Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

بورس ۲۴ -  ظهر امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس برگزار شد. گفتنی است، سهام‌ داران در مجمع از نماینده بورس درخواست داشتند: صدور مجوز افزایش سرمایه تپسی تسریع پیدا کند. در این مجمع توسط مدیران مجموعه عنوان شد: تپسی هیچ‌ یک از مخارج تبلیغات و بازاریابی را به عنوان مخارج انتقالی شناسایی نمی‌ کند.

افزایش سرمایه در اهم تصمیمات تپسی

بورس24 ظهر امروز مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پیشگامان فناوری و دانش آرامیس برگزار شد.

در این مجمع که بیش از ۷۴ درصد سهامداران حضور داشتند، سید حسینی مدیر عامل تپسی طی سخنانی گفت: در ابتدا می گویم که می توانیم آینده خوبی را برای تپسی پیش بینی کنیم.

وی ادامه داد: درآمدهای عملیاتی شرکت به رشد خوبی رسیده است. افزایش سرمایه ۲ هزار میلیارد تومانی نیز موضوعی است که تصمیم ما بر انجام آن است.

او گفت: سهامداران چشم انداز خوبی را برای آینده سهم دیده اند و رشد ۲۰۰ درصدی سهم در مدت زمان مناسب هم نشان می دهد که کسانی که سهم را نگهداری کرده و اعتماد کردند، نتیجه خوبی هم گرفتند.

به گفته وی در سالی که گذشت، شبکه رانندگان گسترش یافت. در سال گذشته ۶۰۰ هزار راننده به مجموعه تپسی اضافه شدند. در خصوص مسافران هم شرایط رشد خوبی داشته و در عملکرد و درآمد نیز این مهم دیده می شود.

وی سرویس اشتراکی را برای موضوع اقتصادی مسافران عنوان کرد و گفت: این کار مورد استقبال مسافران قرار گرفت. به رانندگان در باشگاه سفیران خدمات تپسی خدمات گاراژ و بن خرید داده شده که این مهم به رضایت آنها منجر شد.

وی تاکید کرد: در اسفند ۱۴۰۳ از مرز یک میلیون سفر روزانه عبور کردیم. به نوعی از قسمت سخت بازار با موفقیت گذر کردیم.

حسینی تصریح کرد: تپسی در ۵۵ درصد بازار از نظر تعدادی و در ۷۰ درصد از نظر ریالی در پایان ۱۴۰۳ حضور داشته است. بر اساس برآوردهای تپسی، بازار تاکسی آنلاین از نظر تعداد سفر در سال ۱۴۰۳ حدود ۲۰ درصد رشد داشته است.

او گفت: سهم بازار مولفه مهمی است و کیفیت و پایداری آن را هم در اولویت قرار می دهیم. تپسی فعلا صرفا فقط تاکسی نیست. سوپر آپلیکشین شده است که در تصویر می بینید:  

4

مجمع عمومی عادی سالیانه تپسی با حضور جمعی از سهام‌داران این شرکت، 17 خردادماه 1404 برگزار شد. در این جلسه، مصطفی سید حسینی، مدیر عامل این شرکت با ارائه آمار و اطلاعات به بیان توضیحاتی در خصوص عملکرد تپسی در سال 1403 و برنامه‌های آتی پرداخت و در پایان نیز به سؤالات سهام‌داران پاسخ گفت. همچنین در پایان این مجمع، توزیع 85 ریال سود نقدی به ازای هر سهم، توسط مجمع به تصویب رسید.

رشد 3 برابری درآمد و 2.7 برابری تعداد سفرهای تپسی

بررسی روند درآمدی تپسی نشان می‌دهد این شرکت در زمستان 1403 نسبت به مدت مشابه سال گذشته‌اش توانسته است نزدیک به سه برابر رشد درآمدی را تجربه کند؛ در حالی که درآمد تپسی در زمستان 1402 رقم 307 میلیارد تومان را نشان می‌ دهد، این عدد در زمستان 1403 به 867 میلیارد تومان رسیده است.

به گفته سید حسینی، این رشد درآمدی را نمی‌توان از منبع تورم دانست، زیرا تعداد سفرها نیز در این بازه رشدی 2.7 برابری را تجربه کرده و گزارش اردیبهشت‌ ماه نشان می‌ دهد که شرکت در این ماه نیز در حال ادامه‌ دادن همین روند است.  

همچنین سود عملیاتی این شرکت در سال گذشته رشدی 100درصدی را تجربه کرده و از 279 میلیارد تومان در سال 1402 به 556 میلیارد تومان در سال 1403 رسیده، در حالی که درآمد عملیاتی رشدی 125درصدی را نشان می‌ دهد. به‌ علاوه سود ناخالص تپسی 112 درصد و سود خالص این شرکت 15 درصد رشد را نسبت به سال 1402 داشته است.

به گفته مدیر عامل تپسی، علت پایین بودن سود خالص نسبت به سود ناخالص و درآمد عملیاتی را می‌توان در دو مورد جست‌و‌جو کرد. یکی عدم پذیرش «معافیت مالیات بر ارزش افزوده» توسط دیوان عدالت اداری و دیگری شناسایی کاهش ارزش به دلیل توقف دو سرویس مدرسه و تپسی پک. این رویکرد نشان‌دهنده مدیریت محتاطانه و تمرکز شرکت تپسی بر پایداری مالی است.

رشد معنادار سهم بازار تپسی در هشت شهر اصلی

بر اساس برآوردهای شرکت تپسی که در این جلسه ارائه شد، سهم بازار این شرکت در هشت شهری که در سال گذشته تمرکز خود را روی آن قرار داده بود، رشد چشمگیری داشته و در تهران از 16 به 32 درصد رسیده است. مطابق توضیحات مدیر عامل این شرکت، تخمین سهم بازار با در نظر گرفتن داده‌های شرکت و اطلاعات ارائه شده توسط رقیب در گزارش‌های سالیانه تخمین زده شده است.

تپسی در 55 درصد بازار از نظر تعداد سفر و در 70 درصد بازار از نظر ارزش سفر در پایان سال 1403 حضور داشته است. همچنین بر اساس برآوردهای تپسی، بازار تاکسی آنلاین از نظر تعداد سفر در سال 1403 حدود 20 درصد رشد را تجربه کرده است.

این اتفاق نتیجه نوآوری‌هایی است که این شرکت در سال گذشته برای توسعه بازار خود انجام داده است که از آن جمله می‌ توان به توسعه سفرهای اقتصادی «باهمسفر» تپسی در سه کلان‌شهر تهران، مشهد و کرج، قابلیت تخفیف سفر بازگشت، توسعه باشگاه وفاداری رانندگان تپسی در پیوند با خدمات گاراژ و افق کوروش و افزایش آگاهی از برند به واسطه تبلیغات آنلاین و آفلاین اشاره کرد، به طوری که در شهرهای بزرگ آگاهی از این برند به 97 درصد می‌ رسد.

تأیید افزایش سرمایه تپسی در انتظار طولانی

در بخشی از مجمع، مدیر عامل تپسی به طولانی شدن روند تائید افزایش سرمایه این شرکت در بورس اشاره کرد و گفت که در صورت تأیید، رقم سرمایه ثبتی این شرکت به 20 هزار میلیارد ریال خواهد رسید.

به گفته سید حسینی این افزایش سرمایه قریب به یک سال است که منتظر تأیید سازمان بورس است و به نظر می‌رسد نگاه این سازمان در مورد مخارج انتقالی تغییر داشته و علت این تأخیر در تأیید نیز همین عامل است.

مدیر عامل این شرکت تأکید کرد که پیگیری‌ها در این مورد همچنان ادامه دارد تا این افزایش سرمایه 2000 میلیارد تومانی حتما برای شرکت اتفاق بیفتد، در غیر این صورت مسیر رشد این شرکت دچار چالش می‌شود که باعث متضرر شدن تپسی و سهامدارانش خواهد شد. او اظهار امیدواری کرد سازمان هم به‌ زودی در این مورد بررسی‌ های خود را انجام داده و اعلام نظر کند.

برنامه‌ های آینده تپسی

به گواه آمار ارائه‌ شده در این جلسه، بازدهی سهام این شرکت در سال گذشته رقم 197.17 درصد را به ثبت رسانده و به گفته مدیرعامل تپسی، برنامه‌ها و اهدافی نیز برای بهبود عملکرد تپسی در سال جاری در نظر گرفته شده و در صورت تحقق افزایش سرمایه، روند رشد تپسی ادامه‌ دار خواهد بود.

بر این اساس، در سال 1404 توسعه تمامی کسب‌و‌کارها و سرویس‌های سوپراپلیکیشن تپسی و تکمیل سبد خدمات، توسعه سرویس‌های اقتصادی و ارائه سفرهای ترکیبی با هدف جذب تمامی اقشار جامعه است. همچنین، توسعه حضور در مراکز استان‌ ها و در شهرهای پرتردد نیز در برنامه کار تپسی قرار دارد که در سه ماهه ابتدای سال جاری، فعالیت مجدد در 9 شهر کرمان، کرمانشاه، نیشابور، رشت، قزوین، آمل، بابل، ساری و قائم‌شهر آغاز شده و ادامه روند توسعه‌ای در سایر مراکز استان‌ها تا پایان سال 1404 اتفاق خواهد افتاد.

درخواست سهام‌داران از نماینده سازمان بورس؛ تسریع در تأیید افزایش سرمایه تپسی

در پایان این جلسه، مدیرعامل شرکت تپسی به سؤالات سهام‌داران پاسخ گفت. او در خصوص گزارش‌هایی که ادعا می‌کنند تپسی هزینه‌های بازاریابی خود را به‌عنوان سرمایه‌گذاری شناسایی کرده است، گفت: تپسی هیچ‌ یک از مخارج تبلیغات و بازاریابی را به‌ عنوان مخارج انتقالی شناسایی نمی‌ کند.»

او همچنین افزود: «تپسی می‌ تواند سریعاً و در کوتاه‌ مدت با هزینه‌ کرد مخارج انتقال سودآور باشد، اما انتخاب ما مسیری است که به رشد و توسعه شرکت بینجامد.» او تأکید کرد که چنین مسیری پایدار و مطلوب سهامداران خواهد بود. 

در این جلسه، با اشاره به طولانی‌ شدن روند تأیید افزایش سرمایه ثبتی تپسی توسط سازمان بورس و اوراق بهادار، برخی سهامداران خواستار پاسخگویی نماینده سازمان بورس در این خصوص شدند و درخواست خود را از این نماینده مبنی بر تسریع صدور مجوز افزایش سرمایه اعلام کردند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 270

پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24