Bourse24 Ads 261
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 281
تبلیغ بورس24

Bourse24 Ads 264
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 236
تبلیغ بورس24

در حالی‌ که خطوط تولید ایران‌خودرو با همان ریتم همیشگی فعال است، افزایش شتابان هزینه‌های تولید، تراز دخل‌وخرج بزرگ‌ترین خودروساز کشور را با چالش جدی مواجه کرده؛ چالشی که هنوز به‌طور کامل در قیمت خودروها منعکس نشده است.

جنگ نابرابر در ایران‌خودرو؛ هزینه‌ها می‌تازند، قیمت‌ها ترمز کرده‌اند

بورس24 : بررسی‌ها نشان می‌دهد طی شش ماه گذشته، هزینه مواد اولیه مورد استفاده در صنعت خودرو با جهشی کم‌سابقه همراه بوده است. بر اساس داده‌های موجود، قیمت ورق گرم ۵۷ درصد، ورق سرد ۶۱ درصد، آلومینیوم ۴۴ درصد و پلی‌پروپیلن به‌عنوان یکی از مواد حیاتی در تولید قطعات خودرویی، حدود ۶۰ درصد افزایش یافته است؛ افزایشی که به‌طور مستقیم بهای تمام‌شده خودرو را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

این رشد هزینه‌ها در حالی رخ داده که قیمت محصولات ایران‌خودرو در کارخانه به‌طور متوسط تنها در محدوده حدود ۵ درصد افزایش داشته است. محصولاتی مانند سورن پلاس، رانا پلاس و دنا توربو، با وجود رشد محسوس هزینه تولید، تغییرات قیمتی محدودی را تجربه کرده‌اند؛ موضوعی که در ظاهر به نفع مصرف‌کننده است اما از منظر بنگاه، فشار مالی قابل‌توجهی ایجاد می‌کند.

در چنین شرایطی، ایران‌خودرو با یک دوراهی مواجه شده است؛ از یک‌سو کنترل قیمت برای حفظ سهم بازار و رضایت مشتریان و از سوی دیگر، افزایش هزینه‌هایی که ادامه فعالیت پایدار را دشوارتر می‌کند. به اعتقاد کارشناسان، این «فشار پنهان هزینه‌ها» به یکی از مهم‌ترین چالش‌های ایران‌خودرو در دوره پس از خصوصی‌سازی تبدیل شده است.

نقطه عطف این روند به بهمن ۱۴۰۳ بازمی‌گردد؛ زمانی که ایران‌خودرو به‌طور رسمی وارد دوره مدیریت خصوصی شد. مدیریت جدید با تمرکز بر اصلاح ساختار مالی، کاهش بدهی‌ها، ارتقای کیفیت محصولات و حرکت به سمت فناوری‌های نوین، برنامه‌های اصلاحی متعددی را در دستور کار قرار داد.

نتایج اولیه این رویکرد در نیمه دوم سال ۱۴۰۴ نمود پیدا کرد. بر اساس اعلام منابع رسمی، معوقات تحویل خودرو به صفر رسید، سطح شکایات مشتریان حدود ۴۰ درصد کاهش یافت و نخستین نمونه‌های خودروی هیبریدی داخلی وارد مراحل تست فنی شد.

تحلیلگران معتقدند ایران‌خودرو تاکنون از انتقال کامل افزایش هزینه‌ها به مصرف‌کننده خودداری کرده است؛ سیاستی که به ثبات نسبی بازار کمک کرده اما هم‌زمان حاشیه سود شرکت را تحت فشار قرار داده و تداوم اصلاحات ساختاری را به ضرورتی اجتناب‌ناپذیر تبدیل کرده است.

در همین حال، برنامه‌ریزی برای تولید نسخه هیبریدی «تارا» تا سال ۱۴۰۵ و بهبود تدریجی تصویر برند، نشان می‌دهد ایران‌خودرو در آستانه یک گذار مهم قرار دارد؛ گذاری که در صورت تداوم، می‌تواند جایگاه این خودروساز را از یک تولیدکننده سنتی به بازیگری فناور در صنعت خودرو ارتقا دهد.

منبع خبر: سازمان خبری - تحلیلی بورس 24

این مطلب را با دیگران به اشتراک بگذارید :

نظرات :

شما می توانید اولین نفری باشید که برای این مطلب نظر می دهید.

شما هم نظر دهید

برای ارائه نظر خود وارد حساب کاربری خود شوید



پاسخ به سوالات بورسی شما
Bourse24 Ads 287
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 266
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 271
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 143
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 273
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 208
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 259
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 25
تبلیغ بورس24
Bourse24 Ads 27
تبلیغ بورس24