Bourse24 Ads 209
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 229
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 220
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 228
تبلیغ بورس24

تعدیل مثبت سود و واقعی شدن ترازنامه گفت و گو با مدیرعامل «وپارس»

اعلام دو اثر مثبت نرخ تسعیر ارز برای بانک ها

بورس24 : آخرین نرخ تسعیر ارز رسمی بانک برای دلار 28500 تومان بود که با ابلاغیه دیروز بانک مرکزی به 40187 تومان افزایش یافت.

روز گذشته بانک مرکزی نرخ تسعیر اقلام پولی دارایی ها و بدهی های ارزی شبکه بانکی کشور برای گزارشگری مالی پایان سال 1402 را بر اساس نرخ خرید حواله ETS مرکز مبادله ارز و طلای ایران در تاریخ 28 اسفند ماه 1402 تعیین کرد. 

کوروش پرویزیان مدیر عامل بانک پارسیان در خصوص  نرخ جدید تسعیر ارز بانک ها و تاثیرات آن بر سودآوری صنعت بانکداری به خبرنگار بورس24 گفت : همه بانک های خصوصی و دولتی در این خصوص تحت تاثیر هستند ، به طور معمول بانک مرکزی به صورت سالانه این نرخ را اعلام می‌کند.

وی گفت: بانک مرکزی در این زمینه کار خوبی کرده و  در این شرایط عاقلانه تصمیم گرفته است ، در گذشته اختلافی فی مابین حسابرس‌ها، وزارت دارایی، سازمان امور مالیاتی و بانک‌ها ایجاد شده بود اما اکنون بانک مرکزی نرخ بازار رسمی مبادله را مبنای تسعیر ارز قرار داده که به طور طبیعی ترازنامه بانک‌ها واقعی‌تر می‌شود.

پرویزیان ادامه داد: آخرین نرخ تسعیر برای دلار  ۲۸ هزار و 500 تومان بوده است.با این تصمیم بانک مرکزی ، دیگر مشکل بندهای حسابرسی که تقریبا اکثر بانک‌ها چه دولتی و چه خصوصی در این حوزه داشتند و مشکل با سازمان امور مالیاتی حل و فصل می‌شود.

وی در خصوص تراز مثبت ارزی بانک پارسیان گفت:  ما که پرتفوی ارزی مناسبی داشتیم و تراز خوبی داریم و این رویداد بر بانک‌هایی که تراز مثبت ارزی دارند تاثیر مثبت دارد. بیش از نیمی از صنعت بانکداری تراز باز ارزی مثبت که با ابلاغیه دیروز می توانند تعدیل مثبت در سود داشته باشند.

به گفته وی،  حسب ماده ۴۶ قانون رفع موانع تولید ، بانک‌ها عدد چند میلیارد دلاری مطالبات دارند. که اگر بانک مرکزی  این تعهدات را  بتواند ایفا کند،  شرایط برخی از بانک‌ها هم  خیلی بهتر هم خواهد شد. این عدد در بانک‌ها از ۶۰۰ میلیون دلار  تا  ۱ میلیارد دلار متغیر است.در مجموع اغلب بانک ها از محل تسعیر ارز سود شناسایی خواهند کرد.

بررسی ها نشان می دهد ، بانک  های ملت ، پارسیان ، سامان و اقتصاد نوین دارای بیشترین تراز ارزی مثبت هستند.

در این بین بانک ملت با داشتن تراز ارزی 5 تا 7 میلیارد دلاری پرچم دار بیشترین تراز ارزی است که بیشترین تاثیر را هم از این امر می پذیرد.رتبه دوم در اختیار بانک پارسیان است این بانک نیز تراز ارزی سنگینی داشته است و همین امر سبب شناسایی سود تسعیر ارز بالایی در این بانک خواهد شد.

به طور کلی بیشتر بانک ها دارای تراز ارزی مثبت هستند که این تصمیم بانک مرکزی سبب شناسایی سود تسعیر ارز سنگینی در صورت های مالی 12 ماهه پیش روی سهام این گروه خواهد شد.به نظر می رسد بانک ها به زودی در خصوص آخرین میزان تراز ارزی مثبت خود اقدام به شفاف سازی نمایند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 193


پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 188
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 206
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 32
تبلیغ بورس24