Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

به‌نظر این بار جریان نرخ سود نمی‌تواند چاره کار باشد و احتمالا به زودی تبعات آن را در اقتصاد خواهیم دید؛ چراکه بازارها با نگاهی به تجربیات گذشته حرکت می‌کنند، به‌خصوص که سرمایه اجتماعی هم تا حدودی بواسطه رفتار دولت خدشه‌دار شده است.

پیش‌بینی وضعیت بورس 29 بهمن 1402

 1) پیش‌بینی بازار ...

بورس24 : در شرایطی به مصاف معاملات دومین روز کاری هفته می‌رویم که بازار شنبه با وجود رشد اندک دلار و تقویت قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، باز هم شرایط مساعدی نداشت و زیر فشار فروش و رفتار غیرمنطقی عرضه‌کننده‌ها بود و شرایط بسیار سختی را پشت سر گذاشت. همانطور که در روزهای اخیر هم اشاره شد، هنوز خبری از انگیزه برای خرید رو به جلو نیست و سمت تقاضا با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند. از نگرانی بابت اثرات رشد نرخ سود بانکی گرفته تا دست‌درازی دولت به جیب شرکت‌ها، عدم اصلاح نرخ دلار نیمایی و رفتار حقوقی‌ها در آخرین ماه سال. در نتیجه معاملات روز گذشته، شاخص کل با ثبت افت جدی 18 هزار واحدی دیگر تا ارتفاع دو میلیون و 60 هزار واحدی عقب نشست. ارزش معاملات با کمی افت به 3.8 همت رسید و کماکان تراز نقدینگی حقیقی‌ها منفی (خروج 330 میلیارد تومان پول) بود.

بازار را در حال پیش می‌بریم که قیمت‌ها در سطوح حداقلی است. P/E و P/S شرکت‌ها در کف تاریخی قرار دارد. ارزش دلاری در سطوح 150 میلیارد دلار در نوسان است و از هر زاویه که نگاه می‌کنیم، شاهد موج ارزندگی قوی هستیم اما خبری از جریان نقدینگی و اعتماد نیست و لذا فضای بازار منطقی پیش نمی‌رود. تصمیمات اخیر درخصوص نرخ سود ۳۰ درصد بازار را از نظر روانی تحت تاثیر قرار داده به طور کل کار را برای هدایت جریان پول به سمت سهم‌های ‌بزرگ ‌و بنیادی سخت و دشوار کرده است. البته خیلی ناامید نیستیم و معتقدیم با اتمام موج خبرهای منفی به‌خصوص در بحث نرخ سود ۳۰ درصد، بازار کمی بهتر خواهد شد و تا حدودی از فضای رکودی فاصله خواهد گرفت.  

در کابینه دولت اختلاف‌نظر جدی درخصوص نرخ سود 30 درصد وجود دارد. چراکه وزیر اقتصاد اعلام کرد این موضوع موقت است اما بیانیه بانک مرکزی دقیقا نقطه مقابل آن را نشان می‌داد. بنابراین اینطور به نظر می‌رسد که از نظر دولت، شرایط بحرانی است. در یک اقتصاد درست و سالم، سیاست‌های انقباضی منجر به کنترل تورم و البته رکود می‌شود و تمام هنر اقتصاددان‌ها و سیاست‌گذاران این است که جایی بین این دو خط حرکت کرده و فضا را منطقی پیش ببرند اما در کشور ما مشکل این است که انتظارات تورمی پابرجاست و لذا سیاست‌های اینچنینی شاید در کوتاه‌مدت فضا را آرام کند اما بطور قطع با کمی تاخیر بحران و پرش‌های قیمتی به شکل عجیب‌تری بروز خواهند کرد.

فراموش نکنیم که یکی از عوامل اصلی تورم در ایران، خود دولت است که به دلیل عدم کنترل هزینه‌ها و کسری بودجه، دست به چاپ پول می‌زند. و قسمت بد ماجرا اینجاست که دشمن هم به خوبی شرایط را درک کرده و با تشدید تحریم‌ها، فشار را روی اقتصاد افزایش داده و در نهایت این سفره مردم است که روز به روز کوچکتر می‌شود. به‌نظر این بار جریان نرخ سود نمی‌تواند چاره کار باشد و احتمالا به زودی تبعات آن را در اقتصاد خواهیم دید؛ چراکه بازارها با نگاهی به تجربیات گذشته حرکت می‌کنند، به‌خصوص که سرمایه اجتماعی هم تا حدودی بواسطه رفتار دولت خدشه‌دار شده است.

وموضوع آخر، بحث تکراری بورس کالا است. عدم حضور مشتری برای خرید برخی از ...

مشاهده کامل پیش‌بینی بازار امروز ...

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24