Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264

رازک در صورت های مالی خود،گذار از بحران را نشان می‌دهد و امروز با سودسازی هرچند کم، اما توانست نشانه های تحول را بروز دهد.

فرمول تحول رازک چه بود؟ / گفت و گو با مدیرعامل

ندا فتاحی – بورس24 : در حالی که صنعت دارویی کشور با چالش‌هایی همچون نوسانات نرخ ارز، کاهش حاشیه سود و فشار بر سیاست‌های تخفیفی مواجه است، لابراتوارهای رازک (درازک) پس به کف رسیدن و زیانده شدن در سال های اخیر، طی دو ماه ابتدایی ۱۴۰۴ توانست فروش داروخانه‌ای خود را تا ۲۶۰ میلیارد تومان افزایش دهد. این عملکرد در حالی ثبت شده که شرکت همزمان کاهش ۱۰ درصدی در تخفیفات فروش و رشد قابل توجهی را در بخش داروهای دامی تجربه کرد. یادآور می شود؛ تغییر مدیریت های اخیر رازک، ناامنی سرمایه گذاری را برای سهامداران درازک به وجود آورده بود اما اکنون رازک در صورت های مالی خود،گذار از بحران را نشان می‌دهد و امروز با سودسازی هرچند کم، اما توانست بر پله های اولیه رشد قدم بگذارد.

بر همین اساس و پس از تقسیم سود یک ریالی (۱۹ درصدی) رازک در مجمع، بورس24 گفتگویی را با حامد صابونی مدیر عامل رازک در خصوص چگونگی ادامه مسیر، اخذ درآمد و سود از تولید انجام داد که در ادامه می خوانید:

سال جاری برای شرکت رازک با تحولات قابل توجهی همراه بود به همین منظور در ابتدا مروری کلی بر وضعیت تولید و فروش شرکت داشته باشید.

بله واقعاً سال جدید برای ما نقطه عطفی به شمار می‌رود. در بخش خرید مواد اولیه، مذاکرات جدی و بهینه‌ای داشتیم که به کاهش بهای تمام شده کمک شایانی کرد. از طرفی دیگر با تمرکز مضاعف در حوزه فروش، موفق شده جریان نقدی شرکت را بهبود ببخشیده و هم عملکرد فروش را از حیث حجم و ارزش به سطوح جدیدی برسانیم. تنها طی دو ماه ابتدایی سال جاری، فروش داروخانه‌ای رازک به ۲۶۰ میلیارد تومان رسید، درحالی‌که میانگین سال گذشته فقط ۸۰ میلیارد تومان در دو ماه مشابه بود.

شنیده شده کاهش تخفیفات و سیاست‌های جدید فروش، یکی از دلایل برگشت به سود رازک بوده است. این تغییرات چگونه مدیریت و اجرایی شد؟

کاملاً درست است. رمز اصلی احیای رازک، بازنگری در سیاست‌های تخفیفی بود. طی دو ماه اخیر، تخفیفات حدود ۱۰ درصد کاهش را تجربه کرد. این موضوع، سودآوری علاوه‌ بر بهبود، کمک کرد تا فروش واقعی و مؤثر رخ دهد. فروش داروخانه‌ای نه‌تنها رکورد زد، بلکه وجه نقد حاصل نیز با سرعت بیشتری وارد چرخه مالی شرکت می‌شود و هم اکنون به طور میانگین دریافت وجه در چهار ماه اتفاق می‌افتد.

در خصوص رشد چشمگیر فروش محصولات دارویی، به ویژه داروهای دامی بیشتر توضیح دهید. چه اقداماتی برای این حوزه انجام شده است؟

 در بخش محصولات دارویی، رشدی ۱۳۹ درصدی در فروش را تجربه کردیم که یک رکورد کم‌نظیر برای مجموعه محسوب می‌شود. تمرکز ویژه‌ای بر داروهای دامی نیز مد نظر قرار گرفت. همچنین از ابتدای سال حتی یک روز هم تولید این محصولات متوقف نشده و این استمرار، رضایت بازار را همراه داشته است. در عین حال، موجودی انبارها که قبلاً تا ۷ ماه انباشت می‌شد، الان به ۴ ماه رسیده که  تعادل مطلوب بین تولید و فروش را نشان می دهد.

آیا ترکیب بهینه سبد فروش محصولات به هدف رسیده و برنامه‌های بهبود چه بوده است؟

ترکیب سبد فروش محصولات بازبینی  و اجرای بهینه آن عملیاتی شده است. علاوه بر آن، برای برخی محصولات با دو برند بازار، قرارداد تولید کارمزدی منعقد کرده و ظرفیت تولید شربت‌ها نیز طی ماه‌های آینده افزایش داده خواهد شد. این اقدام تنوع درآمدی شرکت را بالا می‌برد و هم ریسک وابستگی به چند محصول خاص را کاهش می‌دهد.

درباره مجوزهای افزایش نرخ محصولات کمی توضیح می‌دهید و چه برنامه‌ای برای آینده دارید؟

برای محصولات حیوانی و انسانی مجوز افزایش نرخ اخذ شده که به پایداری سودآوری کمک می‌کند. در کنار آن، تمرکز ویژه‌ای بر گرفتن مجوزهای جدید برای سایر داروها داشته تا از این مسیر نیز حاشیه سود درازک را تقویت کند.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید


Bourse24 Ads 270

پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 250
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 265
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24