با تغییرات اخیر در قوانین شورای رقابت و اعلام موضع سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، خودروهای وارداتی که بهصورت کامل (CBU) وارد کشور میشوند، از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شدهاند. این تصمیم خودروهای تولید داخلی یا خودروهایی که به صورت قطعات منفصله (CKD) وارد میشوند را دربر نمیگیرد...
بورس24 : با تغییرات اخیر در قوانین شورای رقابت و اعلام موضع سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان، خودروهای وارداتی که بهصورت کامل (CBU) وارد کشور میشوند، از شمول قیمتگذاری دستوری خارج شدهاند. این تصمیم خودروهای تولید داخلی یا خودروهایی که به صورت قطعات منفصله (CKD) وارد میشوند را دربر نمیگیرد.
خودروهای مشمول حذف قیمتگذاری دستوری
بر اساس بررسیهای صورتگرفته، حذف قیمتگذاری دستوری تنها شامل خودروهای وارداتی بهصورت کامل نظیر هونگچی، هاوال H6، بیوایدی (BYD)، آئودی و برخی محصولات دیگر است که توسط شرکتهایی مانند ماموت خودرو، ایرانیان خودرو، پارس خودرو و آتیپارت وارد بازار میشوند.
این خودروها بدون هیچگونه تغییر یا مونتاژ، به شکل کامل وارد کشور شده و تحت قوانین جدید از فرایند قیمتگذاری دستوری مستثنا شدهاند.
در مقابل، خودروهای گروه بهمن، ایران خودرو و سایپا که قطعات آنها بهصورت CKD وارد میشود و در کشور مونتاژ میگردد، همچنان مشمول این قوانین بوده و قیمتگذاری آنها توسط سازمان حمایت نظارت میشود.
نقش بورس کالا در قیمتگذاری خودروهای وارداتی
گزارشی از بورس24 به بررسی امکان نقشآفرینی بورس کالا در فرآیند قیمتگذاری خودروهای وارداتی پرداخته است. پذیرش خودروهای وارداتی در بورس کالا نیازمند تایید این نهاد بوده و سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان تاکید دارد که قیمتگذاری خودروهای وارداتی صرفاً تحت نظارت این سازمان انجام شود.
چالش اصلی در این زمینه، تداخل وظایف میان شورای رقابت و سازمان حمایت است که باعث ایجاد ابهام در فرآیند قیمتگذاری خودروهای وارداتی شده است. شورای رقابت اخیراً مسئولیت تعیین قیمت خودروهای وارداتی را به سازمان حمایت واگذار کرده است، اما هنوز یک سازوکار یکپارچه مشخص وجود ندارد.
تغییرات در شرایط خرید خودروهای وارداتی
حذف شرط “پلاک فعال”:
یکی از تغییرات مطرحشده، حذف شرط نداشتن پلاک فعال برای خرید خودروهای وارداتی است. بر اساس اعلام حسین فرهی دزاده، رئیس سازمان حمایت، این تغییر صرفاً به معنای تسهیل فرآیند خرید است و به هیچ عنوان به معنای حذف نظام نظارتی بر قیمتگذاری نیست.
وی همچنین تاکید کرد که تمامی واردکنندگان خودرو موظف به ارائه اسناد و مدارک مرتبط با قیمتگذاری خودروها به سازمان حمایت هستند و اجازه تعیین قیمت بدون نظارت این سازمان را ندارند.
ویژگیهای خودروهای وارداتی بهصورت کامل (CBU)
خودروهای وارداتی بهصورت کامل (CBU)، شامل خودروهایی هستند که در کارخانه اصلی سازنده تولید شده و بدون هیچ گونه تغییر یا مونتاژ اضافی، بهصورت کامل به بازار ایران وارد میشوند.
نمونههایی از این خودروها عبارتند از:
- هونگچی: برند لوکس چینی که بهصورت کامل وارد کشور شده است.
- هاوال H6: یک مدل محبوب شاسیبلند چینی وارد شده بهصورت CBU.
- بیوایدی (BYD): خودروهای لوکس الکتریکی و هیبریدی نظیر تانگ که به شکل کامل وارد میشوند.
- محصولات آئودی: مدلهای لوکس این برند آلمانی توسط ماموت خودرو بهصورت کامل وارد ایران میشوند.
شرکتهای واردکننده خودروهای CBU عبارتند از:
- ماموت خودرو: واردکننده برند آئودی.
- ایرانیان خودرو: واردکننده هاوال و بیوایدی.
- پارس خودرو: واردکننده مدلهای خاصی از خودروهای چینی.
- آتیپارت: واردکننده خودروهای لوکس و شاسیبلند مانند هونگچی.
پیامدهای حذف قیمتگذاری دستوری
حذف قیمتگذاری دستوری برای خودروهای وارداتی بهصورت CBU، میتواند بازار خودرو را وارد مرحله جدیدی کند:
- افزایش تقاضا در بازار خودروهای وارداتی: تسهیل شرایط خرید، نظیر حذف شرط پلاک فعال، احتمالاً باعث رشد تقاضا در بازار شود.
- شفافتر شدن قیمتها: با واگذاری قیمتگذاری به مکانیزم بازار، خودروهای وارداتی ممکن است به سمت شفافیت بیشتر و رقابت عادلانه حرکت کنند.
- تثبیت نظارت بر قیمتها: سازمان حمایت همچنان بر قیمتگذاری نظارت خواهد داشت تا از افزایش غیرمنطقی قیمتها جلوگیری شود.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.