واقعیت تلخ این است که مصرفکننده واقعی، بزرگترین قربانی این سیاست است. در ساختار فعلی، فقط تعداد محدودی از مردم میتوانند خودرو را از کارخانه با قیمت پایین بخرند. بقیه، یا در قرعهکشیها شکست میخورند، یا باید همان خودرو را با چند صد میلیون تومان بیشتر از بازار آزاد تهیه کنند. این یعنی یارانه پنهانی که باید به مردم برسد، در جیب واسطهها مینشیند.

بورس24 : سالهاست که یکی از ابزارهای رایج برای توجیه قیمتگذاری دستوری، شعار حمایت از مصرفکننده است.
دولتمردان میگویند: نمیگذاریم خودرو گران شود تا مردم متضرر نشوند. اما آیا واقعاً مصرفکننده در این بازی، برنده است؟
واقعیت تلخ این است که مصرفکننده واقعی، بزرگترین قربانی این سیاست است. در ساختار فعلی، فقط تعداد محدودی از مردم میتوانند خودرو را از کارخانه با قیمت پایین بخرند. بقیه، یا در قرعهکشیها شکست میخورند، یا باید همان خودرو را با چند صد میلیون تومان بیشتر از بازار آزاد تهیه کنند. این یعنی یارانه پنهانی که باید به مردم برسد، در جیب واسطهها مینشیند.
در کنار آن، کیفیت پایین، خدمات ضعیف، تأخیر در تحویل و نبود تنوع محصول، بار روانی و مالی زیادی به مردم تحمیل میکند. آنچه مردم میخواهند، فقط قیمت پایین نیست؛ امنیت، خدمات خوب، انتخاب متنوع، و محصولی است که بتوان به آن اعتماد کرد.
تنها راه رسیدن به این هدف، حمایت از تولید واقعی و رقابتپذیر است. وقتی خودروساز با درآمد واقعی روبهرو باشد، انگیزه و توان برای ارتقای کیفیت خواهد داشت. بازار هم شفاف میشود، و مردم میتوانند با اطمینان و بدون واسطه، خودرو تهیه کنند.
بنابراین، اصلاح قیمتها نهتنها به نفع تولید، بلکه به نفع مردم است. باید این افسانه قدیمی را کنار بگذاریم که قیمت پایین همیشه به نفع مصرفکننده است. حقیقت این است که قیمت واقعی، خدمات واقعی میآورد؛ قیمت دروغین، هزینههای پنهان و آسیبهای آشکار.
نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.