بورس 24 : بازار با رویکرد وایسیم ببینیم چی میشه سال جدید را شروع کرده و کماکان با همان رویکرد در حال ادامه دادن است. قیمت دلار و خودرو این روزها گره خورده به چند دوره مذاکرات که البته خبرهای خوبی از آن شنیده می شود. اما بازار خودرو به نوعی قفل شده و به جای رونق معاملات، به سمت توقف رفته تا تکلیف روشن تر شود و بعد مردم نسبت به خرید اقدام کنند.به این معنا که خودروها فروشنده دارند اما خریداران کمرنگ شده و دست نگه داشته اند.

بورس24 : بازار با رویکرد " وایسیم ببینیم چی میشه " سال جدید را شروع کرده و کماکان با همان رویکرد در حال ادامه دادن است.
قیمت دلار و خودرو این روزها گره خورده به چند دوره مذاکرات که البته خبرهای خوبی از آن شنیده می شود. اما بازار خودرو به نوعی قفل شده و به جای رونق معاملات، به سمت توقف رفته تا تکلیف روشن تر شود و بعد مردم نسبت به خرید اقدام کنند.به این معنا که خودروها فروشنده دارند اما خریداران کمرنگ شده و دست نگه داشته اند.
عجیب از بازار ماشین
کاهش وابستگی خودرو به نوسان قیمت دلار از یک سو و تنوع طیف خودروهای وارداتی از سوی دیگر، کار را برای وارداتی های دور قبل مخصوصا مدل های 2014 تا 2018 سخت کرده. تا جایی که خیلی از خودروهای کارکرده کره ای مدل 2017 با قیمت نسل جدید 2024 صفر کیلومتر آن ها برابری می کند!
اما با رصد اخبار و قیمت های 2 ماه اخیر به نکته جالبی می رسیم، این که برخی خودروها به اصطلاح لفظ پیدا کرده اند. به این معنا که با زمزمه اخبار ضد و نقیض، رشد قیمت ناگهانی پیدا می کنند و بعد که می بینند مشتری نیست قیمتشان فروکش می کند. یکی از این نوسان ها را در دو ماه اخیر نیسان سیلفی تجربه کرد.
یکی از خوش فروش ترین وارداتی های دور اخیر که با به گوش رسیدن افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی و برقی ، یکباره از حدود 4 میلیارد تومان در بازار آزاد به لفظ 5 میلیارد تومان رسید و باز هم به همان دامنه 3.8 تا 4 میلیارد تومان برگشت.
شوک هوندا ENS1 برقی به بازار خودرو
یا هفته گذشته با خبر افزایش ناگهانی قیمت شرکتی هوندا ENS1 برقی از 2.6 میلیارد به 4.1 میلیارد تومان ، ناگهان این خودرو در بازار آزاد رشد عجیبی تجربه کرد که تقریبا مشابه آن طی ماه های اخیر دیده نشده بود. البته این هم منجر به رونق معاملات نشد و فقط قیمت جدید آن مزه دهان دلالان شده بود.
باید پذیرفت که خودرو از آن کالاهایی بوده که رشد قیمت خود را از سال های قبل پیش خور کرده است و حالا دیگر کشش چندانی به افزایش چشمگیر ندارد. همانطور که با افزایش ناگهانی قیمت دلار از حدود 80 هزار تومان به 105 هزار تومان، قیمت خودروهای داخلی و خارجی تغییر چندانی نداشت، حالا هم با انتشار برخی اخبار هیجانی، اتفاق خاصی نمی افتد. مگر آن که تعرفه ها تغییری کنند یا افزایش بهای گمرک و موارد این چنینی تغییری در قیمت عرضه شرکتی و کارخانه ای ایجاد کند که به طبع آن بازار آزاد نیز تکان خواهد خورد.
آیا وقت خرید است؟
بله ، اسب بازار فعلا به خریداران سواری می دهد! امروز خریدار قدرت چانه زنی بالاتری دارد و می تواند حسابی از فروشنده تخفیف بگیرد. فروشنده هم اگر مستاصل به فروش باشد، حسابی با خریدار راه می آید، مگر این که پول لازم نباشد و عجله ای نداشته باشد.
خارجی صفر بخریم یا چند سال کارکرده؟
راستش دو گروه متعصب داریم: گروهی که با مبلغ حدود 3 میلیارد تا 6 میلیارد فقط وارداتی های صفر 2024 را ترجیح می دهند و خود را درگیر استهلاک ماشین های کارکرده نمی کنند و گروهی که در این بازه قیمتی می گویند خارجی های جدید همه مونتاژ چین هستند و فقط کارکرده های 2015 تا 2018 را قبول دارند و پای استهلاک و تعمیرهای این خودروهای کارکرده می ایستند. چون اعتقاد دارند تویوتا زیر 2018 ساخت ژاپن است و بسیار ارزنده تر از نسخه های جدید با مونتاژ چین.
بنابراین اگر تعصب را کنار بگذاریم، انتخاب بین این دو گروه تا حد زیادی سلیقه ای است.
کدام خودروهای وارداتی ارزش سرمایه گذاری دارند؟
خودروهایی که از لفظ بازار فاصله گرفته اند. آن هایی که حبابشان در بازار آزاد ترکیده و حالا قیمتی منطقی پیدا کرده اند. مثل سوزوکی جیمنی، نیسان سیلفی، تویوتا لوین ، هونا وزل ، چانگان CS55 و فولکس واگن ID4
اوضاع داخلی ها و مونتاژی ها چطور است؟
باید بگوییم که بازار زیر 2.5 میلیارد تومان سهمی از خودروهای وارداتی جدید نبرده اند (به جز یکی دو مورد محدود).بنابراین باید بین 700 میلیون تا 1 میلیارد تومان به داخلی ها و بین 1 میلیارد تا 2.5 میلیارد تومان به مونتاژی های چینی فکر کنید. البته بین 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان گزینه های کارکرده وارداتی هم حضور دارند که در زمان نبود وارداتی های صفر، جولان می دهند. هیوندای النترا 2015 تا 2017 ، کیا سراتو 2014 تا 2017 و توسان 2015 جزو بهترین های وارداتی در این بازه قیمتی هستند. همچنین از پژو 2008 ، سیتروئن C3 و هیوندای i20 مدل 1396 الی 1397 بین مونتاژی های دوران قبل نمی شود غافل شد.
اگر هم بخواهید بین 1.5 تا 2.5 میلیارد تومان تجربه خودروهای مونتاژی چینی صفر کیلومتر را داشته باشید، فونیکس FX ، جک X5 و تیگارد X35 جزو گزینه های مناسب و خوش بازار این روزها هستند.
در ادامه می پردازیم به تغییرات قیمت بازار آزاد چند خودروی پرفروش بازار (خارجی و داخلی)...
نام خودرو | قیمت قدیم در نیمه دوم اسفند 1403 | قیمت جدید در نیمه دوم اردیبهشت |
تویوتا لوین 1200 توربو | 2.500.000.000 | 2.700.000.000 |
تویوتا کرولا 1800 هیبرید | 2.850.000.000 | 3.150.000.000 |
هوندا وزل 2023 | 2.900.000.000 | 3.300.000.000 |
نیسان سیلفی مکسن ادیشن | 3.600.000.000 | 3.900.000.000 |
چانگان CS55 | 2.450.000.000 | 2.750.000.000 |
سوزوکی جیمنی | 3.500.000.000 | 2.900.000.000 |
هاوال H6 هیبرید | 2.550.000.000 | 2.650.000.000 |
هیوندای توسان | 4.700.000.000 | 5.100.000.000 |
کیا اپتیما K5 | 4.800.000.000 | 5.500.000.000 |
فولکس واگن ID4 | 4.000.000.000 | 3.700.000.000 |
آئودی Q5 | 4.800.000.000 | 6.200.000.000 |
فونیکس FX | 2.200.000.000 | 2.480.000.000 |
پیکاپ KMC T9 | 2.150.000.000 | 2.650.000.000 |
KMC X5 | 1.700.000.000 | 1.800.000.000 |
اکستریم VX | 4.500.000.000 | 5.700.000.000 |
فیدلیتی پرایم | 1.900.000.000 | 2.000.000.000 |
پژو 207 اتوماتیک سقف شیشه ای | 1.020.000.000 | 1.060.000.000 |
سهند پارس خودرو | 560.000.000 | 585.000.000 |
آئودی Q5 E-Tron ، یکی از تازه های پر سر و صدای بازار را بشناسیم
بخت با بعضی خودروهایی که در سری جدید واردات خودرو پایشان به ایران رسیده حسابی یار بوده و استقبال قابل توجهی را در کشورمان تجربه کرده اند. یکی از این ها، آئودی Q5 برقی یا همان E-Tron است.
معین خودرو که محصولات موفقی از تویوتا و هوندا را نیز در سبد خود دارد، به عنوان اولین متولی آئودی Q5 در دور جدید واردات خودرو شناخته می شود و Q5 نیز اولین محصول با نشان آئودیست که به تازگی پایش به کشور باز شده. جالب اینجاست که محصولاتی از آئودی که دوره های قبلی واردات به ایران آمدند، به دلیل حجم واردات محدود و حضور رقبای سرسخت، نتوانستند آن طور که باید بدرخشند. اما دستان Q5 جدید متفاوت است.
در مورد خودرویی صحبت می کنیم که در سال 2022 به عنوان پنجمین عضو خانواده E-Tron آئودی معرفی شد و در ابتدا با مدل 2023 به ایران آمد. کراس اووری 7 نفره که بر پایه پلت فرم MEB فولکس واگن شکل گرفته و نسخه ای که به ایران آمده در واقع نمونه مونتاژ شده در کارخانجات سایک، یکی از شرکای تجاری آئودی در چین است. یکی از ویژگی هایی که باعث شده Q5 در ایران بسیار محبوب شود، طراحی ظاهری فوق العاده آن و کابین بسیار شیکش با طراحی مینیمال است.
معین خودرو از میان مدل های 40 و 50، نسخه 40 را برای بازار ایران انتخاب کرده است. نکته جالب در مورد واردات E-Tron این است که مدل های عرضه شده در ایران آپشن های یکسانی ندارند و همین مساله خریداران را گیج می کند.
از آنجایی که بازار خرید و فروش مدل های فول آپشن همیشه داغ تر است، باید بدانید که تیپ فول این خودرو از آپشن هایی نظیر چراغ ماتریکسی 4 حالته، چراغ شور، پنج گرمکن و دو سردکن برای صندلی ها، تریم پیانویی داشبورد، صندلی های تزیین شده با روکش چرم و دوخت قرمز یا اصطلاحا ردلاین، مموری صندلی راننده، فرمان دیکات و رینگ بیست اینچ کرومی بهره می برد.
همچنین مجهز بودن Q5به سیستم صوتی بنگ اند آلفسن نشانه فول بودن این خودرو نیست. ممکن است بعضی مدل های متوسط از نظر سطح تجهیزات نیز به این سیستم صوتی مجهز باشند. شاید در مورد مدل VIP این شاسی بلند آلمانی نیز چیزهایی شنیده باشید. در این نسخه صندلی های ردیف دوم و سوم از یکدیگر مجزا هستند و تعداد Q5 های برخوردار از این چیدمان صندلی در ایران بسیار محدود است.
کیت بلک یا اصطلاحا «بلک پکیج» نیز یکی از نکات مهم Q5 های فول آپشن به شمار می رود. در این نسخه رنگ سپرها، ستون، سقف، قاب آینهها و همچنین لوگو و نام خودرو، به رنگ مشکی هستند. رنگ خاکستری تیتانیومی را نیز باید به عنوان گران ترین رنگ این خودرو در بازار ایران برشمرد.
این کراس اوور دیفرانسیل عقب از یک موتور الکتریکی با ظرفیت باتری 83.4 کیلووات ساعتی برای تامین نیرو بهره می برد. شارژ باتری این خودرو در 9 ساعت کامل می شود، اما شارژ سریع تا 80 درصد در 36 دقیقه ممکن است. توان موتور الکتریکی Q5 204 اسب بخار است و گشتاور آن نیز به 310 نیوتن متر می رسد. یکی از نکات مهم در خصوص خودروهای برقی، سمافتی است که این خودروها با یک بار شارژ می توانند بپیمایند. Q5 در این زمینه راننده اش را رو سفید می کند و می توان 560 کیلومتر را با یک بار شارژ بپیماید که از این نظر نسبت به دیگر کراس اوور پرفروش وارداتی یعنی فولکس واگن ID.4 یک سر و گردن بالاتر است. این کراس اوور 2325 کیلوگرمی ظرف 9.3 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت می رسد.
علاوه بر معین خودرو، نادین خودرو نیز دیگر متولی آئودی در ایران به شمار می رود که به تازگی 4 مدل جذاب از این خودروساز آلمانی را در ایران رونمایی کرده است. این شرکت آئودی Q5 E-tron را در سبد محصولات خودرو دارد و البته فقط نسخه فول آپشن آن را عرضه می کند.
این خودرو در سامانه یکپارچه با قیمتی کمتر از 4 میلیارد تومان عرضه شد، اما این روزها در بازار آزاد قیمتش از 6 میلیارد تومان هم تجاوز می کند و از این نظر یکی از گران قیمت ترین خودروهائیست که در سری جدید واردات به ایران آمده است.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.