به گزارش کدال نگر بورس 24، کنفرانس انلاین پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران شرکت تپسی در تاریخ ۱۴۰۴.۰۹.۱۷ با محوریت شفاف سازی منتشر شده و صورتهای مالی سه ماهه و شش ماهه منتهی به تاریخ های ۱۴۰۴.۳.۳۱ و ۱۴۰۴.۶.۳۱ در ساعت ۱۳ برگزار و به سوالات سهامداران محترم که به پست الکترونیکی شرکت و سامانه تدان ارسال شده بود و همچنین سوالاتی که به صورت زنده در پلتفرم اپارات مطرح گردید، پاسخ داده شد.
به گزارش کدال نگر بورس24 ، کنفرانس انلاین پرسش و پاسخ سهامداران و مدیران شرکت تپسی در تاریخ ۱۴۰۴.۰۹.۱۷ با محوریت شفاف سازی منتشر شده و صورتهای مالی سه ماهه و شش ماهه منتهی به تاریخ های ۱۴۰۴.۳.۳۱ و ۱۴۰۴.۶.۳۱ در ساعت ۱۳ برگزار و به سوالات سهامداران محترم که به پست الکترونیکی شرکت و سامانه تدان ارسال شده بود و همچنین سوالاتی که به صورت زنده در پلتفرم اپارات مطرح گردید، پاسخ داده شد.
در همین راستا مشروح سوالات و پاسخهای ارائه شده در این کنفرانس به شرح ذیل است.
پرسش 1: چرا فرآیند حسابرسی بیش از پنج ماه طول کشیده است؟ آیا امکان کوتاه تر شدن این پروسه وجود نداشته است؟ زیان سهامداران از زمان بسته شدن نماد تا رشد اخیر بورس چگونه جبران میشود؟ چرا افزایش سرمایه سال گذشته محقق نشده است؟
درباره طولانی شدن فرآیند باید عنوان داشت موضوعی که امروز درباره تپسی مطرح است ماهیتی پیچیده داشته و جدید است. تپسی به عنوان نخستین استارتاپ پذیرفته شده در بورس چارچوب های جدیدی را برای حوزه اقتصاد دیجیتال ایجاد کرده است که این مهم با چالش هایی نیز همراه بوده است میتوان پیش بینی کرد اگر شرکت دیگری در این حوزه زودتر وارد بازار سرمایه شده بود شاید امروز موضوع دیگری محل اختلاف قرار می گرفت در خصوص موضوع مخارج انتقالی تضارب آرای نهادهای مختلف بسیار زیاد بوده است و آخرین نتیجه ای که از سازمان حسابرسی دریافت شده مربوط به حدود یک ماه پیش است پیگیری این موضوع هیچگاه از سوی شرکت رها نشده و به صورت پیوسته صورت پذیرفته است اما برای جمع بندی موضوع نیاز به قطعیتی وجود داشت که طی این مدت برای هیچ یک از طرف ها حاصل نشد. در نهایت مقرر شد سازمان حسابرسی موضوع را مجددا بررسی و رهنمود را شفاف نماید تا مؤسسات حسابرسی در رسیدگی های بعدی بتوانند راحت تر عمل کنند.
دغدغه اصلی این است که سهامدارانی که سهام تپسی را در اختیار دارند به دلیل موضوعاتی که بیشتر ماهیت غیر کسب و کاری دارند، متضرر نشوند صورتهای مالی منتشر شده شرکت اعدادی را نشان میدهد که شاید سهامداران پیشتر پیش بینی آن را نمی کردند. از این رو برنامه ریزی شده است تا در زمان بازگشایی حمایت لازم جهت جلوگیری از آسیب به سهامداران صورت پذیرد. گروه صنعتی گرنگ نیز همواره نگاه حمایتی خود را نسبت به سهامداران خرد نشان داده است.
علت عدم انجام افزایش سرمایه در سال گذشته نیز ریشه در ابهام مطرح شده در خصوص مخارج انتقالی در جریان رسیدگی به درخواست افزایش سرمایه این شرکت داشته است. پیش بینی میشود که با روشن شدن وضعیت مخارج ،انتقالی موضوع افزایش سرمایه در سازمان بورس طبق روال پیش رفته و مجوز افزایش سرمایه صادر شود همچنین شرکت درخواست افزایش سرمایه را اصلاح نموده است این افزایش سرمایه قبلاً از محل آورده نقدی، مطالبات حال شده و سود انباشته بود اما اکنون صرفاً از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران ارائه شده است.
پرسش 2: آیا شرکت هنگام سرمایه گذاری از مشکلات احتمالی این نوع تخفیفات و مخارج انتقالی آگاه بوده است یا در این خصوص تحلیل درستی انجام نشده است؟
تپسی از زمان پذیرش در بورس هیچ تغییر رویه ای نداشته است لذا هیئت مدیره انتظار نداشته با چنین ابهام جدیدی روبه رو شود؛ اما این به معنای ناآگاهی شرکت هنگام سرمایه گذاری نبوده است. این سرمایه گذاری با آگاهی کامل صورت پذیرفته است و همچنان این اعتقاد وجود دارد که مخارج انتقالی دارای منافع آتی می باشد. با توجه به بورسی بودن شرکت و فعالیت آن تحت قوانین بازار اوراق بهادار و همچنین حسابرسی این شرکت توسط حسابرسان معتمد بورس ممکن است موضوعی که پیش تر پذیرفته شده باشد. در حال حاضر محل ابهام باشد. اما باید توجه داشت بیشتر موضوعاتی که در خصوص آن توضیحات ارائه شد موضوعات فنی مالی است و لازم به توضیح میباشد که در همین مدت شاخص های کسب و کار تپسی رشد قابل توجهی داشته است. صورتهای مالی تپسی نیز نشان دهنده رشد قابل توجه می باشد درآمد کمیسیون شرکت از حدود ۲۶۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۰، پیش بینی میشود به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان در سال جاری برسد. بخش عمده این رشد ناشی از سرمایه گذاری ها و توسعه شبکه بوده است.
پرسش 3: پیش بینی شرکت از درآمد و هزینه های ۶ ماهه دوم سال ۱۴۰۴ چیست؟ آیا امکان سودآوری شرکت وجود دارد؟
پس از شفاف سازی اخیر صورتهای مالی ۳ ماهه و ماهه حسابرسی نشده نیز افشا شده است. درآمد 6 ماهه شرکت حدودا ۱۵۴۰ میلیارد تومان است و پیش بینی میشود تا پایان سال به بیش از ۳۴۰۰ میلیارد تومان برسد. در خصوص زیان سال جاری این نکته حائز اهمیت است که تغییر رهنمود عامل اصلی زیان دهی در سال جاری نمی باشد و بخش عمده ،زیان ناشی از هزینه های مالی است با این وجود امکان تغییر این وضعیت وجود داشته و در شفاف سازی شرکت نیز اعلام شده است. این مهم وابسته به رهنمود نهایی سازمان حسابرسی است؛ اگر رهنمود جدید امکان سرمایه ای شدن مخارج آتی را فراهم نماید و شرکت حسابرسی ویژه ناظر به آینده انجام حسابرسی به منظور تعیین مصادیق آتی انجام دهد. وضعیت سود و زیان شرکت حتماً بهبود خواهد یافت مفروضات سناریوی فعلی بر عدم استفاده از رهنمود و سرمایه ای نکردن مخارج است که بدبینانه ترین حالت ممکن از نظر سود و زیانی است. پس از دریافت رهنمود نهایی و انجام حسابرسی ویژه برای آینده، پیش بینی های جدید به بازار ارائه خواهد شد.
پرسش 4: میانگین تعداد سفرهای نیسی چقدر است و برنامه شرکت برای افزایش سهم بازار و توسعه شهری چیست؟
تعداد سفرها اطلاعات رقابتی شرکت بوده و همواره ملاحظات لازم برای حفظ جایگاه رقابتی مد نظر قرار میگیرد اطلاعات درآمد شرکت که تا حد خوبی معرف این مهم است همواره در سامانه کدال منتشر می شود در ارتباط با رشد شرکت داده های درآمدی منتشر شده در صورتهای مالی نشان میدهد شرکت در مسیر رشد قرار دارد. پس از جنگ ۱۲ روزه تپسی آسیب محدودی ،دید چراکه ۵۰ درآمد شرکت در شهر تهران محقق میشود و این درآمد تحت تأثیر کاهش ترددهای تهران قرار گرفت زیرا شهر تهران یکی از بیشترین شهرهایی بود که در جنگ تحت تاثیر قرار گرفت و ترددها در آن کاهش داشت اما در سه ماه اخیر روند بازگشت مثبت بوده است. اطلاعات درآمدی شرکت حاکی از رشد شرکت است.
در ارتباط با توسعه شهری در ابتدای سال جاری با شروع فعالیت در شهرهای جدید در ۸ شهر جدید فعالیت گسترده ای آغاز شد. پیش از این تپسی ۸ شهر اصلی داشت اما اکنون بیش از ۱۶ شهر در سطح سرویس دهی کامل قرار گرفته اند همچنین تپسی در مجموع در ۵۰ شهر فعال است برنامه امسال تپسی برنامه متهورانه تری نسبت به پارسال بود تا بتواند در بسیاری از شهرهای ایران به سهم بازار ۴۰ درصدی دست یابد که در اردیبهشت ماه سال جاری در برخی شهرها محقق شد. اما سپس مساله توقف نماد باعث شد تا ابتدا موضوع افزایش سرمایه تعیین تکلیف شود.
پرسش ۵ : آیا برنامه افزایش سرمایه جدیدی وجود دارد؟
همان برنامه افزایش سرمایه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی قبلی دنبال میشود؛ فقط محل تأمین آن تغییر کرده است و اکنون صرفاً از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران خواهد بود. انجام افزایش سرمایه منوط به ارائه گزارش توجیهی حسابرسی شده و اخذ مجوز از سازمان بورس می باشد.
پرسش ۶ : درآمدها و هزینه های سایر بخشهای اپلیکیشن (بجز تاکسی اینترنتی) چقدر است؟ آیا رقم قابل توجهی محسوب می شود؟
سرویس هایی نظیر تپسی فود، تپسی شاپ و تپسی مارکت به لحاظ سهامداری وارد تپسی نشده اند؛ دلیل آن نیز عدم سودآوری این سرویسها تا این مقطع است که در سالهای اولیه فعالیت و با توجه به مرحله رشد آنها برای استارتاپ ها موضوعی عادی است. به منظور جلوگیری از اثر گذاری منفی بر صورتهای مالی شرکت تپسی فعالیت این سرویسها به شکل قرارداد همکاری تنظیم شده است قراردادهای آن نیز در کدال افشا شده است. لازم به توضیح است در شرایط فعلی سهم درآمدی این سرویسها در مقایسه با تاکسی اینترنتی قابل توجه نیست.
پرسش 7: اثر افزایش قیمت بنزین بر شرکت چیست؟
پس از طرح موضوع افزایش قیمت بنزین کار گروهی در وزارت نفت و شرکت پالایش و پخش تشکیل شد و تپسی نیز در آن مشارکت داشت. مدل طراحی شده دولت این است که مابه التفاوت قیمت سوخت کارت جایگاه و قیمت سهمیه دوم بنزین برای رانندگان تاکسی اینترنتی مشروط به احراز فعالیت آنها در پلتفرم به صورت اعتبار ریالی پرداخت شود. بنابراین هزینه سوخت برای رانندگان فعال در پلتفرم تغییر نمی کند و به همین دلیل افزایش قیمت بنزین در این مقطع نباید اثری بر قیمت سفر و ساختار درآمدی شرکت داشته باشد.
پرسش 8: چرا درآمد ماهانه شرکت هنوز به سطح اردیبهشت نرسیده است؟ آیا درآمد آن ماه غیر عادی بوده است؟
درآمد اردیبهشت ماه غیر عادی نبوده است در آن ماه شرکت در اوج دوره سرمایه گذاری و رشد قرار داشته است و مطابق با الگویی که از سال گذشته برای دستیابی به سهم بازار بیشتر تدوین شده بود بر توسعه و افزایش سفرها متمرکز بود. با این حال هنگامی که یک مجموعه در شیب رشد قابل توجهی قرار میگیرد خروج از آن اوج، افت محدودی را به دنبال دارد پس از این افت مجموعه مجدداً از زیرساخت های ایجاد شده بهره برده و به نقطه درآمد پیشین باز میگردد. اکنون شرکت در مسیر رشد قرار دارد و انتظار میرود تا پایان سال، درآمد اردیبهشت مجدداً محقق شوده با این تفاوت که این بار بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید خواهد بود موقعیتی که اکنون به واسطه منافع مخارج سرمایه ای گذشته کسب شده است به نحوی که از طریق شبکه ای که توسعه یافته بدون صرف سرمایه گذاری جدید درآمد ایجاد شده و شرکت به مسیر رشد خود ادامه خواهد داد.
پرسش ۹: چرا شرکت درآمد و هزینه بخشهای غیر اصلی را افشا نمی کند؟
این موضوع پیشتر توضیح داده شده است. با توجه به این که تپسی در این شرکتها سهام دار نمی باشد و ارتباط قراردادی با این شرکت ها دارد، افشای اطلاعات در چارچوب همان قراردادها و مطابق با مقررات انجام میشود.
پرسش 10: پس از جنگ چه اتفاقی رخ داد که تعداد سفرها کاهش یافت؟
کاهش تعداد سفر نتیجه ترکیب خروج از دوره رشد سرمایه گذاری و اثر جنگ بر الگوی تردد مردم بود. عمده اسیب از محل جنگ در تهران بوده است چرا که ۵۰ درآمد شرکت در شهر تهران محقق میشود و شهر تهران یکی از بیشترین شهرهایی بوده است که در جنگ تحت تاثیر قرار گرفته است و ترددها در آن کاهش داشته است. اکنون روند احیا در حال تکمیل است و بخش قابل توجه ای از آسیب بازگشته است.
پرسش 11: برنامه توسعه شرکت با توجه به رهنمود جدید حسابداری چه تغییری می کند؟
پاسخ دقیق منوط به تعیین تکلیف نهایی رهنمود است. اگر رهنمود اجازه سرمایه ای کردن مخارج توسعه آنی را بدهد، انگیزه سرمایه گذاری و توسعه فزاینده شبکه حفظ خواهد شد. در غیر این صورت رشد با شیب ملایم تری دنبال میشود تا ساختار مالی تحت فشار قرار نگیرد. شرکت منتظر نتیجه نهایی خواهد بود و پس از شفاف سازی برنامه توسعه آتی بر اساس نتیجه آن اطلاع رسانی خواهد شد.
پرسش 12: افزایش ۸۰ درصدی درآمد ظرف دو سال آینده بر چه مبنایی پیش بینی شده و کنترل هزینه ها چگونه است؟
تپسی در سالهای اخیر رشدهای بالایی را تجربه کرده است و رشد پیش بینی شده، رشد قابل توجهی نیست لذا اعدادی که در پیش بینی عنوان شده است با احتمال زیادی محقق خواهند شد. همچنین احتمال تحقق این رشد بر اساس اطلاعات تاریخی موجود در سامانه کدال کاملاً قابل راستی آزمایی است.
پرسش 13: مخارج انتقالی که طی این سالها به عنوان دارایی نامشهود ثبت شده چه عملکردی داشته و چقدر به سهم بازار اضافه کرده است؟
هیچ مشوقی پس از پذیرش شرکت در بورس به عنوان دارایی نامشهود ثبت نشده و تمامی این مبالغ در قالب مخارج انتقالی ثبت شده است. منافع این مخارج در درآمد امروز شرکت قابل مشاهده است؛ تپسی به جز شبکه رانندگان و مسافران خود دارایی بزرگ دیگری ندارد و همین شبکه است که بدون نیاز به هزینه کرد جدید درآمد ایجاد می کند بنابراین درآمد فعلی که ناشی از جذب و نگهداشت رانندگان و مسافران می باشد. نتیجه مستقیم مخارج صرف شده در سالهای گذشته است.
پرسش 14: با توجه به رشد تسهیلات به حدود ۲.۵ همت با بهره ۴۰ درصد برنامه شرکت برای مدیریت این بدهی و هزینه مالی چیست؟
بخش قابل توجهی از این تسهیلات با انجام افزایش سرمایه تسویه خواهد شد. همچنین قابل توجه میباشد که استهلاک مخارج انتقالی هزینه ای غیر نقدی است و اثر منفی ای در جریان نقدی شرکت نخواهد داشت که این مهم منابع لازم برای بازپرداخت تسهیلات را فراهم می کند. پیش بینی های مالی سالهای آتی و بازپرداخت تسهیلات نیز بر همین مبنا محاسبه شده است.
پرسش ۱۵ برنامه افزایش سرمایه با حذف سود انباشته چگونه خواهد بود؟
با توجه به نبود سود انباشته افزایش سرمایه فقط از محل آورده نقدی و مطالبات حال شده سهامداران امکان پذیر است.
پرسش 16: آیا تا پایان سال ۱۴۰۴ مصادیق مشمول رهنمود سازمان حسابرسی مشخص خواهد شد؟
بر اساس مذاکرات انتظار میرود سازمان حسابرسی طی دو ماه پاسخ نهایی را ارائه نماید لذا می توان انتظار داشت قبل از انتهای سال ۱۴۰۴ موضوع کاملا شفاف شود.
پرسش 17: مالیات بر ارزش افزوده و بیمه رانندگان چه اثری بر سودآوری تپسی دارد؟
تأثیر این موارد غیر مستقیم و بلند مدت است هزینه هایی که به سفر اضافه میشود نهایتاً هزینه های صنعت را افزایش داده و در بلندمدت باعث کاهش رشد بازار خواهد شد. بیمه رانندگان نیز در چارچوب فعلی تاثیر مستقیمی بر سودآوری شرکت ندارد.
پرسش 18: نرخ سوم بنزین چه اثری بر سفرهای تپسی دارد؟
با پرداخت اعتبار ریالی بابت پیمایش رانندگان هزینه سوخت برای رانندگان فعال افزایش نمی باید در نتیجه قیمت سفر تغییری نمی کند و اثر خاصی بر درآمد و هزینه شرکت نخواهد داشت.
پرسش 19: پیش بینی میکنید نماد تپسی چه زمانی رفع تعلیق شود؟
زمان دقیق رفع تعلیق در اختیار شرکت نیست تپسی شفاف سازی های لازم را انجام داده است و امید است نماد تپسی در اولین زمان ممکن بازگشایی شود. تصمیم نهایی با ناظر بازار و سازمان بورس است.



















نظرات :
شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.