت های صنعت پالایش داشتیم. محور جلسه موضوع دستورالعمل اخیر پالایشگاه ها بود. در حال حاضر از طریق انجمن صنفی پیگیری ها در حال انجام است.

 وی گفت: تا کنون هنوز هیچگونه صورت حسابی به پالایشگاه‌ها ارسال نشده است، قاعدتا بعد از دستورالعمل باید صورت حساب‌ها برای پالایشگاه ها ارسال می شد ولی با وجود اینکه ۱۱ماه از سال گذشته ، هنوز هیچ صورت حسابی نرسیده است.

ا ادامه داد: این می‌تواند سیگنال مثبتی باشد. سازمان بورس هم در جلسه اذعان داشت که قیمت بنزین از نفتا کمتر است و اصلا قابلیت توجیه ندارد.

تاجیک گفت: اگر دستور العمل به حالت ۱۴۰۱ برگردد ، بدون تسعیر ارز در شهریور ماه حدودا ۱۹۵ تومان سود داشته‌ایم. اما با اجرای دستور العمل جدید حدودا ۵.۷ همت کاهش درآمد بنزین داشته‌ایم.

وی گفت: یکی از مبناهای محاسبه بنزین یورو ۵، سنگاپور را برداشته‌اند و بجای آن FOB خلیج فارس را گذاشته‌اند. به طور کلی اگر این دستورالعمل قطعی بود صورت حساب‌ها را براساس آن به پالایشگاه ها ابلاغ می‌کردند. در حالی که سال ۱۴۰۱ صورت حساب های پالایشی ها را ماه به ماه می‌دادند.

وی افزود: دستورالعمل شامل قیمت نفت خام، میعانات گازی، بنزین، نفت گاز، نفت سفید است. یعنی در اصل دستورالعمل شامل نفت خام و ۶ فرآورده اصلی می‌شود و فقط بنزین نیست. گرچه سایر فرآورده‌ها تغییر آنچنانی نداشته اند. ولی ما درخواست داده‌ایم که نرخ نفت گاز را هم تغییر دهند. به طور کلی نرخ بنزین بر صورت‌های مالی‌ شرکت ها تاثیر گذاشته است. به همین خاطر است که همیشه در مورد بنزین توضیح می‌خواهند. علاوه بر اینکه پالایشگاه‌ها حداقل ۲۰ تا ۳۵ درصد تولیدات‌شان بنزین است.

این مقام مسئول در پالایشگاه بندرعباس گفت: در حال حاضر بنزین را از پالایشگاه ها با اکتان ۸۷ خریداری می کنند‌ ، سال گذشته کسر بنزین پنج سوم بوده که امسال به دوازه سوم تبدیل شده است. یعنی اگر پارسال از قیمت بنزین اکتان ۸۷ ، براساس دستورالعمل ۷ دلار کسر می‌شد، امسال ۱۴ دلار کاهش خواهد داشت.

تاجیک گفت: با این دستورالعمل طبق محاسبات و اعلام، ‌در بنزین نسبت به سال گذشته به طور میانگین ۱۱.۵ دلار در هر بشکه متضرر می‌شویم. به طور مثال اوایل سال، بنزین هر گالن ۲.۶ بود ولی الان به ۲.۱ دلار در هر گالن هم رسید. به نوعی در حال حاضر قیمت جهانی بنزین در دنیا در حال حاضر هر گالن ۲.۲ است.

گفتنی است مشکل پالایشی ها در نرخ گذاری فرآورده ها است. با نرخ گذاری و فرمول های جدید نرخ برخی فرآورده ها به خصوص بنزین تعدیل و کاهش یافته و این امر به ضرر پالایشگاه ها می شود اما طبق دستور مخبر معاون اول رییس جمهور نرخ فرآورده ها باید اصلاح شده و احتمالا به نرخ های قبلی باز خواهد گشت.

این امر سبب می شود تهدید کاهش نرخ سود پالایشی ها با فرمول های جدید از بین رفته و همچنان پالایشی ها قادر به سود سازی های مناسبی برای سال جاری و سال آینده خود باشند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24